Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Niemcy: Wraca kwestia odszkodowań od kolei za transporty do obozów zagłady

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
06-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Niemcy: Wraca kwestia odszkodowań od kolei za transporty do obozów zagłady
Fot. Michel Huhardeaux
Niemiecka opozycja wspiera dążenia do odszkodowań za transporty do obozów zagłady, które wykonywały ówczesne Deutsche Reichsbahn.

Niemieckie parlamentarne partie opozycyjne (Liberałowie, Zieloni i Lewica – Die Linke) wsparły żądania ocalałego z Holocaustu 84-letniego Holendra Salo Müller wobec Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn AG) za jego kolejową deportację do obozu zagłady. Informuje o tym sieć dzienników lokalnych RedaktionsNetzwerk Deutschland. - To wstyd, że rząd federalny i koleje starają się unikać odpowiedzialności za obowiązek wypłacenia odszkodowania ofiarom Holocaustu - uważa Dietmar Bartsch z Lewicy. Zwraca on uwagę, że przewoźnicy francuscy i holenderscy oferują indywidualne odszkodowania tym osobom, które koleją zostały deportowane do obozów. Niemiecka Lewica chce, by podobne rozwiązania obowiązywały i w Niemczech.

Salo Müller już 2019 roku doprowadził z sukcesem do wypłaty 50 mln euro odszkodowań przez Nederlandse Spoorwegen wobec 7 tys. ocalałych lub rodzin ofiar transportów, mieszkających na terenie Niderlandów, które udało się zidentyfikować. Dalszy transport od granicy niemieckiej aż do obozów w Auschwitz, Treblince czy Sobiborze przejmowały Deutsche Reichsbahn, zaś kosztami transportu obciążano same ofiary. Dorośli płacili cztery fenigi za kilometr, dzieci powyżej 4. roku życia połowę. Müller uważa, że należne są za to zarówno przeprosiny DB, jak i odszkodowania na wzór niderlandzkich.

Niemieccy Zieloni uważają, że rząd federalny powinien poważnie rozpatrzyć stawiane wobec nich roszczenia. - To, że ofiary musiały płacić za własną deportację, było niebywałą perfidią mechanizmu państwowego. Trzeba znaleźć sposób, by ocalałych konkretnie za to przeprosić i wypłacić odszkodowania - zauważył wiceprzewodniczący frakcji Konstantin von Notz. Stanowisko wsparli też liberałowie z FDP.

List adwokata Müllera do kanclerz Niemiec i do ministerstwa finansów spotkał się z finansową odmową. Również Deutsche Bahn AG zajęły podobne stanowisko wskazując, że formalnie nie są one prawnym następcą Deutsche Reichsbahn i w związku z tym nie są zobowiązane do indywidualnych odszkodowań, zaś odbiorcą wszelkich roszczeń może być jedynie Państwo Niemieckie, które wyjaśnia wszelkie kwestie poprzez międzynarodowe umowy. I tylko ono może zająć w tej sprawie jasne stanowisko. Również doradcy prawni skarżącego zauważają, że prawnie trudno będzie mu odnieść w tym sporze sukces dodając, że o ile roszczenia moralne są niepodważalne, to z uwagi na regulacje prawne, kwestie materialne ciężko byłoby przeforsować. Zostały one bowiem usankcjonowanie na arenie międzynarodowej, zaś rozwiązania, na które zdecydowały się NS i SNCF są w dużej mierze sprawą dobrej woli.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Pasażer

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Deutsche Bahn 10 lipca 2025

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Pasażer

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Deutsche Bahn 10 lipca 2025

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

Tabor i technika

Niemcy: DB i Siemens testują jazdę ponad 400 km/h

inf. pras. Siemens Mobility, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij