Koleje Niemieckie (DB) chcą obsługiwać składami dużych prędkości ICE 3neo (Siemens Velaro) pociągi m. in. do Polski oraz Francji. W tym celu do 32 tych EZT zostanie zmodyfikowanych technicznie. Przewoźnik zlecił to zadanie ich producentowi – Siemens Mobility. Trwają testy jednego z egzemplarzy na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Prace przystosowujące jednostki do specyfiki poszczególnych krajów zostaną przeprowadzone podczas produkcji pociągów w zakładzie Siemensa w Krefeld. Cały proces produkcji i zatwierdzenia może potrwać nawet kilka lat. Po uzyskaniu krajowych homologacji ICE 3neo będą mogły obsługiwać pociągi łączące Niemcy z Francją, Polską, Belgią i Holandią.
– Chcemy również w przyszłości połączyć Berlin i Warszawę poprzez ICE. Aby to osiągnąć, zwiększamy międzynarodowy zasięg ICE 3neo i inwestujemy dodatkowe 200 milionów euro w homologację naszego flagowego pociągu w Polsce i Francji. To dalsza inwestycja w integrację kolejową Europy. Rozkwit międzynarodowego transportu dalekobieżnego pokazuje, że nasza strategia rozwoju jest słuszna. Uwolnimy pełny potencjał transportu dalekobieżnego w całej Europie, jeśli teraz zostaną podjęte odpowiednie działania infrastrukturalne – powiedział członek zarządu DB ds. dalekobieżnych przewozów pasażerskich dr Michael Peterson.
– Mobilność transgraniczna to klucz do lepszej łączności Europy. Dzięki naszemu wyposażeniu dostosowanemu do specyfiki danego kraju ICE 3neo jest optymalnie dostosowany do technologii sygnalizacji i infrastruktury w każdym z nich. Umożliwi to w przyszłości nie tylko bezpośrednie połączenie z Berlina do Warszawy, ale także szybkie, komfortowe i przyjazne dla klimatu połączenia z Francją. To silny sygnał dla międzynarodowego transportu kolejowego i wyraz zaufania dla naszej technologii. Z przyjemnością wnosimy nasze doświadczenie, siłę innowacji i bliską współpracę z Deutsche Bahn, aby jeszcze bardziej zbliżyć Europę koleją – dodał prezes Siemens Mobility Michael Peter.
– Dzięki rozbudowie ICE 3neo ruch transgraniczny do Paryża i Warszawy nabierze realnego tempa – dzięki wiedzy technicznej i niezbędnym inwestycjom. Siłą Europy jest również atrakcyjny transport kolejowy, który łączy ludzi i stymuluje wspólny rynek europejski. Zdecydowanie popieramy ten ważny krok w kierunku pogłębienia naszej przyjaznej współpracy z Francją i Polską, w pełni zgodny z umową koalicyjną – zadeklarował parlamentarny sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu Ulrich Lange.
Siemens Mobility wyposaży do 32 pociągów ICE 3neo w odpowiednie komponenty, aby zapewnić kompatybilność z technologią sygnalizacji i trasami w Polsce i Francji. Pierwsze pojazdy mają zostać zarejestrowane w 2031 roku. Wprowadzenie ich do ruchu poprzedzą intensywne testy i homologacje (ich elementem jest
wizyta jednego z EZT na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, o której pisaliśmy kilka dni temu) – w związku z tym harmonogram dostaw niektórych egzemplarzy zostanie wydłużony do 2032 roku.
DB zamówiło w Siemens Mobility łącznie 90 jednostek ICE 3neo, z czego 29 zostało już dostarczonych. Pierwszy EZT tej serii wszedł do eksploatacji w listopadzie 2022 roku. W czerwcu 2024 roku ICE 3neo zastąpił starsze pociągi ICE na trasach transgranicznych z Frankfurtu do Amsterdamu i Brukseli. Od tego czasu DB znacznie zmniejszyło liczbę odwołań pociągów na tych trasach międzynarodowych z powodu awarii pojazdów.
Warunki podróży spotykają się z wysokimi ocenami pasażerów. Nowa aranżacja wnętrza ICE miała swoją premierę w październiku 2023 roku w pociągu ICE 3neo. Wprowadzono w niej liczne innowacje: oświetlenie podłogowe, nowe fotele, zaprojektowane z myślą o zapewnieniu spokoju i wyciszenia, oferują większy komfort dzięki ulepszonym możliwościom regulacji. Na siedzeniach i ścianach zastosowano wykończenia z drewna dębowego i tapicerkę z wysokiej jakości tkanin.
W pierwszej klasie jest dostępne indukcyjne ładowanie smartfonów. W toaletach kosz na śmieci można teraz otworzyć bez dotykania rąk (oprócz bezdotykowych dozowników mydła i środków dezynfekujących).