Zgodnie z zapowiedziami Deutsche Bahn, rozpoczęła się budowa drugiego na terenie kraju dworca przyjaznego środowisku. Niemiecka kolej stawia na energię odnawialną i chce tym samym promować rozwiązania, które pokażą, że w prosty sposób można ograniczyć emisję dwutlenku węgla.
„Zielony dworzec" to w zamyśle niemieckich kolejarzy obiekt neutralny dla środowiska. Obsługa obiektu nie powoduje zatem negatywnych skutków dla otoczenia. Tym razem Deutsche Bahn nie powołuje się na teorię, a na sprawdzane od niedawna rozwiązanie.
Pierwszy taki dworzec powstał na stacji Horrem w mieście Kerpen (na linii pomiędzy Kolonią i Akwizgranem). Wśród przeróżnych zastosowanych systemów znajdują się liczne ogniwa fotowoltaiczne, system geotermalny dostarczający energię cieplną oraz pozwalający na chłodzenie obiektu, kolektory słoneczne do podgrzewania wody oraz system magazynowania wód opadowych do spłukiwania toalet. Budynek ma także inny od tradycyjnego system oświetlenia. Bazuje on przede wszystkim na świetle naturalnym, dochodzącym do wnętrz przez duże okna, w połączeniu z systemem świateł w technologii LED. Dworzec został zbudowany z drewna oraz stali i szkła. Siedzenia w budynku są wyposażone w porty USB do ładowania baterii w telefonach, a na terenie całej stacji znajduje się sieć Wi-Fi.
Wart 3,4 mln euro dworzec to inwestycja będąca elementem większego projektu, w ramach którego na niemieckiej sieci kolejowej będą powstawały następne takie obiekty. Rozpoczęta właśnie inwestycja w Wittenberdze jest drugą tego typu na terenie kraju. Tym razem jednak jej koszt będzie wyższy i powinien zamknąć się w kwocie ok. 5 mln euro. Zastosowane technologie mają być zbliżone do tych znanych już z pierwszego dworca będącego częścią projektu. W tym przypadku pojawi się jedno dodatkowe rozwiązanie. Nadwyżki energii, która zostanie wytworzona w obrębie dworca i niespożytkowana przez obiekt, zostaną przekazane do sieci elektrycznej.
Wmurowany został już kamień węgielny pod budowę „zielonego dworca” w Wittenberdze. Inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2016 roku. Jeśli niemieccy kolejarze będą zadowoleni z zastosowanych rozwiązań, najprawdopodobniej w kraju w kolejnych latach powstaną następne tego typu obiekty.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
