NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga

| Jakub Madrjas 22.09.2020 40

Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga
fot. Wikimapia
Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga
Nie uda się poprawić przepustowości na Jedwabnym Szlaku? Jedyna oferta za droga
Komplikuje się inwestycja PKP PLK w poprawę przepustowości na kluczowym przejściu granicznym na Jedwabnym Szlaku. W przetargu została złożona tylko jedna oferta, znacznie przekraczająca kosztorys.
Przejście graniczne Terespol – Brześć – to tędy wjeżdżają do Polski kontenery z Chin. Przejście ma jednak ograniczoną przepustowość – już w kwietniu Cargotor relacjonował, że osiągnięto maksymalne wykorzystanie możliwości obecnego układu torowego 1520 mm. Ruch na Jedwabnym Szlaku dalej dynamicznie rośnie, ale ten wzrost coraz bardziej omija Polskę, m.in. przez port w Królewcu (Kaliningradzie). Jak poinformował operator UTLC ERA, od początku roku przewozy alternatywną wobec polski trasą wzrosły trzykrotnie.

W celu zwiększenia możliwości przejścia odcinka Małaszewicze – Terespol – Brześć – i możliwości przeładunkowych tamtejszych terminali planowanych jest szereg inwestycji. Jedną z nich jest wykonanie jednoodstępowej dwukierunkowej komputerowej blokady liniowej na przejściu granicznym Terespol – Brześć. Po realizacji zamówienia mają zostać osiągnięte parametry zgodne z TSI, w tym przede wszystkim prędkość rozkładowa 100 km/h (w stacji Terespol i na szlaku pomiędzy stacjami) – więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Ogłoszone w ubiegłym roku postępowanie zostało unieważnione w maju z powodu braku ofert mieszczących się w kosztorysie. Drugi przetarg ogłoszono w czerwcu tego roku, w trybie projektuj i buduj. Po wielokrotnych pytaniach wykonawców i spowodowanych w tym zmianach w specyfikacji i terminie otwarcia ofert, udało się w końcu otworzyć oferty. Okazało się, że wpłynęła tylko jednak, od czeskiej firmy AŻD Praha.

Opiewa ona na 23,9 mln zł brutto, znacznie przekracza więc kosztorys obliczony na 13,7 mln zł brutto - to praktycznie identyczna sytuacja, jak za pierwszym razem; wówczas kosztorys był taki sam, a jedyna oferta też wpłynęła od AŻD Praha, z tym że była jeszcze droższa (27,3 mln zł). Nie wiadomo jeszcze, czy zamawiający tym razem zdecyduje się podnieść budżet aż o 10 mln zł, żeby zrealizować zamówienie. Co gorsza, ze względu na brak konkurencji, nie można liczyć na obniżenie oferty w wyniku ewentualnej aukcji elektronicznej. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5