Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nie było jak nałożyć kary za odcięcie ArcelorMittal od bocznicy w Gdańsku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nie było jak nałożyć kary za odcięcie ArcelorMittal od bocznicy w Gdańsku
Fot. Google Maps
Urząd Transportu Kolejowego zbadał sprawę odcięcia od bocznicy kolejowej huty ArcellorMittal w Gdańsku przez HMT i Toi Toi. Choć stwierdzono naruszenie przepisów, urząd nie miał możliwości nałożenia kary – odpowiednie przepisy weszły w życie dopiero po tej sprawie.

O sprawie informowaliśmy pierwszy raz pod koniec 2018 roku – miasto Gdańsk sprzedało wówczas fragment terenu z bocznicą kolejową, po której jeździły pociągi do zakładu należącego do hutniczego giganta ArcellorMittal. Nowy właściciel (spółka HMT Polska, właściciel producenta przenośnych toalet Toi Toi) rozebrał tor kolejowy, blokując obsługę zakładu transportem kolejowym. Na szczęście strony niedawno doszły do porozumienia.

Była kontrola UTK

Jak jednak mogło dojść do tak kuriozalnej sytuacji? Poprosiliśmy o dodatkowe wyjaśnienia Urząd Transportu Kolejowego. Prezes UTK wszczął bowiem jeszcze w 2018 roku postępowanie w tej sprawie. Jak informuje rzecznik Urzędu Tomasz Frankowski, zostało ono zakończone 17 czerwca 2019 r. – W wydanej decyzji administracyjnej Prezes UTK stwierdził naruszenie przez HMT Polska sp. z o.o. przepisów z zakresu kolejnictwa, polegające na dokonaniu likwidacji drogi kolejowej bez zastosowania procedury określonej w ustawie o transporcie kolejowym – poinformował rzecznik.

Procedura ta polegała na poinformowaniu o zamiarze likwidacji drogi kolejowej zainteresowanych aplikantów oraz właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana drogę kolejową oraz ministra właściwego do spraw transportu. – To pozwala chronić infrastrukturę kolejową przed rozbiórką – zaznacza rzecznik.

Decyzja Prezesa UTK została zaskarżona przez HMT Polska sp. z o.o. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jednak Sąd utrzymał ją w mocy. Od wyroku została wniesiona skarga kasacyjna – sprawa jest obecnie w trakcie rozpatrywania przez Naczelny Sąd Administracyjny. – Prezes UTK nie analizował kwestii sprzedaży działki, na której położona była rozebrana droga kolejowa. Nie należy to do kompetencji Prezesa UTK – zaznacza Frankowski.

Kary nie było… przez brak przepisów

– W związku z informacją na temat prowadzonych negocjacji dotyczących odbudowy toru, Prezes UTK zwrócił się do władz Gdańska o podjęcie wszelkich możliwych działań mających na celu umożliwienie wznowienia ruchu kolejowego na rozebranej wcześniej infrastrukturze. Prezes UTK wystąpił również do Ministra Infrastruktury o wprowadzenie przepisów zwiększających nadzór nad procesem rozbiórki infrastruktury kolejowej. Taka zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym z 2020 roku – informuje rzecznik UTK.

Co oznacza w praktyce zwiększenie nadzoru nad procesem rozbiórki? Jak przyznaje Tomasz Frankowski, mimo stwierdzenia naruszenia przepisów, prezes UTK... nie mógł nałożyć kary na HMT i Toi Toi, bo momencie naruszenia nie było takiej możliwości w prawnej. – Przepisy o nałożeniu kary weszły w życie dopiero w kwietniu 2020 roku – kończy przedstawiciel UTK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Roman Czubiński 07 lipca 2023

Katowice: Intermodalny węzeł z bocznicą z unijnym dofinansowaniem

Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę bocznicy w Kątach. Pomogą środki z CEF

Infrastruktura

Katowice Airport będzie miało bocznicę. Przetarg na dokumentację

Infrastruktura

ProKolej: Niespełnione nadzieje związane z modernizacją torów [MAPY]

Infrastruktura

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Infrastruktura

Zobacz również:

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Roman Czubiński 07 lipca 2023

Katowice: Intermodalny węzeł z bocznicą z unijnym dofinansowaniem

Infrastruktura

Przetarg na rozbudowę bocznicy w Kątach. Pomogą środki z CEF

Infrastruktura

Katowice Airport będzie miało bocznicę. Przetarg na dokumentację

Infrastruktura

ProKolej: Niespełnione nadzieje związane z modernizacją torów [MAPY]

Infrastruktura

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5