NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Nie było jak nałożyć kary za odcięcie ArcelorMittal od bocznicy w Gdańsku

| Jakub Madrjas 10.03.2021 3,5k

Nie było jak nałożyć kary za odcięcie ArcelorMittal od bocznicy w Gdańsku
Fot. Google Maps
Urząd Transportu Kolejowego zbadał sprawę odcięcia od bocznicy kolejowej huty ArcellorMittal w Gdańsku przez HMT i Toi Toi. Choć stwierdzono naruszenie przepisów, urząd nie miał możliwości nałożenia kary – odpowiednie przepisy weszły w życie dopiero po tej sprawie.
O sprawie informowaliśmy pierwszy raz pod koniec 2018 roku – miasto Gdańsk sprzedało wówczas fragment terenu z bocznicą kolejową, po której jeździły pociągi do zakładu należącego do hutniczego giganta ArcellorMittal. Nowy właściciel (spółka HMT Polska, właściciel producenta przenośnych toalet Toi Toi) rozebrał tor kolejowy, blokując obsługę zakładu transportem kolejowym. Na szczęście strony niedawno doszły do porozumienia.

Była kontrola UTK

Jak jednak mogło dojść do tak kuriozalnej sytuacji? Poprosiliśmy o dodatkowe wyjaśnienia Urząd Transportu Kolejowego. Prezes UTK wszczął bowiem jeszcze w 2018 roku postępowanie w tej sprawie. Jak informuje rzecznik Urzędu Tomasz Frankowski, zostało ono zakończone 17 czerwca 2019 r. – W wydanej decyzji administracyjnej Prezes UTK stwierdził naruszenie przez HMT Polska sp. z o.o. przepisów z zakresu kolejnictwa, polegające na dokonaniu likwidacji drogi kolejowej bez zastosowania procedury określonej w ustawie o transporcie kolejowym – poinformował rzecznik.

Procedura ta polegała na poinformowaniu o zamiarze likwidacji drogi kolejowej zainteresowanych aplikantów oraz właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze których zlokalizowana drogę kolejową oraz ministra właściwego do spraw transportu. – To pozwala chronić infrastrukturę kolejową przed rozbiórką – zaznacza rzecznik.

Decyzja Prezesa UTK została zaskarżona przez HMT Polska sp. z o.o. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, jednak Sąd utrzymał ją w mocy. Od wyroku została wniesiona skarga kasacyjna – sprawa jest obecnie w trakcie rozpatrywania przez Naczelny Sąd Administracyjny. – Prezes UTK nie analizował kwestii sprzedaży działki, na której położona była rozebrana droga kolejowa. Nie należy to do kompetencji Prezesa UTK – zaznacza Frankowski.

Kary nie było… przez brak przepisów

– W związku z informacją na temat prowadzonych negocjacji dotyczących odbudowy toru, Prezes UTK zwrócił się do władz Gdańska o podjęcie wszelkich możliwych działań mających na celu umożliwienie wznowienia ruchu kolejowego na rozebranej wcześniej infrastrukturze. Prezes UTK wystąpił również do Ministra Infrastruktury o wprowadzenie przepisów zwiększających nadzór nad procesem rozbiórki infrastruktury kolejowej. Taka zmiana została wprowadzona nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym z 2020 roku – informuje rzecznik UTK.

Co oznacza w praktyce zwiększenie nadzoru nad procesem rozbiórki? Jak przyznaje Tomasz Frankowski, mimo stwierdzenia naruszenia przepisów, prezes UTK... nie mógł nałożyć kary na HMT i Toi Toi, bo momencie naruszenia nie było takiej możliwości w prawnej. – Przepisy o nałożeniu kary weszły w życie dopiero w kwietniu 2020 roku – kończy przedstawiciel UTK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Gdańsk (782)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Gdańsk (782)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5