Zamiast budowy nowego ciągu z Łodzi do Kutna rozbudowa istniejącego – to odpowiedź rządu na problemy komunikacyjne wynikające z niedostatków infrastruktury kolejowej. Na jednej z najważniejszych tras wylotowych z aglomeracji łódzkiej wkrótce mielibyśmy uzyskać możliwość podróży z prędkością do 160 km/godz. Wciąż nie ma jednak konkretnego planu finansowania tego wielkiego przedsięwzięcia.
W minionych latach analizowane były różne scenariusze poprawy połączenia Łodzi z węzłem w Kutnie, co wydaje się kluczowe dla uzyskania sprawnego skomunikowania drugiego pod względem wielkości miasta centralnej Polski z zachodnią i północną częścią krajów. Jednym z rozpatrywanych wariantów była
budowa nowej linii kolejowej w zupełnie innym niż aktualny przebiegu, np. wzdłuż autostrady A1. Jak poinformowało nas Ministerstwo Infrastruktury, pomysł ten nie doczeka się jednak realizacji.
Wariant korzystniejszy finansowo i technicznieWynika to z opracowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe studium wykonalności. – W oparciu o analizy techniczne, finansowe i ekonomiczne został wybrany najkorzystniejszy wariant do dalszej realizacji projektu. Wariant ten zakłada przebudowę [istniejącej] linii kolejowej z uzyskaniem maksymalnej prędkości pociągów osobowych 160 km/godz. przy zachowaniu jej przebiegu w dotychczasowym pasie kolejowym – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Czy i kiedy założenia te mogłyby doczekać się realizacji? Jak zauważa nasz rozmówca, inwestycja obejmująca prace na linii nr 16 nie została zawarta w planie budowy połączeń do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Linia ta krzyżuje się jednak w Kutnie z magistralą E20 i innymi liniami biegnącymi w kierunku Torunia czy Płocka. – Wobec powyższego można uznać, że linia nr 16 jest elementem łącznika dla inwestycji kolejowej CPK na trasie Warszawa – CPK - Łódź – Sieradz – Poznań – stwierdza przedstawiciel resortu.
Realizacja prac w kolejnej perspektywie finansowej UE? W opinii MI połączenie Łodzi z Kutnem odgrywa dużą rolę w pasażerskim ruchu międzyregionalnym i regionalnym, a w mniejszym stopniu także w przewozie towarów. Modernizacja będzie więc rozważana w kolejnej perspektywie finansowej UE 2021–2027. – Obecnie nie jest znana kwota alokacji środków unijnych na projekty kolejowe, nie są też znane zasady przygotowania, oceny i wyboru projektów – zaznacza jednak Szymon Huptyś.
Przypomnijmy, że prace na linii kolejowej nr 16 realizowane są już obecnie. Mają jednak znacząco mniejszy zakres: nie będzie dobudowy drugiego toru ani podniesienia dopuszczalnej prędkości ponad 120 km/godz. Aktualnie ruch pomiędzy Zgierzem a Kutnem jest zamknięty, a pasażerowie korzystają z autobusowej komunikacji zastępczej.