PKP PLK podejmie ostateczną decyzję co do rozbudowy infrastruktury pomiędzy Łodzią a Kutnem po określeniu wysokoći środków dostępnych w kolejnej perspektywie unijnej. Zarządca infrastruktury wstępnie umieścił inwestycję na liście przedsięwzięć do realizacji. Nie określił przy tym, czy zdecyduje się na wariant dobudowy drugiego toru na linii nr 16, czy na budowę zupełnie nowej trasy.
W 2018 r.
PKP PLK poinformowały o planach dalszego podnoszenia jakości połączenia kolejowego Łódź – Kutno, które jest kluczowe dla przewozów pasażerskich z aglomeracji łódzkiej na północ i zachód (w kierunku Gdańska i Poznania). Prace miałyby być przeprowadzone w latach 2021 – 2027 (a przynajmniej w ramach unijnej perspektywy budżetowej obejmującej zasadniczo ten okres). Wciąż nie wiadomo jednak, czy krajowy zarządca infrastruktury zdecyduje się na przeprowadzenie tego bardzo dużego przedsięwzięcia.
Wstępnie inwestycja ma być realizowana w kolejnej perspektywie unijnej – W listopadzie 2019 r. powstało studium wykonalności dla projektu „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących” – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomina też, że jeden z wariantów opisanych w dokumencie zakłada nie budowę zupełnie nowego połączenia, a dobudowę drugiego toru wzdłuż linii kolejowej nr 16 Łódź-Widzew – Kutno pomiędzy Zgierzem a Kutnem przy jednoczesnym podniesieniu prędkości maksymalnej do 160 km/godz.
Nasz rozmówca zapewnił przy tym, że przedsięwzięcie, o którym mowa, znalazło się na wstępnej liście inwestycji przewidzianych do przeprowadzenia w latach 2021 – 2027. Ostateczny jej kształt wciąż jest jednak przygotowywany. – Lista projektów do realizacji będzie określona, gdy zostanie ustalona wysokość środków dostępnych w nowej perspektywie – tłumaczy.
Rozbudowa po modernizacji Zanim jednak dojdzie do budowy nowego połączenia lub dobudowy drugiego toru, przeprowadzona ma być modernizacja infrastruktury istniejącej.
Obecnie toczą się prace na odcinku linii nr 15 pomiędzy Łodzią Kaliską a Zgierzem. – Przyniosą one znaczną poprawę komfortu obsługi pasażerów na stacjach Łódź-Żabieniec i Zgierz – ocenia przedstawiciel PKP PLk, dodając, że perony zostaną podwyższone, w Zgierzu wybudowane zostanie nowe przejście podziemne, a w Łodzi istniejący tunel przejdzie długo oczekiwany remont.
W drugiej połowie 2020 r. równolegle mają natomiast zacząć się roboty na odcinkach linii nr 16: Zgierz – Ozorków i Ozorków – Łęczyca. W następnej kolejności remont ma objąć fragment Łęczyca – Kutno. Cały ciąg linii Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno ma być zmodernizowany do końca 2023 r.