NUMER 10/2018
NUMER 10/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Maszyniści vs 160 km/h
szukaj
Śledź nas:

Nie będzie blokady dróg krajowych przez podwykonawców Astaldi. „Procedura działa"

| Jakub Madrjas 09.10.2018 23

Nie będzie blokady dróg krajowych przez podwykonawców Astaldi. „Procedura działa"
Fot. PKP PLK
Wszystko wskazuje na to, że zapowiadana na 10 października blokada dróg krajowych nr 17 i 19 przez podwykonawców firmy Astaldi nie odbędzie się. Problemem ma być to, że suma umów z podwykonawcami jest wyższa niż wartość kontraktu Astaldi z PKP PLK.
Nie milkną echa problemów firmy Astaldi, która wypowiedziała PKP PLK umowy na modernizację fragmentów linii nr 7 Lublin – Dęblin i magistrali E59 Leszno – Czempiń. Zarządca infrastruktury odpowiedział tym samym. W międzyczasie PLK poinformowała o rozpoczęciu bezpośrednich płatności dla podwykonawców. Spółka nie dokonuje ich z gwarancji bankowych Astaldi, tylko z własnego budżetu.

Groźba blokady zażegnana

Jeszcze w czerwcu członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch poinformował dziennikarzy, że do PLK dotarły informacje o zablokowaniu przez Astaldi płatności dla podwykonawców, oraz że inwestor zastanawia się nad płaceniem im bezpośrednio. Od tego czasu minęły już jednak prawie cztery miesiące. Jak tłumaczył przed tygodniem Bresch, w międzyczasie Astaldi przestało wystawiać faktury na PKP PLK. Z tego względu inwestor nie mógł regulować płatności pośrednio do podwykonawców. Do tego nie wszyscy podwykonawcy byli przez Astaldi formalnie zgłoszeni.

Członek zarządu PLK podkreślał, że sytuacja części firm jest "krytyczna". Świadczył o tym list, rozesłany przed tygodniem do grupy PKP i instytucji rządowych, grożący blokadą dróg krajowych nr 17 i 19 w przypadku nieuregulowania płatności. Jako autorzy pisma wymienionych zostało kilkudziesięciu podwykonawców Astaldi – ale bez podpisów. Według informacji "Rynku Kolejowego", wiele wymienionych firm nie wiedziało o sporządzeniu takiego pisma i się z nim nie identyfikuje.

Dziś dziennikarz Radia Eska poinformował, że blokady nie będzie. Podobnego zdania jest RMF FM. – Kolejne firmy dostają przelewy z PKP PLK – nie wszystkie pieniądze, ale jednak. PLK weryfikuje nasze faktury i płaci – także za materiały – usłyszał dziennikarz radia. –Podwykonawcy chcą dać czas PKP PLK na analizę prawną, do jakiej wysokości mogą spłacić roszczenia podwykonawców. Problem w tym, że umowy Astaldi z podwykonawcami są wyższe niż kontrakt na budowę linii kolejowej. Podwykonawcy chcą dostać pieniądze, na które podpisali umowy z Astaldi, a PKP PLK płacić nie chce więcej niż miało obiecane Astaldi. Stąd czas do poniedziałku – pisze portal radia. Właśnie 15 października ma się odbyć spotkanie na linii PLK – podwykonawcy, w którym mediatorem będzie wojewoda lubelski.

Rafał Bałdys-Rembowski, analityk Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu", że PKP PLK powinna wypłacić podwykonawcom kwoty, które ci zawarli w umowach podwykonawczych z Astaldi. – Należy pamiętać, że to właśnie m.in. w tym celu projekty umów podwykonawczych są przedstawiane inwestorowi do zatwierdzenia, żeby ten miał świadomość dotyczącą solidarnej odpowiedzialności. Nawet jeżeli suma umów podwykonawczych przewyższa kwotę jaką na wykonanie roboty miał w kontrakcie generalny wykonawca, inwestor powinien zapłacić pełną kwotę należną podwykonawcom – podkreśla.

Procedura działa?

Wojewoda lubelski poinformował dziś o przeprowadzonym spotkaniu z jednym z niezatwierdzonych podwykonawców – mają oni największy problem z otrzymaniem płatności. – Potwierdził on, że procedura, na którą się umówiliśmy działa – ogłosił wojewoda. Procedura wygląda tak, że po zebraniu wszystkich dokumentów podwykonawca wysyła oficjalne zapytanie o potwierdzenie wykonanych prac do Astaldi. Jeśli włoska firma odpowie twierdząco, lub nie odpowie w ciągu siedmiu dni, PLK przelewa pieniądze.

Rafał Bałdys-Rembowski przypomina, że po problemach podwykonawców w latach 2012 i 2013 inwestorzy zrozumieli, że sprawę zapłaty dla firm, które faktycznie wykonały robotę trzeba traktować priorytetowo. – W tym celu w umowach zarówno PKP PLK, jak i GDDKiA pojawiły się zapisy zabezpieczające interes podwykonawców, które w praktyce sprowadzały się do tego, że generalny wykonawca najpierw musiał zapłacić podwykonawcom, żeby samemu móc ubiegać się o pełną płatność - przypomina. Takie rozwiązanie podraża kontrakt, ale wydawało się, że dostatecznie zabezpiecza interesy podwykonawców. Mogą one jednak nie zadziałać, jeśli podwykonawcy podpiszą oświadczenie, że płatności zostały uregulowane – niestety dzieje się to coraz powszechniej, pod naciskiem wykonawców. Ważne jest też właśnie oficjalne zgłoszenie podwykonawcy. 

Największą firmą, którą jest podwykonawcą Astaldi na kontrakcie Otwock – Lublin jest ZUE. Prezes giełdowej spółki Wiesław Nowak w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" również zaznacza, że pismo z groźbą blokady, rozesłane w imieniu przedstawicieli podwykonawców Astaldi zostało rozesłane bez wiedzy i zgody spółki. Giełdowa spółka spokojnie oczekuje na pieniądze za wykonane prace. – Jesteśmy zatwierdzonym podwykonawcą, realizującym część obiektów inżynieryjnych, mamy wszystkie niezbędne dokumenty potwierdzające realizację, które są potrzebne zamawiającemu, żeby dokonać płatności – wyjaśnia Wiesław Nowak.



VII Kongres Kolejowy
 Kongres Kolejowy


7 listopada na stadionie warszawskiej Legii odbędzie się Kongres Kolejowy, największe w branży wydarzenie organizowane już po raz ósmy przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Magazyn Rynek Kolejowy. Po raz kolejny poruszone zostaną na nim najważniejsze kwestie dotyczące sektora kolejowego w Polsce: od spraw związanych z prowadzonymi inwestycjami infrastrukturalnymi, poprzez rozwój przewozów pasażerskich i towarowych aż po tematy dotyczące taboru czy wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie /www.kongreskolejowy.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2018
NUMER 10/2018
W tym numerze miesięcznika raport poświęciliśmy planom umożliwienia przewoźnikom jazdy z prędkością 160 km/h w pojedynczej obsdzie. Oprócz tego jak zawsze ciekawe rozmowy, w tym z prezesami ZUE i PKP Energetyki. Polecamy również dział tabor i technika, w którym m. in. podsumowujemy dotychczasowe dostawy taboru szynowego w tym roku. W numerze trzy organizacje pozarządowe prezentują swoją propozycję „Strategia kolejowa 2040”, dotyczącą między innymi budowy nowych linii kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS