NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Newag dostarczy hybrydy ŁKA

| Łukasz Malinowski 06.04.2021 4,6k

Newag dostarczy hybrydy ŁKA
grafika: ŁKA
Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozstrzygnęły dzisiaj (6 kwietnia) postępowanie na dostawę trzech dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz z usługą dziesięcioletniego utrzymania pociągów. Wybrana została oferta Newagu, który jako jedyny przystąpił do postępowania.
Przetarg ogłoszono w grudniu ubiegłego roku, a oferty otwarto w połowie marca 2021 r. ŁKA chce kupić trzy trójczłonowe spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne (z prawem opcji na dwa kolejne, z której to przewoźnik zamierza skorzystać) o pojemności 300 osób (w tym 160 na miejscach siedzących) każdy. Pudło ma mieć co najmniej cztery pary dwupłatowych drzwi po każdej stronie. Jednostki muszą być przystosowane do jazdy w trakcji podwójnej i potrójnej. Zamawiający wymaga prędkości maksymalnej co najmniej 160 km/h dla trakcji elektrycznej i 120 km/h dla spalinowej.

Przewidywany okres eksploatacji to ok. 35 lat. Za cenę brutto można było otrzymać 40% wagi ogólnej oceny, a 30% – za koszt brutto utrzymania (ŁKA przyjęła zakup taboru wraz z utrzymaniem jako swój standard). Newag zaproponował tu opłatę 6,027 zł brutto za pociągokilometr. Po 10% było przyznawane za: współczynnik efektywności kosztowej, zużycie paliwa i powierzchnię niskiej podłogi we wnętrzu. ŁKA ma już doświadczenia we współpracy z Newagiem, który w latach 2018-2019 dostarczył jej 14 EZT Impuls 2 (o konstrukcji częściowo tożsamej z hybrydowymi 36WEh z oferty spółki).

Cena brutto zakupu trzech jednostek ma wynosić 75,64 mln zł. Co bardzo istotne, termin dostawy będzie wcześniejszy, niż pierwotnie zapisany w specyfikacji - zamiast w 2023 roku, pociągi zostaną dostarczone do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej już w czerwcu 2022 roku.

Jak poinformował przewoźnik zakup składów elektryczno-spalinowych jest kolejnym etapem rozwoju łódzkiej kolei, w którym ŁKA inwestuje w powiększanie swojej floty pociągów. Tabor stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy, pozwoli dojechać do miejscowości, w których obecnie brakuje połączeń kolejowych lub ich liczba jest niewystarczająca. Po zakupie „hybryd” ŁKA planuje uruchomić połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki –  Opoczno oraz nr 53 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki –  Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów,  z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (2011)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (2011)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5