Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

NCBR i PLK dają pieniądze na technologie jutra na kolei. Jakie projekty wygrały?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
NCBR i PLK dają pieniądze na technologie jutra na kolei. Jakie projekty wygrały?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Stworzenie nowoczesnych systemów informatycznych poprawiających bezpieczeństwo, opracowanie rozwiązań ograniczających wpływ kolei na otoczenie, wdrożenie technologii dla zapewnienia sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury oraz podniesienia komfortu podróżnych. Narodowe Centrum Badan i Rozwoju oraz PKP PLK wybrały, w ramach wspólnego przedsięwzięcia, 10 najlepszych projektów badawczo-rozwojowych służących polskiej kolei. Na wsparcie przedsięwzięć przeznaczono łącznie ponad 35 mln zł.

„BRIK” - Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” to program wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej, realizowany wspólnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – agencję wykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. W ogłoszonym pod koniec ubiegłego roku konkursie złożonych zostało 30 wniosków, ostatecznie do dofinansowania wybrano 10 projektów.

– Projekty powstałe dzięki współpracy NCBR i PLK podniosą standard życia Polaków i przełożą się na wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2026 – mówi Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Nowe rozwiązania mają poprawić efektywną eksploatację i zarządzanie infrastrukturą, co zapewni jej większą dostępność. Działania te przyczynią się także do zagwarantowania pasażerom wysokiej niezawodności przewozów kolejowych. Właśnie temu służyć będzie realizacja wyłonionych w konkursie przedsięwzięć.

– Wspólne Przedsięwzięcie z PLK nie tylko uzupełnia portfolio NCBR w zakresie projektów kolejowych, ale też wzmacnia naszą rolę jako jednego z głównych ośrodków wspierania innowacji, służących zarówno gospodarce, jak i społeczeństwu – zauważa prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Jestem przekonany, że projekty, które będę realizowane w ramach przedsięwzięcia BRIK, pomogą przestawiać polską infrastrukturę kolejową na zupełnie nowe tory – dodaje.

Nowoczesne technologie zmierzą temperaturę szyn

Najwyżej oceniony przez ekspertów został projekt konsorcjum Polskiego Centrum Fotoniki i Światłowodów i firm InPhoTech Sp. z o.o. oraz Maxer-Inżynierskie Wsparcie Techniczne, którego efektem będzie opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiaru temperatur szyn kolejowych. Nowatorska technologia będzie umożliwiała zdalne wykrywanie potencjalnych zagrożeń oraz bezpośrednio wysłała dane do systemów informatycznych PLK.

Energooszczędne oświetlenie na stacjach PLK

Największe dofinansowanie, w kwocie ponad 2,8 mln zł, trafiło natomiast do konsorcjum, którego liderem jest Instytut Kolejnictwa. Efektem współpracującej kadry instytutu i spółek Siled, Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX oraz ABZ Consulting będzie opracowanie systemu zarządzania, sterowania i monitorowania oświetlenia terenów kolejowych. Takie rozwiązanie umożliwi np. dostosowanie oświetlenia do rzeczywistego ruchu pociągów na stacjach oraz obecności podróżnych na peronach.

Panele fotowoltaiczne z ekranami i ograniczenie drgań

Na uwagę zasługują również rozwiązania, które bezpośrednio przyczynią się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na ludzi i środowisko. Politechnika Warszawska, Instytut Kolejnictwa i Instytut Ochrony Środowiska w konsorcjum z Budimex S.A. i Tines S. A. będą wspólnie poszukiwać rozwiązania, które umożliwi ochronę przed drganiami emitowanymi przez ruch kolejowy. Natomiast innowacyjne panele fotowoltaiczne zintegrowane z ekranem akustycznym, nad którymi będzie pracował zespół z Instytutu Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN, Akademii Wojsk Lądowych oraz Politechniki Wrocławskiej, nie tylko ograniczą hałas dobiegający z torowisk, ale mogą także znaleźć zastosowanie w infrastrukturze drogowej.

Projekty będą realizowane do końca 2023 roku

Wnioskodawcy mogli składać swoje projekty w pięciu obszarach tematycznych. Były to: digitalizacja i przetwarzanie parametrów ruchu kolejowego, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko, zwiększenie dostępności i trwałości obiektów związanych z obsługą podróżnych, zwiększenie odporności infrastruktury kolejowej na czynniki klimatyczne i ingerencję osób trzecich oraz usprawnienie procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej. Nabór wniosków prowadzony był od 30 października 2017 r. do 12 stycznia 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie potrwa do końca 2023 roku. Lista rankingowa jest dostępna: na stronie internetowej NCBR.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5