Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Największy przetarg w historii SNCF wygrywa Alstom i Bombardier

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
18-01-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Największy przetarg w historii SNCF wygrywa Alstom i Bombardier
Fot. AlstomX'Trapolis Cityduplex
Zarząd SNCF – Kolei Francuskich – formalnie wybrał konsorcjum dwóch kolejowych gigantów: Alstomu i Bombardiera, na dostawę 355 elektrycznych, piętrowych zespołów trakcyjnych dla regionu Ile-de-France. Pociągi będą bardzo ciekawe – będą posiadały zarówno człony jedno-, jak i dwupoziomowe.

Pierwotnie dostawcą pociągów dla RER – podparyskiej kolei regionalnej – miał być hiszpański CAF, jednak Francuzi stwierdzili, że ten producent nie będzie w stanie zrealizować zamówienia. Orzekli oni, że CAF nie dysponuje wystarczającymi mocami produkcyjnymi, co groziłoby opóźnieniami w dostawach.

Przestrzeń dla pasażerów o różnych potrzebach

Alstom i Bombardier dostarczą pociągi dla linii D i E. SNCF jako operator zamówił projektowane od podstaw zestawy X'Trapolis Cityduplex. 112-metrowy ezt będzie w stanie pomieścić 1563 pasażerów, jednostka 130-metrowa – 1861 osób. Człony sterownicze (czołowe) ezt będą jednopoziomowe i przeznaczone dla pasażerów, którzy spędzają w podróży niewiele czasu, bądź przewożą rowery lub większy bagaż. Znajdzie się więc w nich sporo miejsc stojących i rozkładane siedziska. Człony dwupoziomowe na górnym pokładzie zagwarantują miejsca dla pasażerów, którzy w podróży spędzają kilkadziesiąt minut i więcej. Znajdą się więc tam wygodne siedzenia i niemal nie będzie miejsc stojących. Na dolnym pokładzie podróżować mają osoby, które w podróży spędzają do około 20 minut, przestrzeń będzie więc zaaranżowana podobnie jak w miejskim autobusie. Przedsionki w członach piętrowych mają być przeznaczone głównie dla pasażerów stojących, a do wnętrza prowadzić mają szerokie drzwi.

4 lata na dostawy

X'Trapolis Cityduplex będą rozpędzać się do 140 km/h. Dla SNCF ważne jest, by konsumpcja energii w nich była niższa o 25% od tej w obecnie używanych pojazdach. Cały kontrakt wart jest 3,75 mld euro. Zamówienie 355 pociągów jest największym, jakie kiedykolwiek złożył region Ile-de-France i największym w historii SNCF. Pierwsze 56 zestawów o długości 112 metrów i 15 o długości 130 metrów wyjedzie na trasy w 2021 roku. Reszta zostanie prawdopodobnie domówiona w ramach prawa opcji.

Kontrakt dla dwóch kolejowych gigantów

Alstom będzie odpowiedzialny za design, wózki, napęd i wyposażenie elektryczne pojazdów, Bombardier zbuduje natomiast pudła członów środkowych. Kontrakt, który otrzymało dwóch producentów, wpisuje się w nowy trend współpracy kolejowych gigantów. Dość przypomnieć, że szybkie pociągi ICE4 dla DB budowane są wspólnie przez Siemensa i Bombardiera (pudła budowane są we Wrocławiu). Do tego typu współpracy, przy budowie taboru dla polskiego KDP, namawia również Lesław Kuzaj, szef polskiego oddziału Alstomu w rozmowie z „RK”.

Wydaje się, że taka współpraca doświadczonych firm w ramach konsorcjów ma same plusy: znacznie obniża to możliwość wystąpienia protestów przetargowych, wydłużających termin dostaw pociągów, zaś doświadczenie firm zaangażowanych w projekt procentuje udanymi pociągami. Konsolidacja europejskiego rynku jest też korzystna z punktu widzenia ekspansji Chińczyków na rynek taboru kolejowego, o czym piszemy tutaj.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Francja: SNCF sprzedaje kilkunastoletnie elektrowozy

Biznes

Francuski SNCF z przetargami na 180 dwusystemowych składów

Tabor i technika

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Zobacz również:

Francja: SNCF sprzedaje kilkunastoletnie elektrowozy

Biznes

Francuski SNCF z przetargami na 180 dwusystemowych składów

Tabor i technika

Francja. Tanie Ouigo połączenia na klasycznych składach z lat 70

Pasażer

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Biznes

Francuski rząd będzie dotować kolejowe przewozy cargo

Przemysław Farsewicz 20 września 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij