NUMER 06/2019
NUMER 06/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Przewozy w regionach
szukaj
Śledź nas:

Najtrudniejszy rok za Pesą?

| Jakub Madrjas 01.06.2019 166

Najtrudniejszy rok za Pesą?
Fot. Adam Kilian
Za Pesą bardzo trudny rok. Problemy z finansowaniem przełożyły się na opóźnienia w realizacji zleceń, ale jak zapewniają przedstawiciele, zmiana właściciela i restrukturyzacja pomogły wyjść producentowi na prostą.
Prezes Pesy, Krzysztof Sędzikowski, doświadczony przecież w restrukturyzacji wielu firm, uśmiecha się na pytanie o podsumowanie ubiegłego roku. – To był najbardziej intensywny rok i najtrudniejszy projekt, jaki miałem w życiu – przyznaje bez ogródek. Największym wyzwaniem było jego zdaniem jednoczesne restrukturyzowanie firmy, prowadzenie transakcji właścicielskich oraz znalezienie odpowiedzi na pytanie o finansowanie bieżących kontraktów – a wszystko na tle codziennej pracy dużej firmy i staraniach o kolejne zlecenia.

Momentem przełomowym była organizacja finansowania pomostowego. Sędzikowski podkreśla tu dobrą współpracę z konsorcjum banków i ubezpieczycieli. – Nasi partnerzy zrozumieli sytuację firmy i zaufali nam – podkreśla. Wymagające były również wspomniane zmiany w funkcjonowaniu firmy. Przeprowadzone zostały sygnalizowane w ubiegłorocznej rozmowie z miesięcznikiem „Rynek Kolejowy” zmiany organizacyjne, dotyczące przede wszystkim podejścia projektowego i porządkowania procesu produkcji.

Pesa przeszła też z finansowania projektowego na globalne. – Uważam, że jest w naszym przypadku lepsze, bo mimo że realizujemy projekty, to jednak banki muszą też kontrolować całą sytuację firmy i patrzeć na nią nie tylko przez pryzmat projektów, w których uczestniczą. Dla nas z kolei ten tryb oznacza większą elastyczność – tłumaczy Sędzikowski. Prezes firmy nie wypowiedział się w sprawie ostatecznego wyniku, ale ogólnie firma wychodzi ze strat liczonych w setkach milionów złotych do dziesiątek mln zł, a w tym roku ma już osiągnąć wynik dodatni. Największy wpływ na wynik będą miały ewentualne opóźnienia w dostawach. Te zaś, jak tłumaczy prezes, wynikają przede wszystkim z dłuższych niż zakładano negocjacji finansowych z bankami, co miało wpływ na zamówienia komponentów i całą logistykę dostaw. – Dziś odrabiamy stracony wtedy czas, ale przyspieszenie produkcji zależy także od naszych dostawców, a nie wszyscy z nich mają wystarczające moce, by zwiększyć wytwarzanie zamówionych elementów i dostarczyć je tak szybko jak się da – podkreśla prezes Pesy.

Ciekawa jest sytuacja firmy, jeśli chodzi o zatrudnienie – znacząco zredukowana została administracja, ale w produkcji poszukiwane są nowe osoby – monterzy, elektrycy, mechanicy; podobnie jak w całej gospodarce krajowej. W poszukiwaniu spawaczy Pesa udała się nawet do… Indii. Ogólnie zmienił się jednak sposób zatrudniania. – Musimy być elastyczni, bo branżę charakteryzują duże skoki zamówień. Dlatego mamy bazę swoich pracowników, a w miarę potrzeb kontraktujemy pracowników na zewnątrz – wyjaśnia Sędzikowski.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików oraz prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (43179)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (43179)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2019
NUMER 06/2019
W raporcie znajdą Państwo najnowsze informacje z Kolei Wielkopolskich, Mazowieckich, Dolnośląskich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Piszemy także o pomyśle PKP Intercity na bezpośrednie połączenia z Łodzi na lotnisko im. F. Chopina i sposobie, w jaki może się ono odbić na funkcjonowaniu kolei w aglomeracji warszawskiej.W numerze także relacja z przyznanych pod koniec maja Polskich Nagród Kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5