| pw, Rynekinfrastruktury.pl ⚫ 20.10.2014 ⚫
114
O tym, że polski przemysł kolejowy z techniką nie jest na bakier najlepiej świadczą osiągnięcia firm, które wygrywają krajowe i zagraniczne przetargi. Ich produkty są konkurencyjne nie tylko ze względu na przystępną cenę ale również na jakość i zastosowane rozwiązania techniczne. – W świecie na pewno nie jesteśmy postrzegani przez pryzmat taniej siły roboczej. Udowodniliśmy, że potrafimy produkować nie tylko tanio, ale i bardzo dobrze. Polska pokazuje, że da się optymalizować koszty bez utraty jakości – mówił Włodzimierz Frykowski, dyrektor lokalnej grupy produktowej w ABB.
Według Pawła Winiarskiego, dyrektora marketingu i PR w Tines, potencjał kadry naukowej pracującej na potrzeby branży jest w Polsce duży i łatwo dostępny, o czym świadczą dotychczasowe doświadczenia jego firmy. Tines przygotowuje 5 programów badawczo–rozwojowych z udziałem instytutów badawczych i liczy na to, że w ramach nowej unijnej perspektywy uda się zdobyć fundusze na ich sfinansowanie.
Są technologie, trzeba je zamawiać
Szanse na to są duże, bo jak zauważył Piotr Pryciński, zastępca kierownika działu zarządzania programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w ramach unijnej perspektywy na lata 2014–2020 Polska otrzyma aż 8,5 mld zł z przeznaczeniem na „badania i rozwój”. Zapewnił, że MIR znaczą część tych pieniędzy chce przeznaczyć na programy sektorowe, w tym dedykowany właśnie dla kolei. – Program sektorowy, który może powstać, ma szansę załatwić wszelkie potrzeby badawczy branży kolejowej – zapewniał Pryciński.
Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytut Kolejnictwa zwrócił uwagę na patologię nadużywania przez zamawiających kryterium najniżej ceny, co w dużej mierze może zniweczyć szanse wypływające z obecnej perspektywy budżetowej UE. – Przemysł jest gotowy na wdrożenie najbardziej zaawansowanych technologii, ale to zależy od zamawiających, od tego czy umieszczą je w swoich projektach – wtórował mu Paweł Winiarski.
Kluczowa będzie jakość projektów
Z toku dalszej dyskusji wynikało, że to nie o poziom absorpcji unijnych środków należy się martwić lecz o jakość projektów, na które pieniądze zostaną skierowane. W takim duchu wypowiadali się pozostali uczestnicy panelu. – Oczekuję, że polska kolej wskaże najważniejsze problemy techniczne i udostępni ją nam w formie „check listy”, z której jasno będzie wynikać, jakiego typu prace badawcze są dla niej priorytetowe. Dzięki temu uczelnie nie będą działały w oderwaniu od praktyki, łatwiej też będzie przystosować do potrzeb kolei system kształcenia – mówiła prof. dr hab. Marianna Jacyna, prodziekan ds. nauki z wydziału transportu Politechniki Warszawskiej.
Natomiast zdaniem Adama Wielądka ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, przez minione dwie dekady państwo polskie zaniedbywało badania i rozwój na kolei, czego przejawem jest nie tylko skromny potencjał placówek naukowych zajmujących się transportem kolejowym ale również fakt, że w rządowych planach strategicznych dotyczących kolei kwestiom związanym z badaniami nie poświęcono osobnego miejsca.
Kongres Kolejowy już za nami
Wywiady, komentarze i relacje z najważniejszych debat znajdziesz tutaj
Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.
Więcej z regionu:
Łódź (2135)Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
700
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
498
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
504
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,4k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
521
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
468
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,4k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
571
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,9k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
pw, Rynekinfrastruktury.pl - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Łódź (2135)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >