Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Wnioski z Karpacza: Modernizację kolei trzeba kontynuować

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Wnioski z Karpacza: Modernizację kolei trzeba kontynuować
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK
Choć ogólny kierunek zmian w polskim sektorze kolejowym jest pozytywny, potrzeba dużego wysiłku, by utrzymać rosnące przewozy. Kolej musi lepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów, modernizując i rozbudowując infrastrukturę oraz wymieniając tabor. Zbyt wygórowane wymagania wobec wykonawców obracają się przy tym łatwo przeciw zamawiającym – to wnioski z dyskusji podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

– Jesteśmy zadowoleni z obserwowanych wzrostów przewozów pasażerskich, największych od 23 lat – zadeklarował prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Choć trend wzrostowy będzie się utrzymywał, podróżnych – zwłaszcza tych z regionów o niższej gęstości sieci – trzeba przez cały czas zachęcać. – W dużych aglomeracjach pasażer korzysta z pociągu nawet 26 razy w ciągu roku – ale np. mieszkaniec województwa podlaskiego tylko 2 razy w roku. Potrzeba wielu działań, by to wyrównać – przekonywał szef UTK.

4 pary nie wystarczą

– Walczymy z wykluczeniem transportowym, reaktywując i modernizując kolejne linie – odniósł się do tego prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Jak dodał, tabor przewoźników nie zawsze nadąża jednak za nowymi możliwościami infrastrukturalnymi, a w Polsce Wschodniej kolej regionalna jest z reguły słabo wykorzystywana. – W niektórych regionach, np. na Podkarpaciu, sytuacja się jednak poprawia. W tym konkretnym przypadku dzieje się tak dzięki rzeszowskiej kolei aglomeracyjnej, nowym przystankom i cyklicznemu rozkładowi jazdy. Odwrotny warunek widzimy, niestety, w województwie warmińsko-mazurskim, gdzie oferta jest ograniczana, a rozkłady jazdy układane w oderwaniu od rzeczywistych potrzeb przewozowych – ubolewał. Zauważył też z żalem, że kilka województw w ogóle nie przystąpiło do programu Kolej Plus.

O zamawianie większej liczby pociągów apelował do marszałków województw także prezes Polregio Adam Pawlik. – 4, a nawet 6 par na dobę to za mało! Badanie i określanie potrzeb przewozowych to zadanie marszałka województwa. Współpraca z organizatorami powinna odbywać się na warunkach partnerskich. Są województwa bogatsze i mniej zamożne, nie można więc znaleźć jednego wspólnego algorytmu – zastrzegł. Pawlik pochwalił PKP PLK za dostrzegalne efekty modernizacji. – Zwiększa się prędkość handlowa i przepustowość, dzięki czemu organizatorzy mogą uruchamiać więcej pociągów. Trzeba przyjrzeć się węzłom w aglomeracjach: to od nich w dużym stopniu zależy przepustowość sieci. Kierunek zmian jest jednak dobry – podkreślił.

Są modernizacje węzłów, ale wciąż nie ma GSM-R

– Rzuca się w oczy, że przy modernizacjach nie odpuszczamy żadnego dużego węzła. W poprzednich latach pomijano takie węzły, jak Kędzierzyn-Koźle czy Krzyż, których przebudowa była trudniejsza, niż w przypadku odcinków linii między węzłami – odpowiedział szef PKP PLK.

O tym, że nie wszystkie inwestycje na sieci PKP PLK przebiegają jednak zgodnie z planem, przypomniał prezes UTK. – Bezpieczeństwo nie może opierać się na maszyniście – stąd konieczność wdrażania ERTMS. Gdy człowiek popełni błąd, odpowiednie systemy powinny go korygować – zaznaczył. O powikłaniach w realizacji kontraktu na system łączności GSM-R i jego rosnącym opóźnieniu piszemy – między innymi – tutaj[https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/gsmr-tysiac-dni-opoznienia-i-gigantyczne-roszczenia-113525.html].

Prawniczka: Lepiej współpracować, niż się procesować

Starszy prawnik i adwokat w kancelarii Sołtysiński, Kawecki&Szlęzak Żaneta Urbaniak odniosła się do prawnej strony realizacji inwestycji. – Z punktu widzenia wykonawcy najważniejszym elementem procesu realizacji kontraktu jest dobre przygotowanie warunków umowy. Niezbędne są profesjonalne kadry, które będą w stanie podejmować takie działania. Doświadczenie zdobyte przy poprzednich realizacjach pomoże zaradzić wielu problemom podczas kolejnych inwestycji – zarówno nieprzewidzianym okolicznościom, jak i uwarunkowaniom środowiskowym – stwierdziła. Jak dodała, nawet najlepiej przygotowana umowa nie zastąpi jednak współdziałania i dialogu zamawiającego z wykonawcą. Niedopuszczenie do zejścia z placu budowy z powodu np. wzrostu cen (tak jak we wspomnianym kontrakcie na GSM-R) leży w interesie obu stron. Prezes PKP PLK podkreślił w odpowiedzi, że między początkiem 2022 a połową 2023 r. zarządca infrastruktury wydał na waloryzację z powodu wzrostu kosztów 1,7 mld zł.

Urbaniak zaapelowała też o szersze korzystanie z pozacenowych kryteriów wyboru ofert. – Przeprowadziliśmy przegląd takich praktyk w Polsce i za granicą. Zamawiający korzystają najczęściej z dwóch kryteriów pozacenowych: okresu gwarancji i terminu realizacji. Polskie prawo pozwala jednak na zastosowanie kryteriów związanych z potrzebami użytkowników, a także z ochroną środowiska – poinformowała.

Polregio: Zdążyć z wymianą taboru do 2030 r.

Z końcem ubiegłego roku Polregio praktycznie powróciło do skali przewozów sprzed pandemii. – Do końca roku bieżącego chcemy przewieźć 100 mln pasażerów (wobec 89 mln w 2019 r.). W tym celu konieczna jest wymiana i rozbudowa taboru, i to nie tylko w naszej spółce, ale w całej branży. Zabiegamy o kolejne środki dla kolei pasażerskiej, by mogła wymienić tabor do roku 2030 – zadeklarował prezes przewoźnika. Wtedy wygasną ostatnie umowy powierzenia – do tego czasu polski sektor kolejowy musi więc wymienić tabor tak, by móc po tej dacie konkurować z operatorami zagranicznymi.

– Ze swojej strony musimy optymalizować koszty. Jednym z elementów są działania w sferze sprzedaży biletów. Wzrost w kanałach elektronicznych od roku 2020 jest trzykrotny – to bardzo obniża kosztochłonność. Wprowadziliśmy wideomaty, czyli biletomaty połączone z funkcją e-kasjera, zlokalizowanego w call centre – dodał Pawlik.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Biznes

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Łukasz Malinowski, wsp. Jakub Rosler 17 września 2023

PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska

Infrastruktura

Wybory: Lewica o pociągach Bytów-Gdańsk

Pasażer

Wybory: Lewica o pociągach Bytów-Gdańsk

inf prasowa 16 września 2023

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Infrastruktura

Jak budować kadry dla kolei?

Biznes

Jak budować kadry dla kolei?

inf. pras UTK 11 września 2023

Zobacz również:

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Biznes

Pesa: Lokomotywą wodorową na Hel! (zdjęcia)

Łukasz Malinowski, wsp. Jakub Rosler 17 września 2023

PKP SA: Przekazujemy linie do Lwówka i Stronia w zarząd Dolnego Śląska

Infrastruktura

Wybory: Lewica o pociągach Bytów-Gdańsk

Pasażer

Wybory: Lewica o pociągach Bytów-Gdańsk

inf prasowa 16 września 2023

Warszawa. Kto wybuduje wiadukt na Chełmżyńskiej?

Infrastruktura

Jak budować kadry dla kolei?

Biznes

Jak budować kadry dla kolei?

inf. pras UTK 11 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5