Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja całej linii 144 z Opola do Tarnowskich Gór poczeka do 2030?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
18-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja całej linii 144 z Opola do Tarnowskich Gór poczeka do 2030?
fot. M. SzymajdaStacja kolejowa w Tarnowskich Górach
Posłowie w interpelacjach po raz kolejny zwracają uwagę na zły stan części linii kolejowej 144. Po całej trasie od Opola do Tarnowskich Gór pociągi osobowe przestały jeździć w 2011 roku.

Poseł Tomasz Kostuś ponownie zajął się koleją. Tym razem chciałby powrotu pociągów osobowych na całej trasie linii 144, pomiędzy Opolem a Tarnowskimi Górami.

– Od 2011 roku ruch na wskazanej linii został wstrzymany, a dziś, po prawie 10 latach, można wymienić liczne negatywnej skutki tej decyzji. Należy zwrócić uwagę, że obecnie nie ma możliwości przebycia wskazanego odcinka za pomocą środków komunikacji zbiorowej, co powoduje przerzucenie obciążenia na indywidualną komunikację samochodową, której szkodliwość dla środowiska jest obiektywnie wymierna – pisze do Ministerstwa Infrastruktury i pyta, czy resort w najbliższym czasie planuje remont linii 144.

Do tej pory tylko na odcinku od Opola do Fosowskich (to około 40% linii) ustanowiono prędkość 140 km/h. Niewiele dalej, bo do Zawadzkich, dojeżdżają pociągi Polregio i tu zatrzymują się na nadgryzionych zębem czasu peronach. Aby dotarły do Tarnowskich Gór, należałoby przejechać po linii 144 jeszcze zalediwe 33 kilometry, ale brakuje ku temu zarówno chęci obu województw (śląskiego i opolskiego), a także infrastruktury w przyzwoitym stanie. Obecnie obowiązujące prędkości to 60 km/h w torze nr 1 oraz 30 km/h w torze nr 2. Czy to się zmieni?

– (…) W ramach prac planistycznych na następną perspektywę finansową 2021–2027 zostaną poddane strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko projekty (dotyczące niezmodernizowanego fragmentu linii 144 – dop. red) znajdujące się na terenie województw śląskiego i opolskiego w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych – napisał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Dopiero później stworzone zostanie studium wykonalności, które odpowie na pytanie, w jakim zakresie naprawiać linię. Reasumując – do samej modernizacji jest jeszcze bardzo daleko.

W związku z powyższym zostało ogłoszone postępowanie na opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko w ramach przeprowadzenia Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla Planu Inwestycji Kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w perspektywie 2021-2027 z uwzględnieniem ram do roku 2030, w którym zidentyfikowano projekty inwestycyjne możliwe do realizacji do 2030 roku – dodaje przedstawiciel resortu. Dodaje natychmiast, że ostateczna lista projektów przeznaczonych do realizacji w przyszłej perspektywie w ramach Krajowego Programu Kolejowego uzależniona będzie od przyjętych zasad korzystania z instrumentów finansowych UE. I oczywiście – od woli urzędów marszałkowskich, które powinny dorzucić się do projektów.

Andrzej Bittel dodał, że istnieje również możliwość objęcia wskazanych odcinków Programem Kolej Plus, pod warunkiem zapewnienia przez samorządy dofinansowania na poziomie minimum 15%. Ministerstwo w odpowiedzi na interpelacje posła nie wskazuje na możliwość prostego remontu nawierzchni np. z materiałów staroużytecznych, dzięki któremu możliwe byłoby podniesienie prędkości na choćby jednym z torów, w celu umożliwienia uruchomienia pociągów od Tarnowskich Gór do Opola.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Co dalej ze śląską linią 144?

Infrastruktura

Co dalej ze śląską linią 144?

Michał Szymajda 01 czerwca 2021

Zobacz również:

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Infrastruktura

PLK zbuduje na bydgoskim Fordonie nowy przystanek i odbuduje mijankę

Michał Szymajda 26 lipca 2023

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

Linia 26: Niewielka inwestycja na pograniczu Mazowsza

Infrastruktura

Co dalej ze śląską linią 144?

Infrastruktura

Co dalej ze śląską linią 144?

Michał Szymajda 01 czerwca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5