Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Modernizacja 25 kilometrów linii Bytów – Lipusz może być warta nawet 360 milionów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
31-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Modernizacja 25 kilometrów linii Bytów – Lipusz może być warta nawet 360 milionów
Fot. Youtube
Modernizacja prawie 25-kilometrowego odcinka linii kolejowej pomiędzy siedemnastotysięcznym powiatowym Bytowem na Pomorzu a Lipuszem może kosztować łącznie nawet 360 milionów złotych netto. Po linii poruszają się obecnie wyłącznie pociągi towarowe prywatnego operatora.

Szacowaną kwotę modernizacji zdradził, w odpowiedzi na interpelację poselską posła Marka Rutki, wiceminister Andrzej Bittel. Oznacza to, że za kilometr linii po remoncie, wliczając w to prace projektowe i prowadzone obecnie studium wykonalności, należałoby zapłacić 14,4 mln zł. To bardzo wysoka kwota, za jaką obecnie naprawia się linie magistralne. PKP PLK bierze jednak pod uwagę zły stan linii (przewozy prowadzone są z prędkością do 20 km/h), a także wzrastające ceny materiałów budowlanych i robocizny.

Co ciekawe: obecnie wspomniany fragment linii 212 pomiędzy Bytowem a Lipuszem, choć nadal jest własnością PKP PLK, to został przekazany w 2007 roku w nieodpłatny zarząd Gminie Bytów. W praktyce linią zajmował się Pol-Miedź-Trans, który przeprowadził na niej niezbędne remonty i prowadził utrzymanie. Na odcinku od Bytowa do Lipusza uruchamiał też pociągi towarowe, głównie z miałem węglowym, który przyjeżdżał z południa Polski. Obecnie operatorem na linii jest SKPL Cargo. 

W 2007 roku bytowska gmina chciała uruchomić również przewozy pasażerskie. Koszt prostego remontu nawierzchni, który pozwoliłby osiągnąć prędkość ok. 60-80 km/h dla autobusów szynowych oszacowano wówczas na... 25 milionów złotych. Gminy nie stać było jednak na taki wydatek, podobnie jak na dofinansowanie przewozów. Były one organizowane jedynie sporadycznie, w czasie sezonu letniego 2016 i 2017, przez SKPL Cargo.



Odcinkiem linii 212 pomiędzy Bytowem a Korzybiem, zajmują się obecnie dwie organizacje drezynowe. Podczas modernizacji linii 405 ze Szczecinka do Słupska stację w Korzybiu odcięto jednak od linii 212.

Studium przebudowy linii jest prowadzone

Wspomniane prace studialne są obecnie prowadzone. Wariant przebudowy oraz w miarę dokładny kosztorys dla projektu budowlanego i prac torowych poznamy w końcu 2020 roku.

Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w ramach prac planistycznych, związanych z nową perspektywą finansową 2021–2027, na liście projektów proponowanych do realizacji w latach 2021–2027 znalazła się (…) modernizacja linii na odcinku Lipusz – Kościerzyna i nr 212 na odcinku Lipusz – Bytów. Ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który ma decydujące zdanie w zakresie prowadzenia polityki transportowej województwa – poinformował Andrzej Bittel z resortu infrastruktury.

Linia na 120 km/h

Minister przyznaje, że w związku z tym ciężko jest określić, kiedy pociągi pasażerskie pojadą po linii. Podał jednak planowane dla niej parametry. Pociągi pasażerskie mają mieć możliwość kursowania z prędkością do 120 km/h, linia ma też pozwolić na przejazd pociągów towarowych z prędkością 80 km/h. Perony będą miały długość 150 metrów, zaś nacisk na oś ma wynieść 221 kN, co pozwoli na prowadzenie ciężkich pociągów towarowych.

Na razie trudno powiedzieć, jak na wszelkie plany modernizacyjne dla regionalnych projektów wpłynie obecny kryzys gospodarczy związany z epidemią koronawirusa i załamanie w pasażerskich przewozach kolejowych.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pomorze bez programu Kolej Plus. Linia 212 nie będzie rewitalizowana

Infrastruktura

Henryka Krzywonos pyta o przyszłość linii kolejowej Korzybie – Bytów

Infrastruktura

Samorządowcy z Pomorza: Chcemy reaktywacji linii 212

Infrastruktura

Wielu chętnych na dokumentację linii do Bytowa [oferty]

Infrastruktura

Aktywistka ze Słupska z zarzutami za prokolejową pikietę

Pasażer

Zobacz również:

Pomorze bez programu Kolej Plus. Linia 212 nie będzie rewitalizowana

Infrastruktura

Henryka Krzywonos pyta o przyszłość linii kolejowej Korzybie – Bytów

Infrastruktura

Samorządowcy z Pomorza: Chcemy reaktywacji linii 212

Infrastruktura

Wielu chętnych na dokumentację linii do Bytowa [oferty]

Infrastruktura

Aktywistka ze Słupska z zarzutami za prokolejową pikietę

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5