NUMER 03/2020
NUMER 04/2020
Temat numeru:
Węgiel na kolei
szukaj
Śledź nas:

Modernizacja 25 kilometrów linii Bytów – Lipusz może być warta nawet 360 milionów

| Michał Szymajda 31.03.2020 158

Modernizacja 25 kilometrów linii Bytów – Lipusz może być warta nawet 360 milionów
Fot. Youtube
Modernizacja prawie 25-kilometrowego odcinka linii kolejowej pomiędzy siedemnastotysięcznym powiatowym Bytowem na Pomorzu a Lipuszem może kosztować łącznie nawet 360 milionów złotych netto. Po linii poruszają się obecnie wyłącznie pociągi towarowe prywatnego operatora.
Szacowaną kwotę modernizacji zdradził, w odpowiedzi na interpelację poselską posła Marka Rutki, wiceminister Andrzej Bittel. Oznacza to, że za kilometr linii po remoncie, wliczając w to prace projektowe i prowadzone obecnie studium wykonalności, należałoby zapłacić 14,4 mln zł. To bardzo wysoka kwota, za jaką obecnie naprawia się linie magistralne. PKP PLK bierze jednak pod uwagę zły stan linii (przewozy prowadzone są z prędkością do 20 km/h), a także wzrastające ceny materiałów budowlanych i robocizny.

Co ciekawe: obecnie wspomniany fragment linii 212 pomiędzy Bytowem a Lipuszem, choć nadal jest własnością PKP PLK, to został przekazany w 2007 roku w nieodpłatny zarząd Gminie Bytów. W praktyce linią zajmował się Pol-Miedź-Trans, który przeprowadził na niej niezbędne remonty i prowadził utrzymanie. Na odcinku od Bytowa do Lipusza uruchamiał też pociągi towarowe, głównie z miałem węglowym, który przyjeżdżał z południa Polski. Obecnie operatorem na linii jest SKPL Cargo. 

W 2007 roku bytowska gmina chciała uruchomić również przewozy pasażerskie. Koszt prostego remontu nawierzchni, który pozwoliłby osiągnąć prędkość ok. 60-80 km/h dla autobusów szynowych oszacowano wówczas na... 25 milionów złotych. Gminy nie stać było jednak na taki wydatek, podobnie jak na dofinansowanie przewozów. Były one organizowane jedynie sporadycznie, w czasie sezonu letniego 2016 i 2017, przez SKPL Cargo.



Odcinkiem linii 212 pomiędzy Bytowem a Korzybiem, zajmują się obecnie dwie organizacje drezynowe. Podczas modernizacji linii 405 ze Szczecinka do Słupska stację w Korzybiu odcięto jednak od linii 212.

Studium przebudowy linii jest prowadzone

Wspomniane prace studialne są obecnie prowadzone. Wariant przebudowy oraz w miarę dokładny kosztorys dla projektu budowlanego i prac torowych poznamy w końcu 2020 roku.

Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w ramach prac planistycznych, związanych z nową perspektywą finansową 2021–2027, na liście projektów proponowanych do realizacji w latach 2021–2027 znalazła się (…) modernizacja linii na odcinku Lipusz – Kościerzyna i nr 212 na odcinku Lipusz – Bytów. Ostateczna lista projektów będzie uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, który ma decydujące zdanie w zakresie prowadzenia polityki transportowej województwa – poinformował Andrzej Bittel z resortu infrastruktury.

Linia na 120 km/h

Minister przyznaje, że w związku z tym ciężko jest określić, kiedy pociągi pasażerskie pojadą po linii. Podał jednak planowane dla niej parametry. Pociągi pasażerskie mają mieć możliwość kursowania z prędkością do 120 km/h, linia ma też pozwolić na przejazd pociągów towarowych z prędkością 80 km/h. Perony będą miały długość 150 metrów, zaś nacisk na oś ma wynieść 221 kN, co pozwoli na prowadzenie ciężkich pociągów towarowych.

Na razie trudno powiedzieć, jak na wszelkie plany modernizacyjne dla regionalnych projektów wpłynie obecny kryzys gospodarczy związany z epidemią koronawirusa i załamanie w pasażerskich przewozach kolejowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2020
NUMER 04/2020
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5