NUMER 05/2019
NUMER 05/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej na giełdzie
szukaj
Śledź nas:

Samorządowcy z Pomorza: Chcemy reaktywacji linii 212

| Michał Szymajda 16.05.2019 52

Samorządowcy z Pomorza: Chcemy reaktywacji linii 212
Linia 212 i drezyniarzeFot. Michał Szymajda
Dziesięć pomorskich samorządów zwróciło się do Ministerstwa Infrastruktury o remont i reaktywację przewozów na nieczynnej linii 212 Lipusz – Korzybie. Linia nie jest objęta programem Kolej+, przynajmniej w pierwotnych założeniach.
Pomorze w rządowym programie w ogóle potraktowane zostało po macoszemu. Spośród 20 projektów, które mają być realizowane w ramach programu odbudowy bądź budowy kolejowych linii, żadne nie jest zlokalizowane na Pomorzu.

Pomorze transportowo zmarginalizowane

– Mając na uwadze troskę i odpowiedzialność za prawidłowy rozwój naszego obszaru deklarujemy wolę zacieśnienia współpracy na rzecz podjęcia zdecydowanych działań zapobiegających dalszej marginalizacji tej części Pomorza. W szczególności zobowiązujemy się do wspierania postulatu dotyczącego reaktywacji połączeń kolejowych z wykorzystaniem nieczynnej linii 212 – napisało w liście intencyjnym 10 samorządowców z Pomorza.

Linia 212 jest obecnie oficjalnie zamknięta. Na części odcinka jest nieprzejezdna, na dwóch odcinkach działają jednak miejscowe stowarzyszenia drezynowe, które udrożniły linię (a nawet odbudowały część torowiska!) w okolicach Korzybia i Bytowa. Wykonaną przez nie pracę można wyceniać w setkach tysięcy złotych.

Samorządowcy widzą szansę w reaktywacji całego połączenia od Korzybia przez Bytów do Lipusza. Tym bardziej, że ze zmodernizowanej stacji w Kępicach, bardzo blisko Korzybia, od czerwca mają ponownie ruszyć pociągi (po linii 405, ze Szczecinka do Słupska i dalej do Ustki), natomiast do Lipusza dojeżdżają pociągi Przewozów Regionalnych z Kościerzyny (obecnie zastępowane przez autobusy). Warto przypomnieć, że od Bytowa do Lipusza w sezonie letnim można było dojechać pociągami turystycznymi uruchamianymi przez SKPL.

Potrzebna linia w układzie południkowym

– Charakterystyka naszego obszaru (…) nie pozostawia wątpliwości, że przyczyną marginalizacji jest przede wszystkim bardzo niekorzystna dostępność transportowa. Powoduje ona obniżenie atrakcyjności osadniczej a w obszarze gospodarczym jest hamulcem rozwoju – wystarczy przeanalizować warunki ofert inwestycyjnych kapitału zewnętrznego często spływających do naszych gmin i miast, w którym wskazuje się na potrzebę bezpośredniej i bliskiej dostępności do czynnej linii kolejowej – czytamy w petycji samorządowców. – Biorąc pod uwagę również bardzo niedoskonałą dostępność do sieci dróg krajowych, głównie w układzie południkowym, uważamy że reaktywacja połączeń kolejowych na wcześniej zrewitalizowanej linii 212 jest najważniejszym czynnikiem mogącym nadać impuls rozwojowy dla wielu już funkcjonujących podmiotów gospodarczych, jak i zachęcającym do tworzeniach nowych.

W liście do Ministerstwa Infrastruktury samorządowcy wyrażają wolę współdziałania w zakresie przywrócenia połączeń kolejowych pomiędzy Słupskiem, a Kościerzyną z wykorzystaniem linii 212. Co ważne, nie chcą spocząć na deklaracji, obiecując solidarne wsparcie dla umieszczenia najważniejszych przedsięwzięć w nowym kontrakcie wojewódzkim, tworzonym na perspektywę finansową w latach 2021–2027.

– W celu koordynacji działań powołujemy 3-osobowy zespół, którego zadaniem będzie organizowanie bieżących spotkań oraz przygotowywanie projektów wystąpień, postulatów, petycji, komunikatów medialnych i innych potrzebnych dokumentów – oświadczają burmistrzowie, wójtowie i starosta słupski.

Linię odcięto od sieci... w ramach modernizacji innej linii

Niestety, w ramach obecnej inwestycji na linii 405 stacja Korzybie, gdzie kończy się linia 212, pozbawiona została funkcji stacji i zlikwidowano wejście torowe od linii 212, mimo protestów samorządów i stowarzyszeń drezynowych. PKP PLK, uznały, że takie nie jest potrzebne i modernizacja nie powinna tego uwzględniać, choć takie zabezpieczenie na przyszłość kosztowałoby ułamek procenta inwestycji. Co istotne: linia 212 może przydać się już wkrótce i być alternatywą zwłaszcza dla transportu towarów, w czasie planowanej modernizacji biegnącej równolegle linii 202 (nad tą inwestycją zawisły jednak czarne chmury).

Petycja została podpisana przez starostę powiatu słupskiego, starostę powiatu bytowskiego, prezydenta Słupska, burmistrza Ustki, burmistrza Kępic, burmistrza Bytowa, wójta gminy Trzebielino, wójta gminy Borzytuchom, wójta gminy Kobylnica, wójta gminy Kołczygłowy i przewodniczącego sejmiku województwa pomorskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2019
NUMER 05/2019
W numerze 5/2019 miesięcznika "Rynek Kolejowy" analizujemy raporty roczne kolejowych spółek giełdowych (i nie tylko) oraz plan PKP PLK na warszawską "średnicę". Poza tym piszemy o problemie z punktualnością na linii Polska – Ukraina, karach umownych (a raczej ich braku) dla Pesy w Wielkopolsce i rozwoju kolei w Polsce Wschodniej. Polecamy również rozmowy, w tym z Kolejami Rosyjskimi (RŻD) oraz firmą Graw.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5