NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Mniej pociągów towarowych do obwodu kaliningradzkiego. Mimo to będą prace torowe

| Kasper Fiszer 01.02.2023 4,1k

Mniej pociągów towarowych do obwodu kaliningradzkiego. Mimo to będą prace torowe
fot. KAS
Ostatni rok przyniósł duże zmiany na gospodarczej mapie Europy. Rosyjska inwazja na Ukrainę nie pozostała bez wpływu na ruch pociągów pomiędzy Polską a obwodem kaliningradzkim. Kursów jest znacząco mniej, a żaden z nich nie korzysta już z przejścia normalnotorowego.
Jednym ze skutków zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę jest stopniowe osłabianie się więzów gospodarczych pomiędzy Federacją Rosyjską a Polską i innymi krajami UE. Trend ten jest wyraźnie widoczny na przejściu granicznym Braniewo–Mamonowo. To najważniejszy punkt odprawy towarów na granicy Polski z obwodem kaliningradzkim. Funkcjonują tu zarówno tor normalny (szerokości europejskiej) wchodzący na teren Rosji, jak i tor szeroki prowadzący do Polski.

Wykorzystywane tylko połączenie szerokotorowe

– Obecnie granicę przekraczają dwa pociągi dziennie – mówi Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wszystkie wykorzystują tor szeroki, a więc ten o prześwicie 1520 mm. Oznacza to bardzo duży spadek przewozów, bo jeszcze w kwietniu zeszłego roku po torze szerokim kursowały średnio trzy pary pociągów na dobę. Kolejne dwie pary wykorzystywały nieużywany obecnie tor normalny 1435 mm.

Mimo spadku zapotrzebowania nasz rozmówca zapewnia, że zarządca infrastruktury utrzymuje i remontuje istniejące połączenie. W zeszłym roku prace objęły ok. 5,5 km toru szerokiego po stronie polskiej. – Pozwoliło to uzyskać dobre parametry na kolejne lata – usłyszeliśmy. W ramach robót drewniane podkłady zostały wymienione na betonowe, pojawiły się też nowe szyny, a przepusty zostały wyremontowane.

Kolejne naprawy w 2023 r.

Pewne prace remontowe zaplanowane są także na rok 2023. – Będą realizowane m.in. podbicia stabilizacyjne toru – zapowiada przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że aktualnie na torze szerokim pomiędzy Braniewem a granicą państwa obowiązuje prędkość maksymalna 60 km/godz. Wyższa, bo wynosząca 80 km/godz. obowiązuje na torze normalnym, który póki co pozostaje niewykorzystany.

Od przeszło dekady do Kaliningradu nie kursują natomiast pociągi pasażerskie. W związku z aktualną sytuacją polityczną trudno spodziewać się wznowienia obsługi nieistniejącego od dawna połączenia Berlina i Gdyni z dawnym Królewcem. Nie są też prowadzone żadne rozmowy dotyczące kursów regionalnych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5