Partnerzy serwisu:
Pasażer

Mniej pasażerów na Opolszczyźnie. Urząd marszałkowski: Działamy, by trend się odwrócił

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Mniej pasażerów na Opolszczyźnie. Urząd marszałkowski: Działamy, by trend się odwrócił
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plOpolski Impuls
Dane dotyczące kolejowych przewozów na Opolszczyźnie wskazują, że w ciągu 7 lat z podróży lokalnymi składami zrezygnowało aż 2,2 mln pasażerów, jeśli porównać rok 2010 (6,6 mln) do 2017 (4,4 mln). Co takiego stało się w województwie opolskim i jak doprowadzić do wzrostu znaczenia kolei w tym regionie?

W województwie opolskim mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem, które występuje na wschodzie kraju: w województwie warmińsko-mazurskim, podkarpackim i najjaskrawiej: na Podlasiu. Wszędzie tam występują spore spadki liczby pasażerów połączeń regionalnych. Bazując na danych udostępnionych przez UTK, zapytaliśmy urząd marszałkowski o przyczyny odpływu pasażerów w województwie opolskim.

– Na ten spadek wpływ miało kilka czynników – przede wszystkim spadek liczby mieszkańców w naszym województwie, wzrost liczby użytkowanych samochodów, prowadzone od wielu lat modernizacje linii kolejowych i związane z tym zmiany w ofercie przewozowej – komentuje Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy opolskiego urzędu marszałkowskiego. Jest jednak pewna, że inwestycje w tabor kolejowy (7 nowych trójczłonowych ezt Impuls) i infrastrukturę kolejową wkrótce wpłyną na zmianę wizerunku kolei. Niewielkie odbicie zresztą już jest widoczne – w 2017 z kolei regionalnej skorzystało 4,4, a rok wcześniej 4,3 mln pasażerów.

Nowe połączenia

– Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podróżnych, wprowadzone zostały na kolejny rozkład jazdy nowe pilotażowe połączenia (np. połączenie do Kłodzka). Pracę przewozową zwiększaliśmy z 2,874 mln pockm w rozkładzie jazdy 2015/2016 poprzez 3,100 mln pockm w rozkładzie jazdy 2016/2017 do 3,299 mln pockm na 2017/2018, zwiększono również częstotliwość kursowania pociągów na najbardziej obłożonej trasie Kędzierzyn-Koźle – Opole –Wrocław. Ponadto, uatrakcyjniona została oferta przewozowa – mówi Ruszczewska i podaje przykład innych działań, takich jak akceptowanie biletów miesięcznych w pociągach Polregio na terenie Opola, czy jednorazowe bilety za 2 zł w Opolu i Kędzierzynie.

Inwestycje z RPO pomogą przyciągnąć pasażerów. Choć miało ich być więcej...

Ruszczewska przypomina, że w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 przewidziano dofinansowanie przebudowy następujących linii kolejowych: nr 287 Opole Zachodnie – Nysa, 288 Nysa – Brzeg oraz 301/293 Opole Główne – Kluczbork. Wiadomo już, że uda się zrealizować modernizację tylko jednej linii kolejowej nr 287 Opole Zachodnie – Nysa (pisaliśmy o tym obszernie, m.in. tutaj). Dzięki temu znacznie skróci się czas przejazdu z ok. 1 godz. 40 min obecnie do ok 55 min.

Zarząd województwa zapowiada, że zrobi wszystko, aby te trzy inwestycje zostały zrealizowane.

– Koszt prac na torach pomiędzy Opolem a Nysą to 101,5 mln zł, za resztę pieniędzy przygotujemy dokumentację projektową dla pozostałych dwóch inwestycji, chcemy dołączyć do tego także remont linii kolejowej Racławice – Głubczyce – Baborów – Kietrz – Racibórz. Będą trzy gotowe dokumentacje, które przekażemy PLK, żeby z pieniędzy, które prawdopodobnie pod koniec perspektywy się pojawią, wykonano remonty, które zostaną przez nas przygotowane dokumentacyjnie – mówi Ruszczewska.

Zakup przez samorząd województwa w ostatnich latach 7 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizacje linii kolejowych (czas przejazdu), rozwijanie kanałów sprzedaży oraz poprawa jakości usług, a także integracji z przewoźnikami autokarowymi czyli dostosowanie rozkładów jazdy tak, by dogodnie przesiąść się z jednego środka transportu na drugi – to wszystko powinno spowodować wzrost zainteresowania transportem kolejowym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5