Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ministerstwo tłumaczy posłom przyczynę likwidacji linii Wolsztyn – Żagań

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
29-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ministerstwo tłumaczy posłom przyczynę likwidacji linii Wolsztyn – Żagań
Fot. Archiwum RK (zdjęcie ilustracyjne)
Niemal nie ma już śladu po torach na linii 371 na odcinku od Nowej Soli do granicy województwa lubuskiego z województwem wielkopolskim. Posłowie powątpiewają w sens likwidacji linii i utworzenia na jej miejscu ścieżki rowerowej.

Proces likwidacji linii dokładnie opisaliśmy w tekście „Do końca sierpnia zakończy się rozbiórka linii 371 do Nowej Soli”. W zasadzie nie ma szans, że jeszcze kiedykolwiek pojedzie po niej pociąg.

Tymczasem likwidacja linii stała się przyczyną sejmowych interpelacji poselskich do ministerstwa. Grupa 5 posłów przypomina, że do niedawna część linii znajdowała się w wykazie linii o znaczeniu państwowym i stanowiła korytarz transportowy AGTC.

– Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych umieścił tę linie na liście najważniejszych do rewitalizacji, gdyż stanowi ważny ciąg komunikacyjny, łącząc środkową Wielkopolskę z zachodnią częścią Dolnego Śląska (kopalnie kruszyw), a także stanowi połączenie z przejściami granicznymi Zasieki/Forst, Węgliniec/Horka, Zgorzelec/Görlitz, Zawidów/Černousy – czytamy. W interpelacji posłowie podkreślają też, że likwidacja linii osłabia potencjał obronny Polski.

– Już w tym momencie nieużywanie tej linii powoduje jazdy składów wojskowych do Głogowa ze zmianą kierunku jazdy, a co za tym idzie mają one wydłużone czasy i dłuższą drogę – zauważają.

Ministerstwo niewzruszone

Ministerstwo przypomniało, że w wyniku starań władz samorządowych, w 2017 roku rozpoczęto procedurę związaną z przekazaniem terenów linii kolejowej nr 371 Wolsztyn – Żagań na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Należy jednak zaznaczyć, że był to przypadek incydentalny, wynikający z nadzwyczajnych okoliczności w sprawie i nie stanowi przesłanki interpretacyjnej do gospodarowania innymi terenami, na których znajdują się lub znajdowały linie kolejowe – broni decyzji podsekretarz stanu, jednak nie tłumaczy na czym polega „incydentalność” przypadku. Dodaje, że PKP SA wypracowało formułę prawną, w której w przyszłości, gdy pojawi się zapotrzebowanie na przewozy kolejowe, samorząd (powiat nowosolski) będzie zobowiązany do zwrotu terenu pod linią do struktur kolei.

Andrzej Bittel dodaje, że wojsko nie wykazywało zainteresowania linią od lat.

– Przemieszczanie transportem kolejowym komponentu Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych realizowane jest z wykorzystaniem czynnych linii kolejowych, które w rejonie Żagania umożliwiają wjazd i wyjazd w różnych kierunkach – napisał Bittel w odpowiedzi na interpelację.

Jak informuje ministerstwo, ostatnie pociągi po linii między Wolsztynem a Żaganiem przemieszczały się w 2003 r.

Likwidacje linii kolejowych trwają

Wbrew zapowiedziom ministra Adamczyka z początku kadencji, w Polsce wciąż trwają likwidacje linii kolejowych. Teksty na ten temat publikujemy tutaj. Najszerszym echem, po likwidacji lini 371, odbiła się likwidacja linii kolejowej 209 z Brodnicy do Kowalewa Pomorskiego.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij