szukaj
Śledź nas:

Ministerstwo tłumaczy posłom przyczynę likwidacji linii Wolsztyn – Żagań

| Michał Szymajda 29.08.2018 63

Ministerstwo tłumaczy posłom przyczynę likwidacji linii Wolsztyn – Żagań
Fot. Archiwum RK (zdjęcie ilustracyjne)
Niemal nie ma już śladu po torach na linii 371 na odcinku od Nowej Soli do granicy województwa lubuskiego z województwem wielkopolskim. Posłowie powątpiewają w sens likwidacji linii i utworzenia na jej miejscu ścieżki rowerowej.
Proces likwidacji linii dokładnie opisaliśmy w tekście „Do końca sierpnia zakończy się rozbiórka linii 371 do Nowej Soli”. W zasadzie nie ma szans, że jeszcze kiedykolwiek pojedzie po niej pociąg.

Tymczasem likwidacja linii stała się przyczyną sejmowych interpelacji poselskich do ministerstwa. Grupa 5 posłów przypomina, że do niedawna część linii znajdowała się w wykazie linii o znaczeniu państwowym i stanowiła korytarz transportowy AGTC.

– Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych umieścił tę linie na liście najważniejszych do rewitalizacji, gdyż stanowi ważny ciąg komunikacyjny, łącząc środkową Wielkopolskę z zachodnią częścią Dolnego Śląska (kopalnie kruszyw), a także stanowi połączenie z przejściami granicznymi Zasieki/Forst, Węgliniec/Horka, Zgorzelec/Görlitz, Zawidów/Černousy – czytamy. W interpelacji posłowie podkreślają też, że likwidacja linii osłabia potencjał obronny Polski.

– Już w tym momencie nieużywanie tej linii powoduje jazdy składów wojskowych do Głogowa ze zmianą kierunku jazdy, a co za tym idzie mają one wydłużone czasy i dłuższą drogę – zauważają.

Ministerstwo niewzruszone

Ministerstwo przypomniało, że w wyniku starań władz samorządowych, w 2017 roku rozpoczęto procedurę związaną z przekazaniem terenów linii kolejowej nr 371 Wolsztyn – Żagań na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Należy jednak zaznaczyć, że był to przypadek incydentalny, wynikający z nadzwyczajnych okoliczności w sprawie i nie stanowi przesłanki interpretacyjnej do gospodarowania innymi terenami, na których znajdują się lub znajdowały linie kolejowe – broni decyzji podsekretarz stanu, jednak nie tłumaczy na czym polega „incydentalność” przypadku. Dodaje, że PKP SA wypracowało formułę prawną, w której w przyszłości, gdy pojawi się zapotrzebowanie na przewozy kolejowe, samorząd (powiat nowosolski) będzie zobowiązany do zwrotu terenu pod linią do struktur kolei.

Andrzej Bittel dodaje, że wojsko nie wykazywało zainteresowania linią od lat.

– Przemieszczanie transportem kolejowym komponentu Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych realizowane jest z wykorzystaniem czynnych linii kolejowych, które w rejonie Żagania umożliwiają wjazd i wyjazd w różnych kierunkach – napisał Bittel w odpowiedzi na interpelację.

Jak informuje ministerstwo, ostatnie pociągi po linii między Wolsztynem a Żaganiem przemieszczały się w 2003 r.

Likwidacje linii kolejowych trwają

Wbrew zapowiedziom ministra Adamczyka z początku kadencji, w Polsce wciąż trwają likwidacje linii kolejowych. Teksty na ten temat publikujemy tutaj. Najszerszym echem, po likwidacji lini 371, odbiła się likwidacja linii kolejowej 209 z Brodnicy do Kowalewa Pomorskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS