NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ministerstwo: Na modernizację linii Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork nie ma pieniędzy

| Michał Szymajda 05.04.2019 2,7k

Ministerstwo: Na modernizację linii Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork nie ma pieniędzy
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Nie zapowiada się przełom, który doprowadziłby do modernizacji dwóch ważnych regionalnych linii kolejowych na Opolszczyźnie.
Pierwotnie pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa opolskiego miały starczyć na przeprowadzenie modernizacji linii Nysa – Opole, a także Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork. Ostatecznie okazało się jednak, że środki finansowe z RPO są na tyle ograniczone, że pieniędzy starczy tylko na pierwszy projekt. PKP PLK co prawda ogłosiły przetargi dotyczące tych linii, ale chodzi wyłącznie o przygotowanie projektu modernizacji oraz wystaranie się o pozwolenie na budowę. Budowę, która nie wiadomo, czy w ogóle się rozpocznie.

– Ze względu na ograniczoną wysokość środków dostępnych w ramach RPO w obecnej perspektywie finansowej niniejszy projekt ujęty jest w KPK i przewidziany do realizacji w RPO w zakresie opracowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej. Ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji technicznej dla tej inwestycji stanowi jeden z etapów przygotowania do realizacji robót. W przypadku pozyskania dofinansowania, roboty budowlane planowane są do realizacji w perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 – napisał Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za kolej, w odniesieniu zarówno do linii Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork.

Minister zaznacza, że wprawdzie Rada Ministrów uchwałą z 19 lutego 2019 r. podniosła finansowanie Krajowego Programu Kolejowego, ale „dodatkowe środki nie mają wpływu na wielkość budżetu dostępnego w ramach RPO”. Pieniądze mają bowiem ratować zagrożony dotąd, ze względu na drogie oferty w przetargach, program modernizacji linii do portów w Gdyni, Gdańsku i Świnoujściu. Dodatkowo – wcale nie jest pewne, że UE w kolejnej perspektywie będzie wspierać modernizację takich linii jak 288, czy 301 i 293.

Co ciekawe: minister nie wspomniał, że wykonanie modernizacji linii, możliwe byłoby ze środków w ramach programu Kolej Plus. Samorządy same musiałby postarać się o nie, zgodnie z zasadą programu, same przekazując pieniądze, które pokryłyby 15% kosztów prac.

Tymczasem w przetargu na wykonanie projektu przebudowy trasy Nysa – Brzeg i Opole – Kluczbork trwa składanie ofert. Otwarcie kopert z nimi przesunięto ostatnio kolejno na 16 i 17 kwietnia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5