Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ministerstwo Klimatu jednoznacznie: Tańszy prąd dla przewoźników pasażerskich

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ministerstwo Klimatu jednoznacznie: Tańszy prąd dla przewoźników pasażerskich
fot. Patryk 98 sm42.pl
Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w wyjaśnieniu przekazanym Rynkowi Kolejowemu, jednoznacznie stwierdza, że maksymalne ceny energii elektrycznej wprowadzone ustawą z 27 października będą dotyczyły regionalnych, kolejowych przewoźników pasażerskich.

MKiŚ poinformowało, że ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku, precyzyjnie wskazuje, iż podmioty świadczące usługi na rzecz jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie, w jakim zużywają energię elektryczną na potrzeby wykonywania zadań zleconych i zadań własnych, w tym usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, z zakresu m.in. transportu zbiorowego (art. 2 pkt 2 lit d tiret 3 tej ustawy), kwalifikują się do grona odbiorców uprawnionych do skorzystania z mechanizmu ceny maksymalnej.

Taka interpretacja w zakresie podmiotów świadczących usługi przewozów transportem kolejowym nie była jednak jeszcze kilka tygodni temu do końca jasna. W połowie października pisaliśmy o tym, że w przyjętym przez rząd w piątek, 14 października projekcie Ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej znalazły się zapisy, które zdawały się ratować sytuację komunikacji miejskiej, ale nie kolei pasażerskiej.

W kolejnych dniach pojawiały się informacje o tym, że regulacje mogą dotyczyć tylko niektórych podmiotów, ale przedstawiciele Ministerstwa Klimatu w odpowiedziach udzielanych dziennikarzom mówili o objęciu regulacjami wszystkich przewoźników. W działania na rzecz przyjęcia korzystnych dla kolei rozwiązań zaangażowały się organizacje kolejowe, takie jak RBF czy IGTL.

W grudniu poprosiliśmy o uzupełnienie tych informacji oraz dokładne stanowisko MKiŚ, które przypomniało, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. „Zaś w świetle art. 14 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorstwa komunalne, w stosunku do których rada gminy do dnia 30 czerwca 1997 r. nie postanowiła o wyborze organizacyjno-prawnej formy lub o ich prywatyzacji, ulegają z dniem 1 lipca 1997 r. przekształceniu w jednoosobową spółkę gminy, z mocy praw. Tak więc w przepisach tych jest mowa również o podmiotach, których udziałowcem (bez wskazania czy większościowym czy też mniejszościowym) jest jednostka samorządu terytorialnego (zarówno gmina, jak i powiat czy województwo) w zakresie, w jakim zużywają energię elektryczną na potrzeby wykonywania zadań zleconych i zadań własnych, w tym usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, do których należy m.in. świadczenie usług w zakresie transportu zbiorowego”.

Resort spytaliśmy również, czy podmioty zajmujące się obrotem energią elektryczną mogą mieć pewność, że takie firmy jak: Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, ŁKA, PKP SKM, Polregio i SKM w Warszawie spełniają wymogi które znalazły się w art. 2 pkt 2 lit c. ustawy?

Ministerstwo odpowiedziało, że „każda z wymienionych w pytaniu spółek, może mieć rozliczane swoje zużycie energii elektrycznej po cenie maksymalnej, o której mowa w ustawie dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku”.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Prawo i polityka

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Roman Czubiński 20 lutego 2025

Kolejny kamień milowy dla budowy elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Kolejny kamień milowy dla budowy elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 21 kwietnia 2024

Rząd stawia na kontrakt różnicowy dla elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Łódź: Kolejna skokowa podwyżka cen prądu dla MPK

Zintegrowany transport

Węgiel dotrze do portów, ale z nich nie wyjedzie

Infrastruktura

Węgiel dotrze do portów, ale z nich nie wyjedzie

inf. pras 08 października 2022

Zobacz również:

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Prawo i polityka

Beroud: Kolej towarowa w trudnym okresie przejściowym potrzebuje wsparcia

Roman Czubiński 20 lutego 2025

Kolejny kamień milowy dla budowy elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Kolejny kamień milowy dla budowy elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 21 kwietnia 2024

Rząd stawia na kontrakt różnicowy dla elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Łódź: Kolejna skokowa podwyżka cen prądu dla MPK

Zintegrowany transport

Węgiel dotrze do portów, ale z nich nie wyjedzie

Infrastruktura

Węgiel dotrze do portów, ale z nich nie wyjedzie

inf. pras 08 października 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij