Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Minister zapowiada objęcie pociągów Warszawa – Łódź państwową dotacją

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Minister zapowiada objęcie pociągów Warszawa – Łódź państwową dotacją
Rys. NLF
Podczas dzisiejszej dyskusji sejmowej na temat niedawnych problemów z zapewnieniem właściwej obsługi nowego dworca Łódź Fabryczna wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit zapowiedział objęcie trasy Warszawa – Łódź państwową dotacją. Inaczej nie będą mogły zostać tu skierowane Flirty i Darty.

W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że na stacji Łódź Fabryczna będą mogły kończyć bieg nie tylko jednostki, ale także składy wagonowe, bo możliwe będzie prowadzenie manewrów. Wcześniej zarządca infrastruktury przedstawił na spotkaniu rady przewoźników inne założenia obsługi podziemnej Fabrycznej, które praktycznie wykluczały obsługę połączeń Łódź – Warszawa taborem innym niż zespoły trakcyjne, o czym informowaliśmy jako pierwsi pod koniec maja.

Zmiana stanowiska PKP PLK nie spowodowała jednak rezygnacji PKP IC ze skierowania do Łodzi pociągów Dart. Pociągi miałyby być przekierowane do obsługi linii Warszawa – Łódź z trasy Warszawa – Lublin podczas modernizacji linii nr 7. Problem w tym, że roboty modernizacyjne nie zaczną się w grudniu, a najwcześniej za rok. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Sejm dyskutuje o Łodzi Fabrycznej

O informację na temat planowanej obsługi dworca Łódź Fabryczna do ministerstwa infrastruktury i budownictwa zgłosili się podczas dzisiejszych obrad sejmu posłowie Prawa i Sprawiedliwości: Joanna Kopcińska z Łodzi i Jarosław Szlachetka z Chrzanowa. W odpowiedzi wiceminister Jerzy Szmit poinformował, że w nowym rozkładzie jazdy z dworca Łódź Fabryczna będzie odjeżdżało 35 pociągów spółki na dobę, a do obsługi trasy Warszawa – Łódź zostanie skierowanych 9 składów Pesa Dart, dwa składy Flirt 3 i wagonowy poranny TLK Uszatek. Pełną informację w tym zakresie można znaleźć tutaj.

Minister przypomniał, że na zmianę tras pociągów objętych unijnym dofinansowaniem musi wydać zgodę Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ponieważ PKP IC nie zakładało pierwotnie obsługi tej trasy nowymi pociągami.

Łódź – Warszawa z dotacją w ramach PSC?

Najistotniejszą informacją, podaną przez ministra jest jednak zapowiedź wpisania trasy Warszawa – Łódź do umowy PSC (Public Service Contract) pomiędzy ministerstwem a przewoźnikiem. Wprawdzie minister stwierdził, że jest to "rozważane", jednak poinformował też, że aktualizacja dokumentów krajowych, w tym umowy PSC, będzie niezbędna do zmiany tras pociągów Dart i Flirt. Pociągi dofinansowywane przez UE w ramach Funduszu Spójności nie mogą bowiem jeździć po trasach obsługiwanych na zasadach komercyjnych – a tak było dotąd z połączeniami Warszawa – Łódź. Zdaniem Szmita, intensywny rozwój transportu drogowego w ostatnich latach pomiędzy Warszawą a Łodzią spowodował zmianę sytuacji kolei.

Minister odniósł się również do kwestii zakupu przez PKP Intercity pociągów piętrowych do obsługi połączenia Warszawa – Łódź. Jak przypomniał, taki projekt znalazł się na liście rezerwowej POIiŚ na lata 2007-2013, ale zrezygnowano z niego z powodu braku zapewnienia dofinansowania z UE. Jak dodał Szmit, problemem był także brak wpisania trasy do umowy PSC, w związku z czym dofinansowanie mogłoby się odbyć tylko w ramach tzw. Pomocy Regionalnej. – Poziom dofinansowania byłby zbliżony, a nawet niższy niż dla Pendolino, gdzie było to 22 proc. wydatków kwalifikowalnych – poinformował Szmit.

Warto przypomnieć, że brak obsługi połączenia Warszawa – Łódź w ramach umowy PSC spowodowałby w 2018 roku likwidację rekompensaty za stosowanie zniżek ustawowych w tych pociągach. Pisaliśmy o tym tutaj. Pierwotnie przepisy miały obowiązywać już od stycznia 2017 roku, ale z powodu kontrowersji dotyczących ulg przesunięto ich wprowadzenie o rok.

Brak zachodniej głowicy? Wina KE

Kolejną kontrowersją związaną z nowym dworcem jest brak zachodniej głowicy stacji, co uniemożliwia oblot składu wagonowego przez lokomotywę. Mimo tego, że już wkrótce budowana będzie dalsza części tunelu wraz z zachodnią głowicą stacji, przez najbliższe lata tory na stacji Łódź Fabryczna będą kończyć się kozłem oporowym. Jak poinformował Jerzy Szmit, o rezygnacji z budowy zachodniej głowicy przesądziła Komisja Europejska, która stwierdziła, że projekt jest "przeskalowany" w stosunku do zakładanego ruchu.

– Ta decyzja zapadła pod wpływem Komisji Europejskiej. Wkrótce się przekonamy, czy była słuszna czy nie. Ale przede wszystkim chcemy dążyć do jak najszybszego wykorzystania nowego dworca w pełnym zakresie – podsumował wiceminister.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5