NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Minister Adamczyk otworzył X Kongres Kolejowy!

| Jakub Madrjas 18.11.2020 1,5k

Minister Adamczyk otworzył X Kongres Kolejowy!
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Rozpoczął się jubileuszowy X Kongres Kolejowy. To wyjątkowa edycja kongresu także dlatego, że w całości odbędzie się w formule online, a merytoryczne debaty na temat przyszłości kolei potrwają aż trzy dni.
– Szanowni Państwo, uczestnicy jubileuszowego Kongresu Kolejowego, spotykamy się w szczególnym czasie. Wiemy, jak ten czas każe nam dbać o to, żeby realizować postawione przed nami zadania. Prowadzimy ogromne inwestycje kolejowe, jednocześnie mierząc się z pandemią. To, że inwestycje są realizowane mimo wirusa, to zasługa dobrej organizacji na polskich budowach – podkreślił Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, otwierając Kongres.

Minister podkreślił znaczenie realizowanych inwestycji kolejowych – nie tylko liniowych, realizowanych przez PKP PLK w ramach wartego ponad 70 mld zł Krajowego Programu Kolejowego, ale też punktowych, w tym 200 dworców, które buduje lub przebudowuje PKP SA. – Komfort podróży będzie rósł, dlatego przewoźnik PKP Intercity prowadzi wart 7 mld zł program inwestycyjny. W jego ramach wkrótce zostanie podpisana kolejna umowa z Pesą na modernizację 125 wagonów – zapowiedział minister. Adamczyk przypomniał, że już w przyszłym tygodniu ogłoszone zostaną wyniki I etapu naboru projektów do programu Kolej Plus; dodał też, że w najbliższym czasie rząd ma przyjąć ostateczny kształt tzw. Programu Przystankowego.

Budowy nie stanęły pomimo pandemii

Przewodniczący Railway Business Forum Adrian Furgalski zauważył, że formuła online, choć znacznie różni się od tradycyjnej, ma też zalety. Z doświadczeń poprzednich realizowanych w tym roku wydarzeń, jak Kongres Infrastruktury i Kongres Transportu Publicznego wynika, że formuła internetowa pozwala na uczestnictwo w kongresie aż kilkudziesięciu tysięcy osób.

– Na pewno nie tak wyobrażaliśmy sobie organizację jubileuszowego Kongresu Kolejowego, ale nikt sobie rok temu nie wyobrażał, że mogą przyjść tak trudne miesiące jak te. Jest jednak bardzo wiele rzeczy, które podczas pandemii nam się udały. Nie stanęły i nie staną w naszym kraju budowy – a to jest 10 procent naszego PKB – podkreślił Furgalski, zauważając bardzo wytężoną pracę wykonawców, administracji i całego rynku, która na to pozwoliła. – Nie było żadnego zagrożenia cięć w wydatkach na inwestycje infrastrukturalne, a przeciwnie – w budżecie na przyszły rok pieniędzy na inwestycje jest więcej – podkreślił.

Zgodził się z nim minister Andrzej Adamczyk, zauważając, że w sektorze budownictwa pracuje w Polsce aż milion osób. – Podjęliśmy trudną, ale jak widać słuszną decyzję o niezamykaniu placów budów, pomimo tego że Włosi, Hiszpanie czy Austriacy podejmowali takie decyzje. Jesteśmy bardzo wdzięczni branży budowlanej za odpowiedzialną postawę i dostosowanie placów budów do wymagań epidemiologicznych – dodał minister Adamczyk, deklarując, że budowy w dalszym ciągu nie będą wstrzymywane.

Szereg ważnych tematów podczas trzech dni debat

Jak zapowiedział Adrian Furgalski, podczas obrad Kongresu Kolejowego trzeba będzie porozmawiać o szerszym wsparciu dla przewozów towarowych oraz… transportu autobusowego, czyli PKS-ów. – Traktujemy sprawy przewozów szeroko, a transport autobusowy może bardzo dobrze wspomóc przewozy kolejowe i także dlatego trzeba mu pomóc – podkreślił. Tematem rozważań uczestników Kongresu będzie też. m.in. głośny projekt Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W 2020 roku tematyka Kongresu skupi się na takich kwestiach jak: sytuacja branży kolejowej w obliczu pandemii, skuteczna i terminowa realizacja inwestycji infrastrukturalnych, czwarty pakiet kolejowy, rynek przewozów intermodalnych w obliczu globalnych problemów gospodarczych, powrót pasażerów na kolej czy wpływ transportu kolejowego na klimat. O tych i innych aspektach będą debatowali przedstawiciele władz centralnych, przedstawiciele świata nauki, reprezentanci firm z sektora kolejowego i branżowych stowarzyszeń.

Wydarzenie będzie transmitowane na portalu Rynku Kolejowego od 18 do 20 listopada. Podobnie jak w latach poprzednich, ideą wydarzenia jest dostarczenie uczestnikom wartościowych informacji w postaci prezentacji podsumowań, merytorycznych dyskusji, czy omawiania planów na przyszłość. Szczegółowy program wydarzenia w formule online na stronie: http://kongreskolejowy.pl/.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5