NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Międzynarodowe standardy zakupowe w PKP Energetyka potwierdzone przez CIPS

| inf. pras 01.02.2023 505

Międzynarodowe standardy zakupowe w PKP Energetyka potwierdzone przez CIPS
Rys. PKP Energetyka
PKP Energetyka poinformowała o otrzymaniu certyfikatu jakości z Chartered Institute of Procurement and Supply (CIPS), potwierdzającego najwyższy poziom procesów zakupowych. Dołączyła do elitarnego grona zaledwie 6 firm w Polsce, które z sukcesem przeszły wymagający proces standaryzacji i oceny tej największej i najbardziej prestiżowej organizacji zakupowej na świecie. PKP Energetyka podkreśla, że jest jedynym wyróżnionym podmiotem z sektora kolejowego. 
Jak czytamy w komunikacie, uzyskana kwalifikacja jest poświadczeniem dojrzałości zakupowej organizacji oraz ukoronowaniem procesu transformacji firmy w kolejnym obszarze – optymalizacji i cyfryzacji procesu zakupowego. Proces certyfikacji trwał 9 miesięcy i polegał na szczegółowym audycie. Eksperci CIPS wzięli pod uwagę pięć kluczowych obszarów: zarządzanie efektywnością, przywództwo i organizację, strategię, zasoby ludzkie oraz procesy i systemy. PKP Energetyka jest jedyną w kraju i w Europie Środkowo-Wschodniej firmą kolejową z takim certyfikatem.

– Skala zakupów w naszej firmie jest ogromna. W ciągu kilku lat PKP Energetyka przeznaczyła na inwestycje prawie 4 mld złotych, co wiązało się z tysiącami procesów zakupowych rocznie – od urządzeń energetycznych począwszy, a na energii z OZE skończywszy. Mamy prawie 2000 aktywnych dostawców i zarządzamy relacjami z nimi zgodnie z zasadami segmentacji. Jesteśmy dumni, że całość procesu pozyskiwania materiałów i usług jest w rękach naszego 16-osobowego Zespołu Zakupowego. Zarządzamy kontraktem w całym cyklu życia – od specyfikacji po finalne rozliczenie. W procesie oceny CIPS przygotowaliśmy prawie 100 tzw. testymoniali, wykazując przed niezależnym asesorem, że spełniamy wszystkie, wyśrubowane kryteria. Jestem szczególnie zadowolony z naszego procesu zarządzania kategorią (ang. category management) i platformy zakupowej IVALUA.” – powiedział w komunikacie Łukasz Świderski, dyrektor departamentu zakupów i logistyki w PKP Energetyka.

Jak podaje spółka, transformacja procesów zakupowych w PKP Energetyka obejmowała przede wszystkim ich pełną digitalizację opartą na zmodernizowanych zasadach zakupowych wpisanych w nowoczesną i praktyczną Politykę i Instrukcję Zakupową. Składały się na nią: podejście strategiczne do kategorii, w tym pre-kwalifikacja i ocena dostawcy, weryfikacja jakościowa i raportowanie na bazie systemu informatycznego Power BI. Audytorzy docenili również dojrzałość zarządzania relacjami z dostawcami, transparentność w zarządzaniu wydatkami, system awizacji dostaw dla partnera biznesowego, oraz zintegrowanie danych zakupowych z wszystkich systemów w hurtowni danych. W firmie bardzo dobrze sprawdza się platforma zakupowa IVALUA, która automatyzuje i podnosi jakość prowadzenia procesu zakupowego oraz relacji z dostawcami. Certyfikacja przyczyniła się do wprowadzenia w życie pogłębionych zasad zarządzania własnością intelektualną oraz zasad zarządzania ryzykiem w kanałach logistycznych.

– Pandemia i wojna w Ukrainie spowodowały rosnące ryzyka związane z podatnościami na przerwanie łańcuchów dostaw. Dbając o jakość i terminowość inwestycji, m. in. w ramach kluczowego dla kolei programu Modernizacji Układów Zasilania (MUZa) czy Krajowego Programu Kolejowego (KPK), wdrożyliśmy międzynarodowe standardy zakupowe, które gwarantują ciągłość realizowanych procesów. Bardzo istotne były dla nas również wymiary ESG, takie jak etyczne postępowanie wobec kontrahentów oraz możliwość weryfikacji śladu węglowego naszych dostawców. Zgodnie z naszą filozofią transparentnego działania i dążenia do światowych standardów, wdrażane procedury i procesy poddaliśmy zewnętrznej, międzynarodowej weryfikacji CIPS. Gratuluję Zespołowi, który wykazał się ogromnym zaangażowaniem zarówno w proces zmian jak i pozyskanie tego wyróżnienia – komentuje Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyki.

Procurement Excellence Programme CIPS (czyli certyfikacja korporacyjna) to globalnie rozpoznawalne wyróżnienie przyznawane organizacjom wykazującym się najwyższymi standardami procesów zakupowych. Potwierdza on profesjonalizm, jakość i bezpieczeństwo wszelkich działań w obszarze zakupów, etyczne postępowanie oraz wiarygodność biznesową zarówno wobec klientów, jak i dostawców.
Spółka otrzymała certyfikat na poziomie Standard na okres 2 lat, z możliwością pogłębienia do poziomów Silver, Gold oraz Platinium. Oprócz PKP Energetyka, certyfikat CIPS posiadają w Polsce: PERN SA, PKN ORLEN S.A., ORLEN Upstream, PKO Bank Polski i PZU. Na całym świecie na poziomie Standard ten znak jakości przyznany został ponad 300 organizacjom.

CIPS został założony w 1932 r., a w 1992 r. otrzymał elitarny statut królewski (royal charter) przyznany przez Królową Elżbietę II. Obecnie zrzesza 200 000 członków, działa w ponad 150 krajach i w tej chwili jest największą i najbardziej prestiżową organizacja zakupową na świecie. Nadrzędnym celem organizacji jest zwiększanie wiedzy i kompetencji zakupowych jej członków – zarówno indywidualnych (m.in. w formie certyfikacji MCIPS), jak też korporacyjnych – a poprzez to podniesienie rangi profesji zakupowej w organizacji. CIPS m.in. szkoli i certyfikuje organizacje zakupowe największych firm świata z wielu branż, m.in. z branży naftowej, farmaceutycznej i finansowej. W Polsce przedstawicielem CIPS jest firma doradcza z obszaru zakupów PROFITIA Management Consultans, która wspiera organizacje ubiegające się o certyfikat zarówno korporacyjny, jak i indywidualny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5