NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

MIB: Wyciszanie hamulców zachwieje konkurencyjnością na rynku kolejowym

| Martyn Janduła 07.11.2016 81

MIB: Wyciszanie hamulców zachwieje konkurencyjnością na rynku kolejowym
fot. PKP LHS
Od dłuższego czasu trwa dyskusja nad dyrektywą unijną, która ma zredukować emisję hałasu w wagonach towarowych. Dla przewoźników oznacza to jednak wielomilionowe inwestycje w tabor, by spełniał on wymagania przepisów. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa stara się na forum europejskim przekonać do zmiany stanowiska w sprawie regulacji. Według resortu, nowe prawo zachwieje konkurencyjnością na rynku kolejowym.
Wszystko wskazuje na to, że przepisy unijne zobligują europejskich przewoźników towarowych do wdrożenia rozwiązań redukujących emisję hałasu. Oznacza to niestety olbrzymie inwestycje w tabor. Obecnie stosowane żeliwne wkładki hamulcowe do tłumienia hałasów według Unii Europejskiej są niewystarczające, dlatego Bruksela szykuje się do wprowadzenia dyrektywy obligującej do stosowania kompozytowych wkładek oraz wymianę kół na monoblokowe.

Zgodnie z założeniami, wagony do przewozów międzynarodowych powinny mieć wstawki kompozytowe i monobloki najpóźniej do końca 2021 r., a pozostałe do końca 2025 r. Wszystko w imię wygłuszania hałasu.

2 mld na ciche hamulce

Obawy przewoźników podtrzymuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jak zaznacza resort, mając na uwadze istotne znaczenie tego tematu dla krajowego rynku towarowych przewozów kolejowych, od początku uczestniczy w pracach na forum europejskim, dotyczących problemu redukcji hałasu w transporcie kolejowym.

– Wstępne szacunki wskazują, że do końca 2025 r. polski rynek przewozu towarów koleją będzie musiał wydać ponad 2 mld zł na dostosowanie istniejącego taboru do nowych wymagań Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu. Kwota ta wynika z dużej liczby wagonów towarowych zarejestrowanych w Polsce, a także relatywnie wysokich kosztów dostosowania polskiego taboru, ze względu na jego specyfikę techniczną – informuje MIB. Jak dodaje, koszty tego procesu dotyczyłyby nie tylko dużych przewoźników dysponujących znaczną liczbą wagonów, ale również mniejszych firm.

Zachwiana konkurencja

W ocenie Ministerstwa poniesienie tak istotnych wydatków może zachwiać konkurencyjnością rynku kolejowego i przyczynić się do wzmocnienia trendu przenoszenia towarów z kolei na inne gałęzie transportu. – Z tego względu formułujemy na forum unijnym postulaty dotyczące ograniczenia nowych wymagań wyłącznie do wagonów użytkowanych w ruchu międzynarodowym, pozostawiając w gestii państw członkowskich ewentualne ustanowienie wymagań w odniesieniu do wagonów pozostających w ruchu krajowym – wyjaśnia resort.

Ministerstwo tłumaczy to tym, że władze poszczególnych państw najlepiej znają faktyczną skalę problemu hałasu kolejowego na swoim terenie, a przez to są w stanie wdrożyć najbardziej efektywne i dostosowane do warunków lokalnych rozwiązania.

Ktoś musi za to zapłacić

Wnioski Polski na forum europejskim dotyczą nie tylko zmian w regulacjach, ale także zmian finansowych. Polska postuluje istotne wzmocnienie unijnego wsparcia finansowego na dostosowanie wagonów do nowych wymagań, tak by zakres refundowanych wydatków był wyższy, a także aby maksymalny limit dofinansowania został podniesiony z obecnych 20% do przynajmniej 50%.

– Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa dostrzegając wagę tematu, regularnie podnosi go na szczeblu eksperckim, jak i politycznym na forum instytucji Unii Europejskiej, dążąc do wypracowania rozwiązań, które będą zadowalające z punktu widzenia interesów krajowego rynku przewozów kolejowych – podkreśla resort.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska i Europa (89)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska i Europa (89)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5