NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

MIB rozważa różne modele wsparcia dla przewoźników towarowych

| Michał Szymajda 10.05.2016 170

MIB rozważa różne modele wsparcia dla przewoźników towarowych
MIB będzie wspierał inwestycje intermodalneFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Nowe rozdanie środków unijnych ma doprowadzić do wzrostu roli intermodalu w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa także różne modele wsparcia kolejowych przewozów towarowych, tak by wzrósł ich udział w ogólnej masie przewożonych w kraju towarów. Rozmawialiśmy o tym z dyrektorem Departamentu Kolejnictwa w MIB Stefanem Jareckim
MIB planuje podjęcie kompleksowych działań zwłaszcza w obszarze intermodalu. Będzie się to wiązało z większą ilością środków UE, które Polska będzie mogła skonsumować na ten cel w bieżącej perspektywie dofinansowań projektów transportowych.

– Jak wiemy, udział przewozów kolejowych w ogólnej masie przewożonych ładunków wciąż nie zachwyca. Chcielibyśmy tą sytuację zmienić. Z jednej strony zobowiązaliśmy się do tego wobec UE, negocjując sposób wykorzystania funduszy unijnych, z drugiej strony jest to istotne założenie krajowych dokumentów strategicznych. Polska chce przeznaczyć około miliarda złotych na rozwój transportu intermodalnego. W ramach POIiŚ jest przygotowywany program pomocowy na rzecz tej gałęzi transportu. Na dziś jest on bardzo szeroki, szerszy niż w poprzedniej perspektywie – powiedział Stefan Jarecki. Poza budową terminali intermodalnych, wsparcie będzie przeznaczone również na zakup i modernizację taboru. Zaplanowano też pieniądze na bocznice i inną infrastrukturę dostępową.

Intermodal traktowany preferencyjnie

– Przewidziano również wyższy poziom wsparcia, który wynosić ma do 50% kosztów kwalifikowalnych. Cały program pomocowy będzie musiał być jednak notyfikowany Komisji Europejskiej. Obecnie nie możemy mówić o liście konkretnych projektów, bowiem tryb przyznawania środków jest trybem konkursowym. MIB myśli też o innych możliwościach wsparcia transportu intermodalnego. Jednym z pomysłów jest np. obniżka stawek dostępu do infrastruktury dla przedsiębiorców wykonujących ten rodzaj przewozów – dodał.

Ministerstwo bada też możliwości udzielenia pomocy przewoźnikom w kwestii wysokości stawek dostępu dla przewoźników kolejowych. Rozważane są różne modele pomocy.

Wsparcie dla przewozów rozproszonych?

– Przyglądamy się różnym europejskim modelom wsparcia dla przewoźników cargo, analizujemy m.in. doświadczenia węgierskie, czy austriackie, gdzie państwo finansowo wspomaga zarządcę infrastruktury, a ten, dzięki uzyskanym środkom, obniżka stawki dostępu do infrastruktury. Skutkuje to przykład na większą popularnością przewozów rozproszonych. Ma to zatem realny wpływ na zmniejszenie ilości ciężarówek na drogach. Który model byłby najwłaściwszy dla Polskie? Analizy trwają i z opinią na ten temat jeszcze się wstrzymamy – powiedział Stefan Jarecki.

O tym, że do działalności na rynku przewozów rozproszonych chce wrócić pod nowym zarządem największy krajowy gracz towarowy – PKP Cargo – pisaliśmy TUTAJ.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Mazowieckie (1149)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Mazowieckie (1149)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5