NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

MIB: Łącznica w Chabówce najwcześniej po 2021 roku

| Dominik Lebda 22.09.2016 1,6k

MIB: Łącznica w Chabówce najwcześniej po 2021 roku
Stacja Chabówkafot. Lichen99, lic. CC BY-SA 3.0 pl
Budowa dwóch łącznic kolejowych na trasie z Krakowa do Zakopanego znacząco skróci czas podróży w tej relacji. Ostatnia łącznica w Chabówce ma szansę na realizację dopiero po 2021 roku, czyli po zakończeniu modernizacji trasy ze Skawiny do stolicy Podhala.
Podróż pociągiem pomiędzy Krakowem Głównym a Zakopanem wiąże się z trzykrotną zmianą kierunku jazdy – w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce. Pociągi pasażerskie na tej trasie "tracą" blisko 40 minut tylko ze względu na konieczność zmiany czoła pociągu. By wyeliminować czasochłonne manewry, podjęto decyzję o budowie trzech łącznic kolejowych, w Krakowie Krzemionkach i Suchej Beskidzkiej oraz w Chabówce. Budowa tej pierwszej jest już w połowie ukończona i ma zakończyć się przed upływem 2017 roku. Zdjęcia z inwestycji można obejrzeć tutaj. Odbiory techniczne drugiej łącznicy rozpoczną się już na początku przyszłego roku, pisaliśmy o tym tutaj. Budowa ostatniego łącznika, który umożliwiłby przejazd z Krakowa Głównego do Zakopanego bez zmiany kierunku jazdy i utraty cennym rozkładowych minut, planowana jest dopiero po 2021 roku.

Modernizacja najpierw

Pod koniec kwietnia opisywaliśmy sytuację linii kolejowych do Nowego Sącza, Krynicy i Zakopanego. W artykule, który można przeczytać tutaj, przyjrzeliśmy się m.in. możliwościom związanym z modernizacją lub rewitalizacją poszczególnych szlaków, w tym do Zakopanego. Ujęte na liście rezerwowej projekty dotyczące infrastruktury kolejowej do Krynicy i Zakopanego, po nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego, pozostały na niezmienionej – rezerwowej – pozycji. Więcej o aktualizacji KPK można przeczytać tutaj

Budowę łącznicy w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, o których szerzej pisaliśmy tutaj, PKP Polskie Linie Kolejowe realizują w odłączeniu od projektu modernizacji linii kolejowych ze Skawiny do Zakopanego. Dzięki temu te nowe odcinki torów już powstają, ale modernizacja torowisk pozostanie w obrębie odrębnego projektu, ujętego w KPK jako „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98 i 99 na odcinku Skawina – Zakopane. Powstała już koncepcja budowy łącznicy kolejowej w Chabówce, ale jej realizacja miałaby nastąpić po zakończeniu wspomnianego projektu. 

– W związku z realizacją zadania „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Zakopane” została opracowana koncepcja budowy łącznicy kolejowej w Chabówce. Bezpośrednie połączenie linii kolejowych nr 98 i 99 z ominięciem węzła Chabówka pozwoliłoby na skrócenie czasu jazdy pociągów na trasie Kraków Gł. - Zakopane, przez skrócenie długości trasy oraz uniknięcie konieczności zwrotu kierunku jazdy pociągu na st. Chabówka – informuje Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Trudności techniczne

Dlaczego inwestycja w Chabówce mogłaby ruszyć dopiero za 5 lat? Ze względu na ukształtowanie terenu, budowa łącznicy w Chabówce może okazać się najtrudniejsza spośród wszystkich trzech łącznic na trasie Kraków – Zakopane. Nowy łącznik musi spełniać określone parametry techniczno-eksploatacyjne toru, a dla ich uzyskania konieczne byłoby ograniczenie różnicy wysokości początku i końca łącznicy dla osiągnięcia możliwie najmniejszego pochylenia podłużnego toru.

– Rejon przyszłej łącznicy posiada głęboką rzeźbę terenu i przy długości trasy około 550 m, różnicę poziomów ponad 14 m. Budowa łącznicy kolejowej wymaga przebudowy linii nr 98 w rejonie odgałęzienia i linii nr 99 w rejonie włączenia oraz budowy nowego przystanku osobowego Chabówka przy linii 99 – tłumaczy przedstawicielka resortu infrastruktury.

Jak podkreśla ministerstwo, z uwagi na powyższe, łącznica mogłaby być zrealizowana w ostatnim etapie zadania „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Zakopane” a dokładniej w czasie realizacji prac na liniach kolejowych nr 98 i nr 99, czyli najwcześniej po roku 2021. Biorąc pod uwagę fakt, że ten projekt ujęty jest jako rezerwowy, szanse na budowę łącznicy w Chabówce w najbliższym czasie są małe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

(765)
Łącznice (10)

Więcej z regionu:

Chabówka (42)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

(765)
Łącznice (10)

Wiecej z regionu:

Chabówka (42)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5