NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

MI: Nie uruchomimy pociągów dalekobieżnych przez Opoczno i Końskie

| Kasper Fiszer 28.07.2021 4,8k

MI: Nie uruchomimy pociągów dalekobieżnych przez Opoczno i Końskie
Pociąg na stacji OOpocznofot. Adam Piotr Zając, SA135-019 in PKP Opoczno, lic. CC BY-SA 2.0
W Końskich nie zatrzymają się pociągi dalekobieżne, mimo że PKP PLK wydłużą istniejący peron z myślą o ich obsłudze. Samorządy regionalne zakontraktują zaś zapowiadane kursy Regio osobno w ramach podpisanych już umów wieloletnich z Polregio. Połączenia mają wystartować 12 grudnia.
Trwają prace na przystankach kolejowych pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną związane z planowanym przywróceniem przewozów na odcinku z Opoczna do Skarżyska. W ich ramach zmodernizowana ma zostać infrastruktura pasażerska na stacji Końskie. Istniejący peron zostanie tam wydłużony z 260 do 300 m, co ma umożliwić zatrzymywanie pociągów dalekobieżnych. Dziś wiemy już, że takie kursy na trasie łączącej województwa łódzkie i świętokrzyskie nie będą uruchamiane.

Połączeń dalekobieżnych nie przewiduje krajowy plan transportowy

– W obecnie obowiązującym Planie rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym nie jest przewidziana obsługa linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna pociągami dalekobieżnymi – tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Podkreśla jednocześnie, że oba regiony wraz z ich stolicami są częścią siatki połączeń realizowanych przez PKP Intercity na zlecenie władz centralnych. Łodzi i Kielc nie łączy jednak ani jeden kurs bezpośredni.

Przedstawiciel resortu przypomina, że województwa chcą przeprowadzić modernizację trasy w ramach rządowego programu Kolej Plus, która zmieni parametry techniczne linii kolejowej. Ma ona także objąć elektryfikację odcinka. Wciąż nie jest jednak pewne, że inwestycja dojdzie do skutku. Jeśli tak się stanie, rząd ma ponownie przeanalizować możliwość skierowania tamtędy pociągów dalekobieżnych dotowanych z budżetu państwa. – Okoliczności te zostaną uwzględnione przy aktualizacji planu transportowego – usłyszeliśmy.

Finansowanie kursów regionalnych w ramach umów wieloletnich

Zdaniem naszego rozmówcy uruchomienie pociągów na trasie przez Opoczno i Końskie byłoby możliwe na mocy porozumienia samorządów regionalnych. Te przygotowują właśnie taki dokument, który ma umożliwić prowadzenie kursów z Łodzi do Skarżyska od grudnia tego roku. Władze regionu łódzkiego planują rozszerzyć obowiązującą umowę wieloletnią z Polregio tak, by objęła ona również kursy na nowej trasie. – Nie planujemy zawierać w tym celu odrębnej umowy – informuje Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Na podobnej zasadzie zakontraktowane zostaną przewozy na terenie województwa świętokrzyskiego, bo tamtejszy samorząd przewidział możliwość rozszerzenia 10-letniej umowy z Polregio o obsługę kolejnych tras, w tym tej wybiegającej w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. – Każde województwo będzie tym samym rozliczać się z operatorem osobno – podsumowuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5