Partnerzy serwisu:
Pasażer

MI: Chcemy jak najszybciej uruchomić połączenie Warszawa – Wilno

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
MI: Chcemy jak najszybciej uruchomić połączenie Warszawa – Wilno
fot. Kasper FiszerPociąg na Litwę w Trakiszkach
Polski rząd chce, by znów kursował bezpośredni pociąg z Warszawy na Litwę. Docelowo miałby on umożliwiać dojazd do Wilna, ale w pierwszym okresie kursowania kończyłby bieg w Kownie. Tam zostałby skomunikowany z litewskim pociągiem w kierunku stolicy kraju.

Oferta finansowanych przez rząd połączeń międzynarodowych w kierunkach wschodnich jest obecnie bardzo uboga i ogranicza się do utrzymywania połączeń z Ukrainą przez dwa przejścia graniczne – w Dorohusku i Medyce. Jak poinformowało nas Ministerstwo Infrastruktury, w związku z trwającym konfliktem zbrojnym na Ukrainie obecnie nie są prowadzone rozmowy dotyczące ewentualnego przywrócenia komunikacji przez przejścia graniczne z Białorusią oraz Rosją. Konlikt zbrojny uniemożliwia także rozmowy ze stroną ukraińską o planowanej ofercie po zakończeniu wojny, nie ma natomiast także działań zmierzających do wstrzymania kursowania pociągów do Lwowa czy Kijowa.

Docelowo zakładane jest połączenie bezpośrednie

Zmiany w rozkładzie jazdy mają natomiast nastąpić na pograniczu polsko-litewskim. Przez jedyne czynne przejście graniczne Trakiszki – Mockava (Maćkowo) przejeżdżają dziś wyłącznie pociągi regionalne relacji Białystok – Kowno finansowane z kasy marszałka województwa podlaskiego. Połączenia są realizowane tylko w wybrane dni tygodnia, trudno więc uznać ofertę za kompleksową i odpowiadającą wszystkim potrzebom podróżnych.

– Strona polska i litewska podpisały list intencyjny, którego założeniem jest uruchomienie połączenia kolejowego w relacji Warszawa – Wilno – mówi jednak Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Wciąż nie jest gotowa litewska część magistrali Rail Baltica, która ma umożliwiać dojazd do litewskiej stolicy po torze o szerokości europejskiej, tzn. 1435 mm. Państwa nie chcą jednak czekać do czasu zakończenia inwestycji.

„Balti” powróci do rozkładu jazdy w nowej formule

W pierwszym okresie połączenie ma być bowiem realizowane z przesiadką. Tor normalny jest doprowadzony do Kowna i to tam najprawdopodobniej pasażerowie musieliby przejść do składu szerokotorowego. – Aktualnie trwają prace i uzgodnienia pomiędzy stroną polską i litewską, aby połączenie przesiadkowe mogło zostać uruchomione w jak najkrótszym czasie – stwierdza przedstawiciel MI. Nie podaje jednak przy tym choćby przybliżonej daty planowanej inauguracji przewozów.

Przypomnijmy, że w latach 90. stolice Polski i Litwy łączył już pociąg bezpośredni. Nocne „Balti” wykorzystywało system zmiany szerokości rozstawu osi SUW2000, więc choć nie było wówczas infrastruktury normalnotorowej w głębi Litwy, pasażerowie nie musieli wychodzić ze składu na granicy ani w żadnym innym punkcie na trasie. Obecnie rozwiązanie to nie jest już stosowane, choć prawa do jego wersji rozwojowej zakupiło PKP SA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5