NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Mazowsze: Pasażerowie nie mieszczą się w pociągach. KM: To przez „kumulację napraw”

| Roman Czubiński 15.08.2019 11,8k

Mazowsze: Pasażerowie nie mieszczą się w pociągach. KM: To przez „kumulację napraw”
Fot. Koleje Mazowieckie
Stowarzyszenie „Bezpieczna i Przyjazna Kolej” prosi Urząd Transportu Kolejowego o przeprowadzenie kontroli w pociągach Kolei Mazowieckich. Zarzuty organizacji wobec przewoźnika to głównie wystawianie zbyt krótkich składów w godzinach szczytu. KM tłumaczą sytuację wycofaniem najstarszego taboru z powodu przebiegu oraz oczekiwaniem na dostawy nowych zespołów trakcyjnych.
Stowarzyszenie motywuje swoją interwencję w UTK zastrzeżeniami zgłaszanymi przez pasażerów. – Od kilku miesięcy spółka Koleje Mazowieckie uruchamia na terenie swojej działalności składy niedostosowane do potrzeb podróżnych. (…) wielokrotnie w godzinach szczytu skraca on [tj. przewoźnik – przyp. RK] pociągi do jednej jednostki – czytamy w piśmie do prezesa UTK, podpisanym przez prezesa SBPK Tomasza Gidelskiego. Zdaniem autora oznacza to narażanie pasażerów na niebezpieczeństwo. – Nie podzielamy opinii przewoźnika, którą można odczytać jako „nieważne jak, ważne żeby jechało”. (…) W przypadku wypadku w zatłoczonej jednostce pasażerowie nie mają szans na sprawną ewakuację ani szybką pomoc służb ratowniczych – argumentuje Gidelski.

Tłok w pociągach do Łowicza, Skierniewic, Grodziska...

Jak uważa, KM powinny raczej odwoływać pociągi, niż obsługiwać je krótszymi niż zwykle składami. W jego ocenie przewoźnik nie robi tego, ponieważ chce uniknąć kar finansowych. – Jak widać, dla Kolei Mazowieckich liczy się jednak tylko zysk, a nie bezpieczeństwo pasażerów – formułuje oskarżenie prezes. Jednocześnie w kolejnym zdaniu twierdzi jednak, że już obecnie „problemem jest niedostosowanie rozkładu jazdy do zapotrzebowania”.

Zdaniem prezesa SBPK problem jest widoczny szczególnie na liniach 1 (KM kursują po niej na odcinku Warszawa – Skierniewice), 3 (Warszawa – Łowicz) oraz 447 (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki). Jako przykłady konkretnych przepełnionych często kursów podano pociąg 19416 Warszawa Wschodnia – Łowicz Główny, 19980 Warszawa Wschodnia – Skierniewice oraz 19984 w tej samej relacji. – Przewoźnik zmienia swoje obiegi tak, że trudno jest wskazać konkretne pociągi jadące w skróconym zestawieniu – dodaje jednak, prosząc o wnikliwy charakter i szeroki zakres kontroli. Do pisma dołączono 9 zdjęć zatłoczonych pociągów KM. Dodatkowe problemy wskazane przez Stowarzyszenie to brak klimatyzacji w części jednostek (EN57 z wyjątkiem zmodernizowanych po 2013 r. i EW60) oraz utrudnienie naturalnej wentylacji.

KM: Musieliśmy odstawić EN57, czekamy na Flirty

Według rzecznik KM Donaty Nowakowskiej brak taboru to jedynie sytuacja przejściowa, spowodowana – między innymi – oczekiwaniem na dostawę nowych jednostek oraz dokonane już wycofanie tych najstarszych. W ostatnim czasie spółka wycofała najstarsze EN57 w swojej flocie. Ze względu na przebieg przed przywróceniem do eksploatacji jednostki powinny przejść naprawę główną. KM nie planują jednak ich do niej kierować. – Powodem takiej decyzji jest nieopłacalność techniczno-ekonomiczna takich napraw, a przede wszystkim plany dalszej poprawy jakości transportu na Mazowszu – wyjaśnia Nowakowska, powołując się na umowę ramową ze Stadlerem w sprawie dostawy 71 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Flirt. Warto przypomnieć, że w dłuższej perspektywie KM zamierzają zakończyć inwestycje w modernizowanie EN57, a także eksploatację jednostek niezmodernizowanych.

Na to wszystko, według KM, nałożył się harmonogram wykonywania planowych napraw. – Przyczyną zmniejszenia zestawienia części pociągów jest kumulacja napraw w poziomie utrzymania P4, a więc czynność obligatoryjna w procesie utrzymania pojazdów kolejowych, mająca bezpośredni wpływ na ich bezpieczeństwo i sprawność – tłumaczy przedstawicielka przewoźnika, prosząc o „zrozumienie zaistniałej sytuacji”.

Członkom Stowarzyszenia ten apel raczej nie trafi do przekonania. – Was wszystkich gorąco zachęcamy do składania reklamacji na każdy przejazd, który łamie prawa pasażera – głosi podsumowanie tekstu na facebookowym profilu SBPK. Autorzy przypominają, że na równi z przepełnieniem składów łamie owe prawa np. opóźnienie, awaria toalet czy zacinające się okna. Organizacja nakłania do wysyłania na adres Kolei Mazowieckich oraz Urzędu Marszałkowskiego reklamacji według podanego wzoru.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5