NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Mazowsze: Ogromne luki w dochodach KM i WKD [aktualizacja]

| Roman Czubiński 04.05.2020 138

Mazowsze: Ogromne luki w dochodach KM i WKD [aktualizacja]
fot. KF
Sytuacja finansowa należących do samorządu spółek kolejowych staje się coraz trudniejsza – przyznał podczas sesji Sejmiku Województwa Mazowieckiego marszałek Adam Struzik. Według cytowanej przez PAP wypowiedzi marszałka w najgorszym wypadku KM mogą nawet utracić płynność finansową.
W przytoczonym przez Polską Agencję Prasową przemówieniu marszałek podał dane bardziej szczegółowe, niż rzeczniczka Kolei Mazowieckich w niedawnej wypowiedzi na naszych łamach. W przypadku KM maksymalny poziom zapełnienia składów ma wynosić 35%. Aż o 80% spadła natomiast w niektórych przypadkach frekwencja w porównaniu do wyników sprzed pandemii.

Dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej marszałek podał dane uogólnione (ok. 85-procentowy spadek frekwencji), podczas gdy rzecznik przewoźnika mówił o 75-90% w zależności od konkretnego połączenia. Dla obu przewoźników oznacza to oczywiście radykalny spadek przychodów ze sprzedaży biletów. Zmniejszenie liczby uruchamianych pociągów nie pozwala na odpowiednią do tego redukcję kosztów stałych. Na to nakładają się jeszcze dodatkowe wydatki na niezbędne środki bezpieczeństwa, takie jak dezynfekcja pojazdów i budynków lub zakup masek i rękawiczek dla personelu. Mimo ich stosowania problemem jest jednak – przytacza PAP – frekwencja pracowników, którą w poszczególnych dniach trudno przewidzieć.

Pierwszych 30 dni obowiązywania restrykcji w poruszaniu się przyniosło powstanie dużych luk finansowych (1,66 mln zł w budżecie WKD i aż 15,9 mln zł dla KM). Urząd Marszałkowski otrzymuje z obu spółek sygnały o pogarszaniu się sytuacji. Według wygłoszonej podczas sesji opinii Struzika w najgorszym scenariuszu – jeśli pandemia i wywołane nią ograniczenia znacznie się przedłużą – może dojść nawet do niewypłacalności Kolei Mazowieckich.

Wysłaliśmy w tej sprawie pytania do Kolei Mazowieckich. – Podobnie jak w przypadku każdej innej firmy, jesteśmy dotknięci sytuacją związaną z pandemią. Utrzymanie się takiego stanu w dłuższym okresie będzie miało negatywne skutki dla każdego – mówi rzecznik przewoźnika Donata Nowakowska. Jak zapewnia, płynność finansowa spółki jest nieustannie monitorowana, a samorząd województwa otrzymuje na jej temat bieżące informacje. – Obecnie podejmowane są działania oszczędnościowe w zakresie ograniczenia i cięcia kosztów. Jednak sytuacja jest bardzo dynamiczna, dlatego dziś trudno przewidzieć dokładnie jej skutki zarówno w zakresie realizowanych przewozów, jak i samej sytuacji płynnościowej – dodaje Nowakowska.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5