Samorząd województwa mazowieckiego zapowiada znaczącą poprawę oferty kolei pasażerskiej na styku z regionem łódzkim. Dodatkowe pociągi mają kursować pomiędzy Łodzią a Radomiem, Płockiem i Warszawą. Koleje Mazowieckie częściej pojadą zaś z Warszawy przez Łowicz i Kutno do Płocka.
Oferta kolei regionalnej na styku województw łódzkiego i mazowieckiego opiera się przede wszystkim na obsłudze ciągu Warszawa – Skierniewice – Łódź. Stolicę z drugim pod względem wielkości miastem centralnej Polski łączą codzienne pociągi Polregio i weekendowe ŁKA, ze Skierniewic do Warszawy pojechać można zaś także składami Kolei Mazowieckich. Ten przewoźnik obsługuje też kursy z Drzewicy do Radomia oraz z Warszawy i Kutna do Płocka. Realizuje ponadto przewozy na krótszym odcinku Warszawa – Łowicz. W dni wolne ŁKA dojeżdża zaś z Łodzi do Radomia.
Z Płocka częściej do Warszawy i – po latach przerwy – do Łodzi
W kolejnym rocznym rozkładzie jazdy pociągów, który wejdzie w życie w połowie grudnia, pojawić ma się sporo nowości. – Spółka Koleje Mazowieckie działająca na zlecenie naszego samorządu planuje uruchomienie dwóch dodatkowych par pociągów na odcinku Warszawa – Płock, co wpłynie na zwiększenie pracy eksploatacyjnej na terenie województwa łódzkiego – zapowiada Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Dziś Warszawę z Płockiem łączą dwie pary kursów o charakterze przyspieszonym.
Na terenie województwa łódzkiego leży szereg obsługiwanych przez „Mazovię” i „Mazowiaka” stacji i przystanków znajdujących się na dwóch odcinkach. Pierwszy to fragment magistrali E20 od Bednar do Kutna, drugi stanowi zaś krótki fragment linii 33 wybiegający z Kutna w kierunku mazowieckiego Płocka. Wszystko wskazuje na to, że do tego miasta wkrótce uruchomione zostaną także inne nowe kursy. – W marcu tego roku odbyło się spotkanie przedstawicieli urzędów marszałkowskich województw mazowieckiego i łódzkiego w sprawie możliwej współpracy w zakresie organizacji przewozów na styku obu regionów. W ramach kompensaty pracy eksploatacyjnej UMWŁ zadeklarował uruchamianie trzech par pociągów na odcinku Łódź – Kutno – Płock – informują bowiem służby prasowe marszałka województwa mazowieckiego.
Będą to pierwsze od niemal dwóch dekad bezpośrednie pociągi regionalne z Płocka do Łodzi, przy czym w ostatnim okresie przed ich likwidacją w 2006 r. w rozkładzie jazdy znajdował się tylko jeden kurs bezprzesiadkowy, i to jedynie w kierunku południowym. W stronę Płocka podróż możliwa była jedynie z przesiadką w Kutnie. Aktualnie miasta łączą dwie pary pociągów dalekobieżnych PKP Intercity: TLK „Flisak” Katowice – Łódź – Płock – Gdynia i IC „Chemik” Katowice – Łódź – Płock.
Z Łodzi do Warszawy również przez Sochaczew
Poza tym nowe pociągi finansowane przez województwo łódzkie miałyby pojechać także z Łodzi do Warszawy, ale nie trasą przez Skierniewice, a przez Sochaczew. Kursy mają być realizowane w weekendy dwa razy dziennie w każdym z kierunków. Zapewni to skomunikowanie kilku mniejszych miast ze stolicą – aktualnie mieszkańcy Strykowa czy Głowna muszą przesiadać się w Łowiczu lub Łodzi. Choć nie wynika to z komunikatu UMWM wprost, należy spodziewać się, że pociągi te ominą Łowicz Główny i z Łowicza-Przedmieścia zostaną skierowane linią 15 w kierunku Bednar. Po raz ostatni odcinek ten był wykorzystywany w ruchu pasażerskim w okresie modernizacji linii 1 między Skierniewicami a Warszawą, gdy część składów skierowano na objazdy.
Ostatnią z nowości zapowiedzianych przez Mazowsze na podstawie deklaracji UMWŁ są dwie pary pociągów z Łodzi przez Drzewicę do Radomia realizowane według założeń w dni robocze. – Kursy te będą stanowić uzupełnienie istniejącej już oferty połączeń weekendowych – usłyszeliśmy. W soboty i niedziele ŁKA obsługuje tę relację dwa razy dziennie, w pozostałych terminach pasażerowie muszą przesiadać się pomiędzy składami ŁKA i KM w Drzewicy lub wybrać jedyny kurs PKP Intercity, IC „Koziołek” Poznań – Łódź – Radom – Lublin.
Lepsza oferta przyciąga więcej pasażerów
Mazowiecki urząd marszałkowski czeka teraz na potwierdzenie złożenia przez Łódzkie wniosków o przydzielenie dostępu do infrastruktury. Zapewnia też, że dotychczasowy rozwój oferty na styku regionów przyczynił się do poprawy statystyk przewozowych.
– Zwiększenie liczby par pociągów na linii nr 22 [Tomaszów Mazowiecki – Drzewica – Radom Główny] przełożyło się na wzrost frekwencji w składach kursujących z i do Drzewicy – argumentuje. W miarę możliwości technicznych skomunikowania pociągów na tamtejszej stacji mają być przy tym dopracowywane tak, by podróżni jak najczęściej mogli dogodnie przesiadać się pomiędzy kursami niebiegnącymi bezpośrednio w głąb sąsiedniego województwa
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.