NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei

| Kasper Fiszer 28.11.2022 5,4k

Maszynista – zawód prestiżowy? Zmiana postrzegania pracy na kolei
fot. Phil Richards from London, lic. CC BY-SA 2.5
Aby mlodzi ludzie chcieli pracować na kolei, nie wystarczy zaproponować im atrakcyjnego wynagrodzenia, ale także pewien prestiż zawodowy – to główny wniosek z debaty poświęconej temu zagadnieniu, jaka odbyła się podczas Kongresu Kolejowego. Polscy przewoźnicy borykają się z problemami kadrowymi, m.in. w zawodzie maszynisty. Jego postrzeganie wyraźnie się jednak zmieniło.
– Sytuacja na całym rynku pracy jest trudna. Praktycznie cała gospodarka cierpi na brak pracowników – mówił podczas Kongresu Kolejowego Wojciech Jurkiewicz, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. Podkreślał, że dotyczy to także branży transportowej. Przyznał, że przewoźnicy mają kłopot ze skompletowaniem kadr, zwłaszcza jeśli planują intensywny rozwój, ale dodał, że z podobnym zjawiskiem mają do czynienia firmy zajmujące się infrastrukturą i jej budową czy innymi obszarami. Wskazywał, że branża kolejowa ma przy tym dużo do nadrobienia w zakresie jej prestiżu, także jako środowiska pracy.

Paweł Stawarz, członek zarządu CTL Logistics, stwierdził, że praca maszynisty nie jest jedną z tych, o których marzą chłopcy. – Przez lata ten zawód kojarzył się z tułaczką, trudnymi warunkami – tłumaczył przyczyny negatywnego wizerunku pracy w tym charakterze. Przyznał, że – podobnie jak inni przewoźnicy towarowi – jego spółka boryka się z brakiem 10 – 12 proc. pracowników względem zapotrzebowania. Istotną kwestią jest też wiek kadry, który w wielu przypadkach sięga ponad 50 lat.

Obaj przedstawiciele przewoźników zwracali uwagę na długi i żmudny proces szkolenia,, który może zniechęcać młodych ludzi do wiązania swojej przyszłości z zawodem maszynisty. – Aby kolej się zmieniała na lepsze, musi mieć dostępność kadr – stwierdził zaś Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Zaznaczył jednak, że w ostatnim czasie struktura wiekowa na kolei uległa pozytywnym zmianom. – Nie musimy się już obawiać, że ktoś nagle przejdzie na emeryturę – ocenił. Przedstawiciel UTK mówił też o zbyt długim procesie szkolenia maszynisty, który w wielu przypadkach trwa nawet trzy lata.

– Oczywiście przez wiele lat odmawiano branży kolejowej prestiżu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Zaznaczył, że sytuacja ta ulega zmianie, choć branża powinna zrobić więcej, by zmienić jej wizerunek. – Staramy się odbudowywać szkolnictwo zawodowe – podkreślał, licząc, że w kolejnych latach do zawodów kolejowych będzie trafiać coraz więcej młodych ludzi, co pozwoli uniknąć problemów z zastępowalnością pokoleń.

Również prof. Marek Wierzbowski, prawnik, ocenił, że podejście do zawodów kolejowych się zmienia. – Nie doszliśmy jeszcze do dawnego poziomu, w którym kolejarze stanowili arystokrację, ale idziemy w tym kierunku – mówił. Jak podkreślali przedstawiciele przewoźników, niebagatelną rolę odgrywa w tym wzrost płac.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5