Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Małopolskie: Samorządowcy chcą likwidacji linii Tarnów – Szczucin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-04-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Małopolskie: Samorządowcy chcą likwidacji linii Tarnów – Szczucin
Władze miejscowości leżących przy linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin chcą jej rozbiórki i budowy ścieżki rowerowej za ponad 11 mln zł ze środków Unii Europejskiej. Planom nie sprzeciwia się Urząd Marszałkowski twierdząc, że linia nie ma potencjału. Protest przeciwko koncepcji wystosowało Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Krakowa.

Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin powstała na początku XX wieku w niespełna rok i początkowo cieszyła się bardzo dużą popularnością ze względu na funkcjonujące w regionie zakłady przemysłowe, np. azbestowe w Szczucinie czy azotowe w Tarnowie. Istniały plany przedłużenia szlaku do Buska Zdroju i realizacji korytarza transportowego Warszawa – Kielce – Tarnów – Muszyna, jednak zaniechano ich. Całkowicie ruch pasażerski został wstrzymany w 2000 r. a towarowy w 2006 r. m.in. z uwagi na upadek szeregu przedsiębiorstw, do których pracownicy dojeżdżali koleją. Drugim najważniejszym powodem spadku popularności trasy było zjawisko celowego wygaszenia popytu poprzez  niekorzystne zmiany rozkładów jazdy.

Asfalt na tory

Samorządowcy z miejscowości leżących przy trasie kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin lansują pomysł rozbiórki linii i budowy na jej miejscu ścieżki rowerowej. Już w marcu władze Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej, Olesna, Mędrzechowa i Szczucina podpisały stosowne porozumienie o współpracy, przekazując je marszałkowi województwa małopolskiego Markowi Sowie, który wyraził wstępną akceptację. Realizacją ma zająć się Zarząd Dróg Wojewódzkich, który będzie wykonawcą i administratorem tras rowerowych w Małopolsce, budowanych ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

– W lutym 2015 r. samorządy lokalne znajdujące się przy trasie linii kolejowej nr 115 zadeklarowały pełną współpracę przy postępowaniu mającym na celu przejęcie torowiska i wykonanie projektu technicznego ścieżki. Zarząd Województwa Małopolskiego zdecydował o połączeniu trasy rowerowej Velo Dunajec z planowaną trasą rowerową po nasypie kolejowym nieczynnej linii kolejowej nr 115 od Tarnowa do Szczucina. Początkowo nowa trasa miała przebiegać trasą Velo Dunajec od Tarnowa do Biskupic Radłowskich, dalej po przeprawie istniejącym mostem na drugą stronę Dunajca i połączyć się z trasą biegnącą nasypem kolejowym w stronę Szczucina – tłumaczy Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

– Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin jest elementem trasy rowerowej Velo Dunajec. Szacowany koszt budowy trasy rowerowej o długości ok 32 km (od Żabna do Szczucina) to ok 11 mln zł. Planuje się dofinansowanie przedmiotowego przedsięwzięcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, w którym Zarząd Województwa zagwarantował w ramach 6 osi priorytetowej „Dziedzictwo Regionalne” pulę ponad 34 mln euro na realizację przedsięwzięć związanych właśnie z budową, rozbudową i promocją szlaków turystycznych i rekreacyjnych w subregionach, w tym również tras rowerowych – informuje UMWM.

Roman Ciepiela, prezydent Tarnowa (wcześniej wicemarszałek województwa małopolskiego odpowiedzialny za tematykę kolejową) uważa, że nie ma przesłanek do wznowienia transportu kolejowego na trasie Tarnów – Szczucin. – Nie można przewidzieć, iż na trasie Tarnów – Szczucin będą pociągi wypełnione ludźmi. Żeby w ogóle można było tam pociągi pasażerskie wprowadzić, konieczny jest remont torów. Nikt dzisiaj nie chce jechać z prędkością 10-15 km/h – skomentował sprawę dla Radia Kraków prezydent.

SKA nie dotrze do Dąbrowy Tarnowskiej

Rozbiórka linii Tarnów – Szczucin będzie oznaczała odrzucenie koncepcji reaktywacji ruchu kolejowego na północ od Tarnowa i utworzenia połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługującego m.in. Dąbrowę Tarnowską i Żabno, tworząc dogodną alternatywę w podróżach do/z Krakowa, Rzeszowa czy Nowego Sącza. Dla przykładu w 1995 roku pomiędzy Tarnowem a Szczucinem kursowały cztery pary połączeń osobowych. Czas przejazdu na odcinku Tarnów – Dąbrowa Tarnowska wynosił 38 minut.

– Ruch pasażerski na linii nr 115 Tarnów – Szczucin został zawieszony w 2000 roku z uwagi na brak zainteresowania pasażerów transportem kolejowym. Wykonane w ramach prac nad Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim analizy w zakresie potrzeb pasażerskich nie wykazały potencjału uzasadniającego wznowienie przewozów na tej linii. W ramach realizacji projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej planowane jest uruchomienie przewozów na trasie Kraków – Tarnów. Nie przewiduje się wznowienia kursowania pociągów pasażerskich na linii 115 Tarnów – Szczucin dofinansowywanych przez samorząd Województwa Małopolskiego – informuje Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Protest SMK

Ze stanowczym protestem wobec planów likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego zwróciło się Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie. Zdaniem przedstawicieli SMK działania samorządowców są sprzeczne z zasadami zrównoważonego transportu oraz z polityką transportową Unii Europejskiej i będą skutkować dalszą marginalizacją transportową miejscowości położonych na północ od Tarnowa.

– W Małopolsce kolejowy transport regionalny z roku na rok jest coraz bardziej marginalizowany, czego najlepszym przykładem jest spadająca od lat liczba pociągów Regio na wszystkich trasach w naszym województwie za wyjątkiem Aglomeracji Krakowskiej. Kolejnym krokiem tej bardzo niekorzystnej tendencji, sprzecznej z polityką transportową Unii Europejskiej, jest również fizyczna likwidacja linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin i budowa w jej miejscu ścieżki rowerowej – uważa SMK.

– Zwracamy się o podjęcie przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego działań mających na celu rezygnację z planów fizycznej likwidacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin i budowy w jej miejscu ścieżki rowerowej, jak najszybszego podjęcia działań zmierzających do przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin przy pomocy posiadanych spalinowych autobusów szynowych serii SA109 i SA133; w dalszej perspektywie podjęcia działań zmierzających do przeprowadzenia rewitalizacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin w celu uzyskania właściwych parametrów technicznych, a także dostosowania trasy do obecnych potrzeb mieszkańców; zmiany polityki transportowej województwa, całkowicie marginalizującej transport kolejowy poza Aglomeracją Krakowską – czytamy w piśmie SMK.

Warto przypomnieć iż Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie, w przeciągu ostatniej dekady, dwukrotnie zorganizowało przejazdy specjalne po trasie linii kolejowej nr 115. 10 czerwca 2006 roku po raz ostatni udało się przejechać całą trasę z Tarnowa do Szczucina, natomiast 8 stycznia 2012 roku w ramach 20. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy SMK odbyło podróż autobusem szynowym serii SA133 z Tarnowa do Żabna, ponieważ przejazd dalszego odcinka do Szczucina nie był już możliwy.

– W obu przypadkach, na większości stacji i przystanków, nasz pociąg był witany przez tłumy mieszkańców, którzy dopytywali się o ewentualne plany reaktywacji przewozów pasażerskich na linii nr 115. Wyrażamy nadzieję, że zarówno członkowie naszego Stowarzyszenia, jak i mieszkańcy Szczucina, Dąbrowy Tarnowskiej czy Żabna, będą mogli jeszcze skorzystać z regularnych pasażerskich połączeń kolejowych do Tarnowa po linii nr 115 – informuje SMK.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5