Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Małopolskie: Dwie łącznice kolejowe w realizacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Małopolskie: Dwie łącznice kolejowe w realizacji
Już w przyszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe oddadzą do użytku jedną z dwóch łącznic kolejowych budowanych na ciągu transportowym Kraków – Zakopane. Łącznice w Suchej Beskidzkiej oraz w Krakowie Krzemionkach pozwolą skrócić czas podróży do Zakopanego nawet o 30 minut.

PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie realizacji dwóch ważnych inwestycji kolejowych w woj. małopolskim na trasie Kraków – Zakopane. Mowa o łącznicach kolejowych Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki oraz w Suchej Beskidzkiej. Budowa obu łączników jest ważna z punktu widzenia połączeń regionalnych i dalekobieżnych kursujących z/przez Kraków Główny do Skawiny, Wadowic, Oświęcimia (od grudnia 2015r.) Bielska-Białej, Chabówki, Żywca, Nowego Targu czy Zakopanego.

Kraków Krzemionki w 2017 r.

Łącznica w Krakowie Krzemionkach ma bardzo duże znaczenie w kontekście funkcjonowania Kolei Małopolskich, które mają w planach uruchomienie/wydłużenie linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Sędziszów/Miechów – Kraków Główny (uruchomienie w grudniu 2015 r.) do Skawiny lub stacji Podbory Skawińskie.

– Kończymy procedurę przetargową na wybór wykonawcy robót, jesteśmy już w ostatniej fazie tej procedury, związanej m.in. z wyborem najkorzystniejszej oferty. Po jej zakończeniu podpiszemy umowę i rozpoczniemy roboty budowlane. Planujemy, że będzie to możliwe we wrześniu br. Budowa potrwa 24 miesiące, zakończenie inwestycji  planowane jest w 2017r. – powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Przetarg na łącznicę w Krzemionkach rozpisano w czerwcu 2014 roku. W październiku ub. roku przedstawiciele PKP PLK tłumaczyli, że wybrana procedura dwuetapowa jest długotrwała. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi na interpelację posła Józefa Lassoty dotyczącej łącznicy poinformowało, że w połowie listopada 2014r. ogłoszono wyniki pierwszego etapu przetargu, w ramach którego wybrano do dalszego udziału w postępowaniu oferty złożone przez pięciu wykonawców. Od wyników pierwszego etapu przetargu zostały wniesione trzy odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Jedno z nich zostało odrzucone ze względu na braki formalne. Dwa pozostałe odwołania czekają na rozpatrzenie. Wszystko wpłynęło na opóźnienie startu inwestycji, która według wcześniejszych zapowiedzi miała rozpocząć się już na początku 2015 roku.

– PKP PLK planują zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy z wybranym wykonawcą do końca I kwartału 2015 r. Planowany termin zakończenia budowy łącznicy w Krakowie to 2017 r. – informowało wówczas Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. PLK konsekwentnie realizują kolejne punkty inwestycji od studiów wykonalności poprzez przygotowanie procedur przetargowych, zdobywanie zgód i pozwoleń aż po roboty budowlane. O tempie inwestycji decyduje wiele czynników często niezależnych od inwestora, np. przedłużające się postępowania administracyjne, w związku z odwołaniami – dodaje Dorota Szalacha.

Łącznica w Suchej Beskidzkiej

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, obejmująca budowę łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej  wraz z przystankiem osobowym, realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”.

– W ramach podpisanej z końcem grudnia 2014 r. umowy z wykonawcą, opracowywana jest dokumentacja projektowa w celu uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Od połowy kwietnia 2015 r., ruszyły prace przygotowawcze do budowy łącznicy w ciągu linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka. W ramach tych prac, wykorzystując zamknięcia przewidziane na przebudowę mostu w Suchej Beskidzkiej od 4 maja – 12 czerwca br. (od st. Kalwaria Z.L. po Zakopane), dokonano zabudowy elementów infrastruktury kolejowej, stanowiącej początek i koniec łącznicy, w istniejące szlaki kolejowe linii nr 97 oraz nr 98. Wykonane prace przygotowawcze pozwolą na znaczne skrócenie planowanych zamknięć torowych w 2016 r., a tym samym zminimalizowanie możliwych do wystąpienia niedogodności dla podróżnych – tłumaczy Dorota Szalacha.

Zarządca sieci kolejowej, na nowym odcinku poza montażem torów i rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem, wybuduje także przystanek. – Peron przystanku o długości 200 m będzie wyposażony w oświetlenie, oznakowanie i windy, które ułatwią dostęp osobom niepełnosprawnym. Z myślą o pasażerach zaplanowano też parking. Na realizację projektu PLK zabezpieczyły prawie 50 milionów złotych. Zakończenie prac planowane jest w 2016 roku – powiedziała Dorota Szalacha.

Krótszy czas przejazdu wciąż w rezerwie

Budowa łącznic w Krakowie i Suchej Beskidzkiej jest istotna z punktu widzenia planów PKP Intercity związanych z rozszerzeniem tras nowych pociągów Flirt. Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez „Rynek Kolejowy” od grudnia 2015 roku niektóre połączenia InterCity realizowane wspominanymi składami mogą zostać skierowane z Krakowa przez Skawinę, Suchą Beskidzką, Rabkę-Zdrój do Zakopanego (sezonowo lub/i weekendowo).

Dzięki wykorzystaniu Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przez PKP Intercity, oferta przewoźnika ma szansę dotrzeć np. do Rabki-Zdroju, gdzie wcześniej nie dojeżdżały pociągi PKP Intercity. Między innymi z tego względu istotny jest efekt skrócenia czasu przejazdu przy planach wykorzystania nowego taboru i wprowadzenia nowej kategorii połączeń dalekobieżnych na Podhale, w tym do nowych ośrodków turystycznych. Inwestycja pozwoli skrócić czas przejazdu takich połączeń (również EIC i TLK), zgodnie z zapowiedziami PKP PLK, o około 30 min na trasie Kraków Główny – Zakopane (obecnie około 3 godzin i 20 minut). W obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy EIC „Tatry” rozkładowo potrzebuje 26 minut na zmianę kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów oraz Sucha Beskidzka. Całkowity czas jazdy tego połączenia z Krakowa Głównego do Zakopanego wynosi 3 godziny 24 minuty, z Warszawy Centralnej do Zakopanego 6 godzin 4 minuty.

Przypomnijmy: W perspektywie do 2023 roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują realizację projektu obejmującego prace na liniach kolejowych Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, które skróciłyby czas przejazdu pociągów po tej trasie o kolejne minuty. Inwestycja, decyzją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, w Krajowym Programie Kolejowym znalazła się na liście rezerwowej (podobnie budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko).

Swoje projekty budowy nowych odcinków linii kolejowych zgłosiło też PKP Intercity. Szerzej piszemy o tym na portalu MONITOR


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Akcja Miasto: Wrocław pominięty w nowym KPK

Infrastruktura

Akcja Miasto: Wrocław pominięty w nowym KPK

inf. pras. Akcja Miasto 18 maja 2023

Budimex: inwestycje kolejowe i drogowe kluczowe dla  gospodarki

Biznes

Jest umowa na prefinansowanie inwestycji kolejowych z KPO przez PFR

Prawo i polityka

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Zobacz również:

Akcja Miasto: Wrocław pominięty w nowym KPK

Infrastruktura

Akcja Miasto: Wrocław pominięty w nowym KPK

inf. pras. Akcja Miasto 18 maja 2023

Budimex: inwestycje kolejowe i drogowe kluczowe dla  gospodarki

Biznes

Jest umowa na prefinansowanie inwestycji kolejowych z KPO przez PFR

Prawo i polityka

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5