– Gdy wyruszam rano samochodem do centrum Krakowa i mówię żonie, że mogę ją podwieźć, to żona zazwyczaj mówi, że tramwajem dojedzie szybciej – powiedział w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, współgospodarz Kongresu Infrastruktury Polskiej.
Paweł Rydzyński, Transport-Publiczny.pl: Podczas ceremonii inaugurującej Kongres Infrastruktury Polskiej otrzymał Pan z rąk Tadeusza Syryjczyka, Partnera w ZDG TOR, Przewodniczącego Rady Programowej KIP, specjalne wyróżnienie za, jak podkreślono w uzasadnieniu, kompleksowe podejście do rozwoju infrastruktury miejskiej. Czym jest dla Pana to wyróżnienie?
Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa: Jest ono dowodem, że środowiska eksperckie zupełnie niezależne od miasta potrafią zobaczyć, ocenić i docenić, że to, co się dzieje w Krakowie jest wartościowym i słusznym kierunkiem inwestycyjnym. To nie jest wyróżnienie tylko dla mnie, lecz dla całego Krakowa.
Pomijając planowaną budowę metra – sztandarowym projektem inwestycyjnym w Krakowie jest od kilku lat tunel tramwajowy. Była to pierwsza inwestycja w Polsce, dzięki której „schowano” część sieci tramwajowej pod ziemię. Ale żadne miasto nie żyje samymi wielkimi inwestycjami – równie ważne są bowiem projekty małe, ale wydatnie poprawiające jakość podróżowania transportem zbiorowym po mieście. Takie jak choćby wspólne pasy dla autobusów i tramwajów, których w Krakowie nie brakuje praktycznie w każdej dzielnicy miasta.
Działamy wielowątkowo, bo myśleć o nowoczesnym transporcie można tylko wielowątkowo. Z jednej, strony budujemy Krakowski Szybki Tramwaj, który jedzie po wydzielonym torowisku i ma pierwszeństwo na skrzyżowaniach. Z drugiej strony, rozwijamy komunikację autobusową. Bus-tram-pasy to zachęta dla mieszkańców, by zwiększyli zainteresowanie transportem zbiorowym. Podam przykład osobisty. Codziennie rano wyjeżdżam z domu w kierunku centrum. Jadę samochodem i za każdym razem proponuję żonie, że ją wezmę. Najczęściej słyszę jednak: „pojadę tramwajem, będę szybciej”.
Nowoczesny bus-pas nie może być tylko linią farby wymalowaną na jezdni. Musi wiązać się ze zmianą układu przystanków, zmianą organizacji ruchu, wprowadzeniem pierwszeństwa przejazdu dla transportu zbiorowego na skrzyżowaniach…
Oczywiście. Trzeba do tego problemu podchodzić systemowo, bo inaczej działania w tym kierunku w ogóle nie mają sensu.
Czy w związku z porzuceniem projektu organizacji w Krakowie Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 r. zmniejszy się skala wcześniej założonych inwestycji w krakowską infrastrukturę transportową?
Raczej nie. Zakres będzie taki sam lub prawie taki sam, choć najprawdopodobniej będzie trzeba znaleźć więcej środków w budżecie miasta, z racji mniejszego dofinansowania ze środków zewnętrznych niż w sytuacji, w której mielibyśmy jednak organizować igrzyska. I zapewne program inwestycyjny realizowany będzie nieco wolniej.
Rozmowa została przeprowadzona podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej. Więcej szczegółów nt. przebiegu KIP można znaleźć w portalu Rynek Infrastruktury.

2014-11-12 08:25:51 Autor: BESKID
---.dynamic.gprs.plus.pl
Czy jest tam mowa o potrzebie remontu lini kolejowych SUCHA BESKIDZKA -ZYWIEC/KALWARIA WADOWICE BIELSKO CIESZYN/TRZEBINIA WADOWICE?
2014-11-12 08:29:33 Autor: m.h.
---.48.17.186
jednego nie rozumiem... od studentów na uczelniach wymaga się szerokiej wiedzy, a i tak później mają problem ze znalezieniem pracy, a eksperci pokroju Majchrowskiego, Syryjczyka czy Furgalskiego wystarczy, że wypierdzą z siebie jakiś banał w stylu 'tiry na tory' i już wszędzie ich zapraszają i cytują. Czemu tak jest?
2014-11-12 09:00:47 Autor: w.d
---.168.99.77
Malopolska to najbardziej zakopcony rejon w Polsce .Powszechna walka
z wszystkim co jest ekologiczne jest charakterystyczne dla tego wojewodztwa
Zakopane z tysiacami busow to chyba najbardziej zakopcony kurort w Europie.
Budowa metra to czysty slogan przedwyborczy lansowany przez ludzi pro-
mujacych bród i smrod blokujących wszelkie inwestycje kolejowe takie jak
modernizacja linii kolejowej KRAKÓW - KATOWICE , KRAKOW - TARNOW oraz
innych inwestycji kolejowych w regionie a takze budowę ekologicznego tro-
lejbusu w Zakopanem i okolicy . zas banda zielonych kretynow bije sie z fur-manami a nie widza setek kopcacych busow (cztery busy mozna zastapic 1
autobusem).
2014-11-12 10:13:21 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
http://zaprasza.net/a.php?article_id=31327
2014-11-12 10:20:52 Autor: soad
---.dynamic.chello.pl
W odpowiedzi na post w.d:
"Malopolska to najbardziej zakopcony rejon w Polsce .Powszechna walka
z wszystkim co jest ekologiczne jest charakterystyczne dla tego wojewodztwa
Zakopane z tysiacami busow to chyba najbardziej zakopcony kurort w Europie.
Budowa metra to czysty slogan przedwyborczy lansowany przez ludzi pro-
mujacych bród i smrod blokujących wszelkie inwestycje kolejowe takie jak
modernizacja linii kolejowej KRAKÓW - KATOWICE , KRAKOW - TARNOW oraz
innych inwestycji kolejowych w regionie a takze budowę ekologicznego tro-
lejbusu w Zakopanem i okolicy . zas banda zielonych kretynow bije sie z fur-manami a nie widza setek kopcacych busow (cztery busy mozna zastapic 1
autobusem)."
cieszę się, że nie jestem jedynym, który pamięta o kolejowej "beczce śmiechu" czyli podróży ponad 4 godziny na odcinku o długości 154 km na linii Tarnów - Kraków - Katowice
2014-11-12 10:31:02 Autor: soad
---.dynamic.chello.pl
dodam jeszcze, że przebijanie się setek busów i autobusów dziennie do dworca głównego w Krakowie ze wschodu i z zachodu powoduje znaczący wzrost zanieczyszczenia powietrza
należy postawić pytanie o personalia: komu tak zależy by na linii Katowice - Kraków - Tarnów istniała tylko autostrada A4 jako jedyna w miarę szybka droga łącząca 3 miliony ludzi?
2014-11-12 11:13:21 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
A jakim to autobusem chcesz zastąpić 4 busy?
2014-11-12 12:16:39 Autor: okokc
---.dynamic.gprs.plus.pl
Żal że przyznaje się nagrody za patrzenie nie dalej niż czubek swojego nosa.
Co z resztą tzw. Małopolski, nikogo to nie obchodzi.
Nie ma się czemu dziwić że Kraków ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w kraju.
2014-11-12 12:53:25 Autor: Drogowiec
---.dip0.t-ipconnect.de
Panu Majchrowskiemu może podziękujmy.
Jeśli infrastruktura świadczy o mieście, to mamy w Krakowie przykład Polski „D".
Majątek osobisty pana M. wzrósł za ostatniej kadencji o 55%, do ponad 6,5 mln. zł, (źródło: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Jacek-Majchrowski-7220639.html); jest on najbogatszym spośród prezydentów dużych polskich miast — o siebie dba dobrze, ale o miasto wcale.
2014-11-12 14:16:08 Autor: 54
---.internetdsl.tpnet.pl
Teraz tylko należy rozwiązać problem busów blokujących buspasy.
2014-11-12 21:09:42 Autor: krakus123456
---.dynamic.chello.pl
Powiedziec to sobie moze Pani majchrowska , a za chwile obraca sie i wsiada w swoje wygodne nowoczesne autko i ma gdzies komunikację. I tak to wygląda.
2014-11-12 21:31:07 Autor: ARON KOLEJ FAN
---.static.ip.netia.com.pl
Ostatnio jechałem sobie z Czeremchy do Siedlec i na pewnym odcinku jest wprowadzona KKZ,
Szynobus PR wypełniony około 60 % sporo siedzeń wolnych jeszcze, a do przestransportowania ludzi kkz były potrzebne aż dwa pks
2014-11-13 00:21:52 Autor: Gheata_Sigiliu
---.4.ku-graz.chello.at
Jeśli chodzi o komunikację miejską (i podmiejską również), to imho w Krakowie jest ona niezbyt dobra...
* Jeśli w godzinach szczytu częstotliwość kursów dla bodajże 70% linii to 20 minut - mało kojarzę chlubnych wyjątków.
* Setka-li więcej linii tzw. aglomeracyjnych (numery 2xx), które kursują co godzinę, a nawet półtorej!!! W niedzielę i inne święta są po cztery kursy na dzień.
* Komunikacja nocna jest po prostu cudowna - autobusy nocne zgarniające co godzinę (!) dziki tłum ludzi spod Dworca Głównego/Poczty Głównej.
Mój przykład to linie 143/243 i 643 - kierunek Bieżanów/ Węgrzce Wielkie. Od kilku lat systematycznie obcinane są kursy autobusowe. Najpierw po wprowadzeniu linii 243 zabrano sporo kursów z 143, a następnie zmniejszono częstotliwość wszystkich kursów (nie co pół godziny, a co 40-45 minut). Od kilku ładnych miesięcy zabrano większość pojemnych Scanii na rzecz nieco (bo nieco, ale jednak!) mniejszych Solarisów. 643 wydłużono do osiedla Złocień i mam nieco krócej na piechotę po nocnej imprezce, ale autobus jest rzadziej niż co godzinę... Obserwuję też zwiększenie natężenia ruchu samochodowego o rejestracjach KWI.... Ja też najczęściej proszę o podwózkę autkiem.
Generalnie chętnie pojechałabym "Wieliczką" - tylko kiedy się do ch...ry doczekam regularnych kursów bodaj co pół godziny, a nie co półtorej???
Z innej beczki: za tydzień mały wypad z Austrii do Krakowa właśnie. Via Katowice. Bardzo, bardzo, bardzo intensywnie myślę, czym tu dojechać z Katowic do Krakowa. Bo trochę mi zależy na czasie, a blachosmrodem i taniej, i szybciej... Co robić?
@soad - podziwiam Twój twardy i nieustający upór w przypominaniu wszystkim o skandalu na linii Katowice-Kraków.
Przepraszam za tę rozpiskę, ale kiedy słyszę o dobrej komunikacji w Krakowie (tej wielowątkowej, przyszłościowej również, to mnie szlag jasny trafia! Czekam na komentarz kolegi Hucińskiego.
2014-11-13 09:27:55 Autor: Ppp111
---.multimo.pl
Pani Majchrowski – o komunikacji trzeba myśleć, by jej nie niszczyć! Tym czasem, odkąd pan rządzi w Krakowie - co roku jest gorzej! Coraz rzadsze kursowanie, coraz więcej przesiadek, coraz większy bałagan...
“Pojadę tramwajem – będę szybciej” – to dotyczy mniej niż polowy powierzchni miasta. Wszyscy pozostali będą wolniej.
Pozdrawiam.
2014-11-13 09:29:18 Autor: Drogowiec
---.dip0.t-ipconnect.de
@gheata
Odpowiedź na Twoje żale po krakowsku brzmi: Niedasie.
Ale i tak dobrze, że niektóre linie jeżdżą co 10 minut do 18, bo jeszcze dwa lata temu popołudniowy szczyt kończył się o 16... I pamiętasz komunikację nocną sprzed 10 lat? Coś się poprawia, chociaż zdecydowanie nie ma woli politycznej na poprawę...
I ładnie się Krakowianom wmawia, że komunikacja miejska jest tańsza niż w Warszawie: Za kwartalny na całą sieć w stolicy (nie ma trasowanych) płacę 250 zł, w Krakowie porównywalny bilet (a raczej trzy miesięczne) kosztowałby 300 zł...
2014-11-13 10:11:37 Autor: Gheata_Sigiliu
---.4.ku-graz.chello.at
@Drogowiec
O to! To! To! To! Pięknie mnie uzupełniłeś :-) Nic już nie dodam więcej. Chyba tylko to, że jak jakiś kretyn w Warszawie skasuje 175 z lotniska na pl. Piłsudzkiego via Dworzec Centralny, Centrum, Trakt Królewski (i masę hoteli), to ten ktoś straci zęby...
2014-11-13 12:09:42 Autor: Gierek
---.10.1.25
Gierek W odpowiedzi na post soad:
"dodam jeszcze, że przebijanie się setek busów i autobusów dziennie do dworca głównego w Krakowie ze wschodu i z zachodu powoduje znaczący wzrost zanieczyszczenia powietrza
należy postawić pytanie o personalia: komu tak zależy by na linii Katowice - Kraków - Tarnów istniała tylko autostrada A4 jako jedyna w miarę szybka droga łącząca 3 miliony ludzi?"
Myślę, że to musi być niezła klika ludzi! Zarząd Stalexportu + kilku czołowych polityków musi się dobrze trzymać, że przez tyle lat udaje się blokować modernizację odcinka Kraków-Katowice. Dziwi mnie, że jeszcze CBŚ się tym nie zajął. Może kiedyś wyjdzie syf na jaw...
2014-11-13 12:11:16 Autor: Gierek
---.10.1.25
Gierek Najgorsze, że tak mało się mówi o metrze w Krakowie... ludzie powiedzieli tak, a kandydaci mimo wszystko jakoś ten temat omijają. Samym rozwojem tramwajów i autobusów Kraków się wykończy, zakorkuje i skiśnie od środka.
2014-11-13 12:58:06 Autor: Eurotram
---.lublin.mm.pl
"– Gdy wyruszam rano samochodem do centrum Krakowa i mówię żonie, że mogę ją podwieźć, to żona zazwyczaj mówi, że tramwajem dojedzie szybciej "
Odważny jest; w ostatnich tygodniach zaraz znajdzie się jakiś polityk z opcji przeciwnej i poleci donieść,że jak już pani Majchrowska się zgadza na podwiezienie,to nie jest odprowadzany podatek od korzyści oraz od wykorzystywania służbowego samochodu na cele prywatne...
2014-11-15 19:51:22 Autor: kilioner
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Transport w aglomeracji krakowskiej to DNO!! Dojechać do Krakowa z promienia 25-ciu km można tylko zatłoczonymi i niebezpiecznymi busami no i bardzo drogimi, Proponuję zabrać decydentom służbowe autka z kierowcami i kazać dojeżdżać do roboty pociągami albo busami. Może wtedy rozkład jazdy będzie dla ludzi.
2014-11-29 14:35:07 Autor: tram
---.adsl.inetia.pl
tak sie sklada ze akurat Kraków ma najlepsza komunikacje miejska i podmiejska w Polsce, oczywiscie wyjatek stanowi kolej ktora kursuje niezbyt czesto, Lodz,Katowice,Poznan,Wroclaw ze swoja marna czestotliwoscia na wiekszosci linii sa w tyle za Krakowem, jedynie Warszawa,Gdansk i Gdynia maja przyzwoita kom miejska, ale juz o takiej podmiejskiej autobusowej,busowej jak Krakow moga pomarzyc, wydostac sie z Warszawy gdzies dalej gdzie kolej nie kursuje badz jezdzi rzadko niz do Zabek,Kobylki czy innego Legionowa to spora sztuka
2014-12-09 12:29:33 Autor: szklany
---.112.4.142
Bezsensowna pseudo-rozmowa. Nie macie czym portalu zapełnić?
Pasy dla autobusów i tramwajów "praktycznie" w każdej dzielnicy - słowo klucz to "praktycznie", bo właściwie to są tylko w jednej dzielnicy...