Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, uważa że powinno następować sukcesywne zwiększanie roli kolei w obsłudze aglomeracji krakowskiej. Środkiem do tego celu powinno być, zdaniem Majchrowskiego, zacieśnienie integracji taryfowej.
Obecnie w aglomeracji krakowskiej funkcjonuje integracja taryfowa pomiędzy Przewozami Regionalnymi i MPK Kraków, w ramach której nabyć można wspólny bilet okresowy obowiązujący na wybranym odcinku kolejowym oraz w I strefie MPK (miejskiej), II strefie (podmiejskiej) lub na całej sieci MPK. Atutem obecnie obowiązującej wspólnej taryfy jest różnorodność konfiguracji (w niektórych przypadkach, w zależności od zasięgu obowiązywania danego biletu w pociągach, można np. kupić bilet ważny na 1 bądź 2 linie MPK), natomiast mankamentem jest brak w ofercie innych biletów niż okresowe.
Jest to jedna z przyczyn – inną jest natrualnie mało atrakcyjna lokalizacja szeregu krakowskich przystanków kolejowych – w wyniku którego udział kolei w obsłudze komunikacyjnej samego Krakowa jest bardzo niski.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski uważa, ża ta sytuacja powinna ulec zmianie. – Modernizowane obecnie połączenie do Balic będzie zintegrowane z biletem miejskim. Iść trzeba właśnie tą drogą – powiedział Majchrowski – Udział kolei w obsłudze miasta będzie zależny od skali zintegrowania taryfowego. Trzeba to pogłębiać w ślad za realizacją kolejnych etapów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – dodał Majchrowski.
Dwutorowa i zelektryfikowana trasa do lotniska w Balicach, przedłużona o kilkaset metrów (w rejon terminali) względem połączenia kolejowego funkcjonującego przed remontem, ma być gotowa do marca 2015 r. Do projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) włączone mają następujące odcinki: Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie (co będzie wiązać się z reaktywacją przewozów pasażerskich na trasie Skawina – Podbory), Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków – MPL Balice i Trzebinia – Kraków – Tarnów.
Zgodnie z założeniem, na liniach włączonych do SKA ma funkcjonować cykliczny rozkład jazdy (choć biorąc pod uwagę pojawiające się już teraz problemy z konstruowaniem rozkładów pociągów regionalnych w związku z realizacją projektu Pendolino – na linii do Sędziszowa nie będzie to łatwe…). Projektem nierozerwalnie z SKA jest Małopolska Karta Aglomeracyjna. Ma ona gwarantować skupienie w jednym nośniki biletu kolejowego, na komunikację miejską (m.in. Krakowa i Tarnowa) oraz na parkingi typu „parkuj i jedź”. Możliwe jest również rozbudowanie MKA o ofertę roweru miejskiego a nawet objęcie zasięgiem karty sfery kultury (muzea i wystawy) oraz rozrywki.