Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Majchrowski: Darmowa komunikacja? Oczywiście! Mamy przecież bezpłatną służbę zdrowia i edukację...

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-05-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Majchrowski: Darmowa komunikacja? Oczywiście! Mamy przecież bezpłatną służbę zdrowia i edukację...
–  Komunikacja miejska w Krakowie za darmo – to propozycja, którą zgłosili w liście radni dzielnicy i została ona w mniejszym lub większym stopniu z entuzjazmem podchwycona przez media. Muszę Państwa rozczarować – doświadczenie uczy, że nie ma niczego za darmo - pisze na blogu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

– Jest co najmniej kilka powodów, dlaczego w Krakowie nie zrealizujemy pomysłu radnych i nie wprowadzimy bezpłatnej komunikacji. Proszę nie używać słowa darmowej, komunikacja nadal by kosztowała. Zapłacilibyśmy za nią solidarnie wszyscy z naszych podatków, niezależnie czy ktoś z niej korzysta czy nie, choć w tej chwili w 60 proc. jest finansowana przez osoby jeżdżące tramwajami i autobusami i kupujące bilety – pisze Majchrowski.

– Najpierw uporządkujmy fakty. W tym roku komunikacja miejska będzie nas kosztować w sumie 409 mln zł. 267 mln zł pochodzi ze sprzedaży biletów, 16 mln zł płacą gminy, do których kursują krakowskie autobusy, więc jak łatwo obliczyć, że budżetu miasta dołożymy 126 mln zł rocznie. Zdaniem pomysłodawców "darmowej" komunikacji, gdyby wszystkie osoby, które w Krakowie mieszkają, ale nie płacą tutaj podatków zmieniły swój urząd skarbowy na krakowski do budżetu miasta wpłynęłoby 225 mln zł. Wystarczyłoby je przeznaczyć na komunikację w zamian za dochód z biletów. Trudno mi uwierzyć, że nagle taką decyzję podejmuje 150 tysięcy osób, które do tej pory nie płaciły u nas podatków. W ubiegłym roku, po kampanii zachęcającej do płacenia podatków w naszym mieście przybyło… 6 tysięcy nowych podatników. Nie jest to liczba różniąca się zasadniczo od tej z poprzednich lat. W tym roku kampania też ruszy, ale moim zdaniem nie należy się spodziewać o wiele lepszego wyniku, bo i też nie o wyścig tu chodzi. Ta kampania ma przede wszystkim charakter edukacyjny, pokazujący powiązanie naszych podatków z jakością życia w mieście i powinna budować więź z miastem – uważa Majchrowski.

– Dlatego uważam, że propozycję bezpłatnej komunikacji można określić mianem dzielenia skóry na niedźwiedziu. Nie znalazłem w liście konkretnych pozycji, z których zadań miasto będzie musiało zrezygnować, gdy nowych podatników nie przybędzie i trzeba będzie zaoszczędzić 267 mln zł na dołożenie do funkcjonowania komunikacji miejskiej na obecnym poziomie. Łatwiej dzielić nieistniejące pieniądze, niż powiedzieć, że „darmowa komunikacja” wiązałaby się z np. mniejszym dofinansowaniem do działalności instytucji kultury, większymi cięciami w oświacie, mniejszymi wydatkami na remonty ulic i chodników, itd. Nie mam wątpliwości, że w pierwszej kolejności musielibyśmy rezygnować z inwestycji, a więc np. z nowych linii tramwajowych, bo nie dość, że budowa sama w sobie nie jest tania, to potem nowa linia zwiększa koszty utrzymania całej komunikacji. Kraków nie może sobie pozwolić na takie dylematy, bo jest miastem które się rozwija, i w którym (jako jednym z nielicznych w Polsce) przybywa mieszkańców. Jeszcze wiele osiedli w Krakowie czeka na lepszą komunikację – czytamy na blogu.

– Dziwi mnie stawianie Krakowowi za wzór Tallina czy Żor. Przy całym szacunku dla tych miast – to nie ta skala. Szacujemy, że w Krakowie żyje ok. milion osób. Cała Estonia liczy 1mln 300 tys. mieszkańców, a koszt utrzymania komunikacji miejskiej w jej stolicy to - jak wyczytałem - ok. 48 mln zł, a więc dziesięć razy taniej niż w Krakowie. W Żorach koszt komunikacji bezpłatnej szacuje się na 3,3 mln zł, czyli 1,5 proc. w budżecie wynoszącym 230 mln zł. W Krakowie komunikacja miejska pochłania ponad 10 proc. całego naszego budżetu. Jak więc widać łatwiej takie rozwiązanie wprowadzić w tych miastach, gdzie system komunikacji miejskiej jest tańszy i mniej skomplikowany. Pytanie do pomysłodawców: dlaczego na taki rewolucyjny krok nie zdecydowało się żadne znaczenie bogatsze od Krakowa miasto w Europie zachodniej? – pyta prezydent.

– Zapytają Państwo, czy podoba mi się sama idea wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej? Oczywiście! Mamy przecież już w Polsce bezpłatną służbę zdrowia i edukację…– podsumowuje Jacek Majchrowski.

Wpis można znaleźć tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków wydłuża szczyty komunikacyjne. Niektóre inwestycje wstrzymane

Zintegrowany transport

Kraków wydłuża szczyty komunikacyjne. Niektóre inwestycje wstrzymane

Witold Urbanowicz 20 kwietnia 2020

Prezydent Krakowa za budową metra, ale później

Zintegrowany transport

Prezydent Krakowa za budową metra, ale później

Newseria/Transport.Publiczny.pl 23 maja 2014

Jacek Majchrowski: Kraków gospodarzem Kongresu Infrastruktury Polskiej

Nasze konferencje

Jacek Majchrowski: Kraków gospodarzem Kongresu Infrastruktury Polskiej

Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa/Rynek Infrastruktury 05 lipca 2014

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

Prawo i polityka

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

pr, transport-publiczny.pl 12 listopada 2014

Zobacz również:

Kraków wydłuża szczyty komunikacyjne. Niektóre inwestycje wstrzymane

Zintegrowany transport

Kraków wydłuża szczyty komunikacyjne. Niektóre inwestycje wstrzymane

Witold Urbanowicz 20 kwietnia 2020

Prezydent Krakowa za budową metra, ale później

Zintegrowany transport

Prezydent Krakowa za budową metra, ale później

Newseria/Transport.Publiczny.pl 23 maja 2014

Jacek Majchrowski: Kraków gospodarzem Kongresu Infrastruktury Polskiej

Nasze konferencje

Jacek Majchrowski: Kraków gospodarzem Kongresu Infrastruktury Polskiej

Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa/Rynek Infrastruktury 05 lipca 2014

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

Prawo i polityka

Majchrowski: O transporcie trzeba myśleć wielowątkowo

pr, transport-publiczny.pl 12 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5