- Lubuskie to nie tylko Odrzanka i inne najważniejsze linie kolejowe oraz to nie tylko Zielona Góra i Gorzów Wlkp. Chcemy kolei jak i inne miejscowości – apeluje Robert Kotowski koordynator Koalicji na rzecz Berlinki. Kotowski poprosił Urząd Marszałkowski woj. lubuskiego o zajęcie jednoznacznego stanowiska w sprawie wyłączenia z eksploatacji linii nr 275.
Przeciwko zamknięciu linii nr 275 protestuje organizacja Koalicja na rzecz Berlinki, Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej, PGE Gubin, prywatny przewoźnik kolejowy Freightliner PL , Rada Miejska Lubska. Dodatkowo w intrenecie pod petycją przeciw zamykaniu „Berlinki” podpisało się ponad 400 osób. Do wyłączenia linii z eksploatacji zastrzeżenia ma także Starosta Zarski.
Robert Kotowski, koordynator Koalicji na rzecz Berlinki skierował do Urzędu Marszałkowskiego list, w sprawie wyjaśniania jakie stanowisko w tej sprawie zajmuje urząd.
- Województwo lubuskie podtrzymuje swoje stanowisko dotyczące sprzeciwu likwidacji linii kolejowej nr 275 na odcinku Żagań – Bieniów – Lubsko. W tej sprawie w dniu 15 marca 2013 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego odbyło się spotkanie z przedstawicielami zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP PLK. Wśród wielu tematów rozmów poruszono istotną kwestię wyłączeń z użytkowania linii kolejowych na terenie naszego województwa - informuje Irena Billewicz-Wysocka, rzecznik prasowy zarządu woj. lubuskiego.
Według Billewicz-Wysockaiej, podczas wizyty PKP PLK zapewniły, że wyłączenie z eksploatacji linii kolejowych nie oznacza ich fizycznej likwidacji, a prowadzenie ruchu pociągów może odbywać się na tzw. zasadach komercyjnych. Rozwiano również obawy przewoźników kolejowych, którzy zwracają uwagę, że w tej sytuacji koszty utrzymania linii kolejowej zostałyby przeniesione na jej użytkownika.
- Reprezentanci PKP PLK potwierdzili również, że są otwarci na rozmowy z m.in. „PGE Gubin” oraz innymi przewoźnikami na temat kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej na wszystkich odcinkach linii kolejowych objętych planem wyłączeń. Należy przy tym dodać, że zwróciliśmy się do Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Zielonej Górze z prośbą o przekazanie informacji na temat faktycznego wykorzystania przez przewoźników towarowych odcinków linii planowanych do wyłączenia, ze wskazaniem ilości uruchamianych pociągów – wyjaśnia rzecznik.
Według danych PKP PLK średnia liczba pociągów uruchamiana w miesiącu na liniach przewidzianych do wyłączenia z eksploatacji na terenie województwa kształtuje się następująco: linia 275 Żagań – Bieniów: 25; linia 275 Bieniów – Lubsko: 7; linia 363 Wierzbno – Skwierzyna: 33; linia 393 Cigacice – Cigacice Port: 14; linia 980 Czerwieńsk Osobowy – Czerwieńsk Towarowy: 0.
-Z uwagi na sprzeciw wielu środowisk dotyczący wyłączenia linii kolejowej nr 275, zwrócimy się z prośbą do PKP PLK o ponowne przeanalizowanie zasadności realizacji planu wyłączeń szlaków kolejowych w naszym województwie biorąc pod uwagę również fakt zaplanowanej przez PKP PLK naprawy wiaduktu na odcinku Żagań – Bieniów uszkodzonego w czerwcu 2012 rok – informuje Billewicz-Wysocka.