Partnerzy serwisu:
Biznes

Lubuskie: Rządowa subwencja mniejsza, dofinansowanie do pociągów większe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
23-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Lubuskie: Rządowa subwencja mniejsza, dofinansowanie do pociągów większe
Władzom woj. lubuskiego, w przeciwieństwie do władz woj. podkarpackiego, nie przeszkadza zmniejszona subwencja na 2015 rok. Praca eksploatacyjna pociągów regionalnych na Ziemi Lubuskiej wzrośnie w przyszłym roku o 10%.

Przypomnijmy, iż władze woj. podkarpackiego, które zdecydowały się na radykalne cięcia połączeń kolejowych w regionie, tłumaczyły tę decyzję zmniejszonymi wpływami do budżetu województwa z tytułu tzw. janosikowego, czyli daniny, którą bogate samorządy są zmuszone odprowadzać do budżetu centralnego. Pozyskane w ten sposób pieniądze stanowią następnie część subwencji ogólnej, czyli pieniędzy przekazywanych przez budżet centralny do samorządów na realizację ich zadań ustawowych (tzw. zadań własnych). Argumentacja o trudnościach finansowych władz Podkarpacia, płynących ze zmniejszonej subwencji rządowej, wydaje się być trafiona: w 2015 r. łączna wysokość wsparcia dla woj. podkarpackiego będzie mniejsza aż o 70 mln zł w porównaniu z rokiem 2014 r.

Zmniejszona ma być subwencja przyszłoroczna dla wszystkich województw: środki przeznaczone dla wszystkich marszałków w tym roku wynosiły 2,85 mld zł, a w przyszłym roku wyniosą 2,03 mld zł. Mniej więcej 1/3 tej kwoty (684 tys. zł) stanowi subwencja oświatowa; pozostałe pieniądze w ramach subwencji nie są „znaczone” i spływają do ogólnej puli budżetowej, z której finansowane są m.in. połączenia kolejowe.

Jak wskaźniki wyglądają w przypadku woj. lubuskiego? Spadek środków z subwencji nastąpi ze 143 mln zł w 2014 r. do 98 mln zł w 2015 r., co oznacza że przyszłoroczna subwencja wyniesie tylko 69% tegorocznej.

Zdzisław Smoła, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, poinformował jednak „Rynek Kolejowy”, że ta sytuacja nie wpłynie na konieczność cięć połączeń kolejowych w regionie. – Środki na finansowanie połączeń w roku 2015 zostały zabezpieczone. Praca eksploatacyjna zakontraktowana przez Województwo Lubuskie na rok 2015 wzrosła o 10% w stosunku do roku 2014, a dofinansowanie o 9,5% – powiedział „RK” Zdzisław Smoła. Nasze pytanie, czy generalnie woj. lubuskie boryka się w tym momencie z problemami finansowymi związanymi ze zmniejszeniem subwencji – pozostało bez odpowiedzi.

Czekamy na odpowiedzi przedstawicieli władz innych województw, czy zmniejszenie subwencji nie wpłynie w najbliższych tygodniach lub miesiącach na ograniczenie oferty połączeń kolejowych. Dokładne wskaźniki, jak zmieni się wysokość subwencji w przyszłym roku w porównaniu do subwencji tegorocznej – znaleźć można tutaj.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe zasady naliczania „janosikowego” od kwietnia?

Biznes

Nowe zasady naliczania „janosikowego” od kwietnia?

ew, Rynekinfrastruktury.pl 15 października 2014

Mazowsze żąda zwrotu ponad 1,82 mld zł za janosikowe

Prawo i polityka

Mazowsze żąda zwrotu ponad 1,82 mld zł za janosikowe

ew, Rynekinfrastruktury.pl 10 grudnia 2014

Będzie problem z finansowaniem przewozów kolejowych w regionach?

Prawo i polityka

Będzie problem z finansowaniem przewozów kolejowych w regionach?

pr, Transport-Publiczny.pl 19 grudnia 2014

Kujawsko-pomorskie, mimo mniejszej subwencji, nie ograniczy przewozów kolejowych

Biznes

Zobacz również:

Nowe zasady naliczania „janosikowego” od kwietnia?

Biznes

Nowe zasady naliczania „janosikowego” od kwietnia?

ew, Rynekinfrastruktury.pl 15 października 2014

Mazowsze żąda zwrotu ponad 1,82 mld zł za janosikowe

Prawo i polityka

Mazowsze żąda zwrotu ponad 1,82 mld zł za janosikowe

ew, Rynekinfrastruktury.pl 10 grudnia 2014

Będzie problem z finansowaniem przewozów kolejowych w regionach?

Prawo i polityka

Będzie problem z finansowaniem przewozów kolejowych w regionach?

pr, Transport-Publiczny.pl 19 grudnia 2014

Kujawsko-pomorskie, mimo mniejszej subwencji, nie ograniczy przewozów kolejowych

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5