| Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy ⚫ 16.01.2015 ⚫
88
Opolskie to kolejne województwo, którego władze przedstawiły nam swój pogląd w sprawie zagrożenia zmniejszenia skali połączeń kolejowych w regionie. Przypomnijmy, iż niedawne cięcia połączeń w woj. podkarpackim były spowodowane – jak tłumaczą to władze tego województwa – zmniejszonymi wpływami z centralnego budżetu z tytułu subwencji ogólnej. Istotnie, w skali całego kraju marszałkowie otrzymają w tym roku znacznie mniejsze środki w ramach subwencji ogólnej: środki przeznaczone dla wszystkich marszałków w tym ubiegłym wynosiły 2,85 mld zł, a w tym roku wyniosą 2,03 mld zł.
Tylko częściowym rozwiązaniem tego problemu jest utworzenie rezerwy celowej w budżecie państwa na 2015 r., przeznaczonej na dotacje celowe dla województw na dofinansowanie, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami wojewódzkimi, dla których zarządcą jest zarząd województwa. Ta dotacja pozwoli na uwolnienie w budżetach województw środków, które mogą być przeznaczone na inne cele, w tym na dofinansowanie przewozów kolejowych – jednak jej łączna wysokość, dla wszystkich województw, wynosi 268 mln zł, czyli znacznie mniej niż wynosi różnica pomiędzy wielkością tegorocznej i ubiegłorocznej subwencji ogólnej.
Opolskie nie zmniejszyło pieniędzy na kolej – ale obcięło środki na wszystkie inne działania
Jak zatem ta cała sytuacja będzie się przekładać na finansowanie pociągów na Opolszczyźnie? Na razie, wpływać nie będzie. – Ze względu na umowę ramową na lata 2009-2015 zawartą przez samorząd województwa opolskiego ze spółką Przewozy Regionalne, która określała poziom dofinansowania przewozów kolejowych w 2015 r., a także dzięki optymalizacji realizowanej przez przewoźnika usługi, udało się utrzymać wielkość pracy przewozowej na dotychczasowym poziomie – mówi „RK” Violetta Ruszczewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Opolskiego. – Niemniej jednak, zmniejszenie subwencji regionalnej w 2015 r. w stosunku do roku 2014 o kwotę 21,9 mln zł oraz subwencji wyrównawczej o kwotę 14 mln zł [obie te składowe stanowią część subwencji ogólnej – red.] spowodowało konieczność drastycznego zmniejszenia wszystkich innych wydatków realizowanych w 2015 roku z budżetu województwa – dodaje Ruszczewska.
Marszałkowie liczą na Fundusz Kolejowy, ale raczej się przeliczą
Rzeczniczka podkreśla również, że obecnie brak jest informacji, czy od 2016 roku będą dostępne dla marszałków środki z budżetu państwa na zadania dotyczące zakupu, modernizacji i napraw taboru kolejowego. – Dotychczas zadania te realizowane były z dotacji celowej oraz Funduszu Kolejowego. Brak tych środków, w połączeniu z nowymi zasadami naliczania subwencji, może spowodować w 2016 roku i kolejnych latach poważne problemy z finasowaniem regionalnych przewozów kolejowych – dodała Ruszczewska.
Jeśli chodzi o Fundusz Kolejowy, to na razie nic nie wskazuje, by beneficjentami środków z FK po 2015 r. mogły być nadal samorządy wojewódzkie. Zgodnie z Ustawą o Funduszu Kolejowym, środki na finansowanie lub współfinansowanie zadań przez samorządy województw przeznacza się w latach 2009-2015. W chwili obecnej nie są prowadzone prace związane z nowelizacją tych przepisów. W obecnym stanie prawnym, beneficjentami pomocy ze środków FK po 2016 r. będą wyłącznie PKP PLK oraz PKP SKM Trójmiasto.
Przypomnijmy, że o możliwości zmniejszenia skali połączeń kolejowych w regionie, wynikających z kwestii finansowych, informowały niedawno również władze woj. dolnośląskiego.
Więcej z regionu:
Opolskie (356)Warszawa-Radom: Itaka poleci do Taby i Tivatu
684
Pasażer Biuro podróży Itaka zaoferuje swoim klientom zorganizowane wyjazdy wakacyjne z wylotem z portu Warszawa-Radom do egipskiej Taby oraz Tivatu w Czarnogórze. Nowe kierunki wczasowe są już dostępne w systemie rezerwacyjnym. Itaka rozpoczęła także sprzedaż krótkich wyjazdów typu city-break do Paryża i Rzymu – miast, do których z Radomia będą latać PLL LOT.
Toruń: Tramwaj do os. JAR. Przygotowania do rozwieszana sieci trakcyjnej
474
Zintegrowany transport Brak mrozów sprzyja postępom prac na budowie nowej linii tramwajowej, która będzie biegła od centrum Torunia aż do pętli przy ul. Heweliusza. Część torowiska jest już prawie gotowa i niebawem rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej.
Kolejna maszynistka w Kolejach Mazowieckich
848
Tabor i technika Mamy kolejną maszynistkę – podały Koleje Mazowieckie. Pani Dagmara jako pierwsza kobieta uzyskała autoryzację na autobusy szynowe.
Łódź: Wojska Polskiego – mimo zimy przebudowa trwa
421
Zintegrowany transport Przy ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej trwają intensywne prace, związane z przebudową linii tramwajowej na Doły. Wykonawca wykorzystuje dodatnie temperatury i stara się zmieścić w nowym terminie, przesuniętym z wiosny na jesień bieżącego roku.
Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
1,2k
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
610
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
529
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,6k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
545
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Opolskie (356)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >