PKP Polskie Linie Kolejowe zostały wyróżnione w regionalnym konkursie "Laur Konserwatorski 2016" za wyremontowanie i wyeksponowanie wiaduktów nad ulicą Kunickiego w Lublinie. Ponadto w ubiegłym roku na terenie województwa zarządca linii kolejowych wybudował inny, godny uwagi obiekt – przystanek osobowy Zamość Starówka.
Odnowiony wiadukt
W ubiegłym miesiącu Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski, wręczył wyróżnienia Laur Konserwatorski 2016. Jak można przeczytać w komunikacie Biura Prasowego Wojewody Lubelskiego, P. Czarnek "pogratulował laureatom, nominowanym i wszystkim, którzy dbają o zabytki za możliwość obcowania z pięknem polskiej architektury. Wyraził wdzięczność za zaangażowanie, trud gromadzenia niezbędnych środków finansowych oraz wiele lat żmudnej pracy". W ocenie wojewody lubelskiego "obiekty nagrodzone Laurami Konserwatorskimi to nie tylko imponujące metamorfozy w krajobrazie Lubelszczyzny, ale także powód do dumy dla każdego z nas – mieszkańców województwa lubelskiego”.
Podczas uroczystej tegorocznej gali, po raz pierwszy w historii konkursu nagrodzona została spółka kolejowa – PKP PLK. Jury konkursowe doceniło ją za odnowienie wiaduktu kolejowego, znajdującego się przy dworcu Lublin. Prace na tym obiekcie stanowiły element większego projektu pn. "Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i budową przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin", którego realizacja trwała od 2010 do 2015 r.
PLK: Dbamy o zabytki w całym kraju
O komentarz dotyczący tego wydarzenia „Rynek Kolejowy” poprosił PKP PLK. – Polskie Linie Kolejowe są bardzo zadowolone i zaszczycone tym, że przebudowa wiaduktu w ul. Kunickiego została wyróżniona tegorocznym Laurem Konserwatorskim. Prace na wiadukcie były skrupulatnie zaplanowane i pochłonęły mnóstwo wysiłku. Cieszymy się, że został on doceniony przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, ale nie mniejszą radość sprawia nam fakt, że wiadukt podoba się mieszkańcom Lublina i wszystkim turystom odwiedzającym miasto. Wartość prac konserwatorskich na wiadukcie wyniosła niemal 4,3 mln zł netto – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski z Wydziału Prasowego PKP PLK.
– Dodam, że PLK dbają o zabytkowe obiekty w całym kraju. Połowa modernizowanych i remontowanych przez spółkę obiektów wymaga wcześniejszych konsultacji z konserwatorami zabytków. W tym roku rozpocznie się np. modernizacja aglomeracyjnej części linii między Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą. Przy nowoczesnej linii modernistyczny charakter zachowają wiata i perony w Pruszkowie. Odnowione obiekty będą wygodne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedwojenne wiaty w podwarszawskich Włochach także zachowają swój zabytkowy wygląd. PLK zadba także o umieszczony na ścianie stary rozkład jazdy, który będzie dodatkową ozdobą i atrakcją stacji. Takie przykłady można mnożyć – podkreśla udzielający informacji.
Laur konserwatorski to konkurs organizowany przez Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jego celem jest m.in. wyróżnienie realizacji konserwatorskich w kierunku przywrócenia świetności i utrwalenia wartości obiektów zabytkowych, promocja dobrych wzorów realizacji prac przy zabytkach oraz "uhonorowanie i wyróżnienie wzorowych inwestorów-gospodarzy zabytków i wykonawców prac". Rokrocznie, od 2000 r., w konkursie wyróżnionych zostaje kilka inwestycji.
Zamość StarówkaNa uwagę zasługuje również inna realizacja PKP PLK. Powstały w ubiegłym roku w centrum Zamościa peron został wykonany nieczęsto spotykaną dbałością. Na uwagę zasługują stylizowane na historyczne elementy obiektu – latarnie, wiata, zegar, a nawet poręcze zamontowane przy dojściu do obiektu. Jak wyjaśnia Kwasiborski, takie wykonanie przystanku to autorski pomysł ZLK Lublin.
– Przystanek Zamość Starówka powstał z własnej inicjatywy PLK i wszelkie pomysły na dostosowanie wystroju do historycznego otoczenia są autorstwa Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie – informuje Kwasiborski. – Nie było żadnego nakazu ze strony władz Miasta i Konserwatora odnośnie jego wyglądu – kończy.