NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Lubawa: Co dalej z samorządową linią kolejową do Zajączkowa Lub.?

| Kasper Fiszer 30.11.2020 53

Lubawa: Co dalej z samorządową linią kolejową do Zajączkowa Lub.?
Pociąg na stacji Lubawafot. Kasper Fiszer
Po należącej do gminy Lubawa linii kolejowej nr 252 nie jeżdżą już ani pociągi pasażerskie, ani towarowe. Przewozy koleją mają być zdaniem burmistrza miasta niekonkurencyjne wobec transportu drogowego. Gmina nie planuje więc modernizować zdegradowanego torowiska, co może doprowadzić do utraty jego przejezdności.
W tegoroczne wakacje na stację kolejową w Lubawie w południowej części województwa warmińsko-mazurskiego wjechał pierwszy po latach pociąg pasażerski. Był to jednak jednorazowy przejazd specjalny, a kończąca się tam linia kolejowa nr 252 odgałęziająca się od magistrali Warszawa – Trójmiasto w Zajączkowie Lubawskim jest obecnie niewykorzystywana nawet do transportu towarów. Jaka jest przyszłość tej trasy, która jako jedna z pierwszych w Polsce została przejęta od PKP przez lokalny samorząd?

Dwa lata bez regularnego ruchu towarowego

Sześciokilometrowa trasa pozostaje własnością gminy miejskiej Lubawa. – Jest natomiast zarządzana przez Ikwa Industry Poland sp. z o.o., Zakład Lubawa – mówi Maciej Radtke, burmistrz Lubawy. Potwierdza, że linia wciąż ma status czynnej. Jednak od grudnia 2018 r. nie jest użytkowana. Wcześniej pociągi kursowały tam właśnie na potrzeby miejscowej fabryki koncernu Ikea. Powodem nie jest tu degradacja techniczna linii.

– Jej stan techniczny jest słaby – przyznaje nasz rozmówca. – Jest ona jednak dopuszczona do ruchu – zapewnia. Stwierdza, że uwarunkowania funkcjonalne i ekonomiczne dotyczące istniejącej infrastruktury w Lubawie i okolicach powodują niekonkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego.

Ani modernizacja, ani likwidacja. Torowisko będzie niszczeć?

– Uwzględniając powyższe, samorząd miasta Lubawy nie planuje w najbliższym czasie modernizacji czy rozbudowy linii kolejowej – informuje Maciej Radtke. Nie wskazuje jednak także na zamiar likwidacji torów. Należy się zatem spodziewać, że w obliczu braku przewozów i inwestycji stan techniczny odcinka będzie się stale pogarszał. W niedługiej przyszłości może to doprowadzić do utraty przejezdności szlaku.

Przypomnijmy, że jeszcze kilkanaście lat temu lubawska infrastruktura kolejowa była rozbudowywana. Po przejęciu kolei przez gminę powstało bowiem odgałęzienie do fabryki mebli Ikei. Samorząd nie próbował natomiast przywracać ruchu pasażerskiego. Ten ustał jeszcze w latach 90. zeszłego stulecia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5