NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Lotos Kolej: Szczyt popytu na paliwa tradycyjne mamy już za sobą

| miesięcznik Rynek Kolejowy 27.11.2020 1,7k

Lotos Kolej: Szczyt popytu na paliwa tradycyjne mamy już za sobą
fot. Lotos Kolej
– Niedługo samochody będą mogły być zasilane z tzw. gniazdka w domu, w nocy, gdzie ta nadwyżka energii ciągle istnieje. Zasięgi samochodów elektrycznych będą podwajane, już w tej chwili sięgają one ok. 500 km. Sądzę, że spowoduje to ogólny, światowy trend odchodzenia od paliw tradycyjnych – o pandemii, przyszłości przewozów paliw i potrzebie modernizacji dostępu do portów rozmawiał z „Rynkiem Kolejowym” Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.
Michał Szymajda, „Rynek Kolejowy”: Paliwa to podstawowy materiał przewożony przez Lotos Kolej. Jak wygląda obecnie sytuacja? O ile, na podstawie danych z ostatnich kilku miesięcy, spadły przewozy tego podstawowego dla Lotosu materiału?

Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej: Przewozy spadły o kilka, a w niektórych miesiącach o kilkanaście procent w relacji rok do roku. Z uwagi na to, że przewóz paliw jest naszym głównym źródłem przychodu, to oczywiście ma to negatywny wpływ na rozwój firmy. Z drugiej strony jednak udziały Lotos Kolej w rynku rosną, co oznacza, że notujemy niższe spadki niż krajowy rynek przewozów towarowych. Jest lepiej niż dwa czy trzy miesiące temu, ale ciągle nie jest to ten poziom, który sobie zaplanowaliśmy i którego się spodziewaliśmy.

Czy są jakieś prognozy, które pozwoliłyby wskazać konkretny termin, w którym nastąpiłby powrót do wyników sprzed pandemii?

Trudno to przewidywać. Warto jednak podkreślić, że przyczyną tej sytuacji, oprócz pandemii, może być kilka innych czynników, jak choćby rozwój elektromobilności, fotowoltaiki czy próby szerszego zastosowania wodoru do napędów samochodowych. Obserwując inne państwa, możemy zauważyć coraz więcej samochodów elektrycznych poruszających się po drogach. Nie mam wątpliwości, że trend ten dotrze również do Polski. Dzięki rządowemu programowi dopłat w ostatnim okresie zauważalny jest dynamiczny rozwój fotowoltaiki. Niedługo samochody będą mogły być zasilane z tzw. gniazdka w domu, w nocy, gdzie ta nadwyżka energii ciągle istnieje. Zasięgi samochodów elektrycznych będą podwajane, już w tej chwili sięgają one ok. 500 km. Sądzę, że spowoduje to ogólny, światowy trend odchodzenia od paliw tradycyjnych. Rośnie nam nowe, młode, bardzo proekologiczne pokolenie, dla którego posiadanie własnego samochodu nie jest wykładnikiem osiągniętego statusu społecznego, jak było kilka czy kilkanaście lat temu. Wszystko to pozwala przypuszczać, że szczyt popytu na paliwa tradycyjne mamy już za sobą. Oczywiście przyczynia się do tego spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią, które nie wiadomo, jak długo potrwa.

Jakie zmiany powinny więc zajść w strukturze przewozów?

Musimy się dostosować, bo z rynkiem się nie wygrywa. Kiedy w 2017 r. zaczynaliśmy nasz projekt zakupu wagonów i lokomotyw do przewozów intermodalnych z 50-procentowym dofinansowaniem ze środków unijnych, wykonując analizę rynku, zakładaliśmy kilkuprocentowy wzrost. Aktualnie obserwujemy kilkunastoprocentowy wzrost przewozów w tym segmencie, co oznacza, że warto inwestować w transport intermodalny. Kontener jest jednostką ładunkową przystosowaną do każdego rodzaju transportu, dającą możliwość łatwej automatyzacji procesów ładunkowych i myślę, że coraz więcej towarów będzie przewożonych z wykorzystaniem tego rodzaju transportu. Postawiliśmy na przewozy intermodalne, nie rezygnując oczywiście z innych przewozów.

Całą rozmowę mozna przeczytać w najnowszym numerze Miesięcznika "Rynek Kolejowy". Pobierz go bezpłatnie w tym miejscu!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Gdańsk (766)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Gdańsk (766)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5