Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
23-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus
Fot. UMWP
Samorząd województwa podlaskiego poinformował o rezygnacji z elektryfikacji ciągu linii Łapy – Śniadowo – Łomża. Ma to wynikać z analiz korzyści płynących z realizacji różnych wariantów planowanej modernizacji trasy. Odbudowa połączenia będzie dofinansowana w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zmianach w programie Kolej Plus, w ramach których na listę podstawową projektów przewidzianych do realizacji trafił m.in. ten dotyczący trasy z Bielska-Białej do Cieszyna. Stało się to możliwe w związku z rezygnacją z innego przedsięwzięcia dotyczącego rozważanej modernizacji trasy do Jasła, ale też z uwagi na zmniejszenie wartości przewidywanych prac na ciągu linii kolejowych do Łomży. Samorząd województwa podlaskiego, który jest wnioskodawcą projektu, zapewnia, że nie zamierza wycofywać się z planów wznowienia ruchu pasażerskiego do tego miasta. Zakres prac uległ jednak znacznej zmianie.

Elektryfikacja nie jest niezbędna do wznowienia ruchu

– Zgodnie z wynikami przeprowadzonej analizy studium planistyczno-prognostycznego jako wariant preferowany wykonawca wskazał odtworzenie linii nr 36 i 49 w zakresie umożliwiającym przywrócenie połączeń pasażerskich na obu liniach – mówi Małgorzata Półtorak, zastępca dyrektora w Departamencie Polityki Informacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. W ramach programu Kolej Plus samorząd chce więc niezmiennie zmodernizować torowisko na odcinkach Łapy – Śniadowo (linia nr 36) i Śniadowo – Łomża (linia nr 49). Nadal przewidywana jest też budowa łącznicy umożliwiającej zjazd pomiędzy tymi liniami w rejonie stacji Śniadowo.

UMWP chce też odbudować infrastrukturę pasażerską na obu odcinkach. – Zakłada się modernizację, która umożliwi kursowanie pociągów pasażerskich, poza elektryfikacją linii 36 i 49 – wskazuje nasza rozmówczyni. Dodaje, że planowany do realizacji wariant przedsięwzięcia obejmuje m.in. odtworzenie stacji w Łomży.

Jedno z największych miast bez połączeń kolejowych- 

Przeszło 60-tysięczna Łomża jest jednym z największych polskich miast całkowicie pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi osobowe nie docierają tam już od ponad dwóch dekad, a w ostatnich latach odbyło się tylko kilka przejazdów specjalnych obejmujących wjazd na linię nr 49. Pozostawała ona natomiast czynna w ruchu towarowym.

Rezygnacja z elektryfikacji trasy zmniejsza szanse na wykorzystanie odcinka w ruchu dalekobieżnym, który aktualnie opiera się na pojazdach elektrycznych. Nie przekreśla przy tym budowy dobrej oferty połączeń regionalnych do Białegostoku, w tym dowożących do węzłowej stacji Łapy. Leży ona na magistrali łączącej Białystok z Warszawą.

Eksperci podchodzą do rezygnacji z rozwieszania sieci trakcyjnej ze zrozumieniem. - Nie wszystkie regionalne linie kolejowe planowane do realizacji w ramach programu Kolej Plus będą elektryfikowane. I to jest rozsądne i zrozumiałe, bo obniża koszty inwestycji. W dobie dostępności pojazdów hybrydowych nie powinno być z tym problemu, tym bardziej że na terenie województwa podlaskiego nie ma nowych EZT, a jedynie EN57. I tak konieczne będą inwestycje w tabor, więc po prostu będzie to tabor hybrydowy - komentuje Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Podobnie ocenia to Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. - Jest wiele linii kolejowych w Polsce, których elektryfikacja jest zdecydowanie pilniejsza. Najważniejsze jest to, żeby pociągi w ogóle wróciły do Łomży - podkreśla. 
 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij