Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus
Fot. UMWP
Samorząd województwa podlaskiego poinformował o rezygnacji z elektryfikacji ciągu linii Łapy – Śniadowo – Łomża. Ma to wynikać z analiz korzyści płynących z realizacji różnych wariantów planowanej modernizacji trasy. Odbudowa połączenia będzie dofinansowana w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zmianach w programie Kolej Plus, w ramach których na listę podstawową projektów przewidzianych do realizacji trafił m.in. ten dotyczący trasy z Bielska-Białej do Cieszyna. Stało się to możliwe w związku z rezygnacją z innego przedsięwzięcia dotyczącego rozważanej modernizacji trasy do Jasła, ale też z uwagi na zmniejszenie wartości przewidywanych prac na ciągu linii kolejowych do Łomży. Samorząd województwa podlaskiego, który jest wnioskodawcą projektu, zapewnia, że nie zamierza wycofywać się z planów wznowienia ruchu pasażerskiego do tego miasta. Zakres prac uległ jednak znacznej zmianie.

Elektryfikacja nie jest niezbędna do wznowienia ruchu

– Zgodnie z wynikami przeprowadzonej analizy studium planistyczno-prognostycznego jako wariant preferowany wykonawca wskazał odtworzenie linii nr 36 i 49 w zakresie umożliwiającym przywrócenie połączeń pasażerskich na obu liniach – mówi Małgorzata Półtorak, zastępca dyrektora w Departamencie Polityki Informacyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. W ramach programu Kolej Plus samorząd chce więc niezmiennie zmodernizować torowisko na odcinkach Łapy – Śniadowo (linia nr 36) i Śniadowo – Łomża (linia nr 49). Nadal przewidywana jest też budowa łącznicy umożliwiającej zjazd pomiędzy tymi liniami w rejonie stacji Śniadowo.

UMWP chce też odbudować infrastrukturę pasażerską na obu odcinkach. – Zakłada się modernizację, która umożliwi kursowanie pociągów pasażerskich, poza elektryfikacją linii 36 i 49 – wskazuje nasza rozmówczyni. Dodaje, że planowany do realizacji wariant przedsięwzięcia obejmuje m.in. odtworzenie stacji w Łomży.

Jedno z największych miast bez połączeń kolejowych- 

Przeszło 60-tysięczna Łomża jest jednym z największych polskich miast całkowicie pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi osobowe nie docierają tam już od ponad dwóch dekad, a w ostatnich latach odbyło się tylko kilka przejazdów specjalnych obejmujących wjazd na linię nr 49. Pozostawała ona natomiast czynna w ruchu towarowym.

Rezygnacja z elektryfikacji trasy zmniejsza szanse na wykorzystanie odcinka w ruchu dalekobieżnym, który aktualnie opiera się na pojazdach elektrycznych. Nie przekreśla przy tym budowy dobrej oferty połączeń regionalnych do Białegostoku, w tym dowożących do węzłowej stacji Łapy. Leży ona na magistrali łączącej Białystok z Warszawą.

Eksperci podchodzą do rezygnacji z rozwieszania sieci trakcyjnej ze zrozumieniem. - Nie wszystkie regionalne linie kolejowe planowane do realizacji w ramach programu Kolej Plus będą elektryfikowane. I to jest rozsądne i zrozumiałe, bo obniża koszty inwestycji. W dobie dostępności pojazdów hybrydowych nie powinno być z tym problemu, tym bardziej że na terenie województwa podlaskiego nie ma nowych EZT, a jedynie EN57. I tak konieczne będą inwestycje w tabor, więc po prostu będzie to tabor hybrydowy - komentuje Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.

Podobnie ocenia to Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. - Jest wiele linii kolejowych w Polsce, których elektryfikacja jest zdecydowanie pilniejsza. Najważniejsze jest to, żeby pociągi w ogóle wróciły do Łomży - podkreśla. 
 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Infrastruktura

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Jakub Madrjas 13 czerwca 2022

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kolej+ dla Jastrzębia-Zdroju i Tychów. Są przetargi

Infrastruktura

Ponad 4 mld zł na Kolej+ na Lubelszczyźnie. Umowy podpisane

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

Prawo i polityka

Są podpisy pod umowami na Kolej Plus na Mazowszu

inf. pras oprac. JM 17 października 2022

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Infrastruktura

Kolej Plus z opóźnieniem, ale idzie do przodu

Jakub Madrjas 13 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5