NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Lokomotywa ET41-186 z drugim życiem i w oryginalnym malowaniu

| Martyn Janduła 08.09.2017 10

Lokomotywa ET41-186 z drugim życiem i w oryginalnym malowaniu
Fot. Marek Wawrzyniak / PKP Cargo
Lokomotywa ET41-186, która miała trafić w przeszłości na złom, już wkrótce rozpocznie swoje drugie życie. Trwa właśnie jej modernizacja.
Jak poinformowało PKP Cargo, ET41-186 niebawem zostanie gruntownie odświeżona. Przewoźnik na dowód swych słów zaprezentował zdjęcia z pierwszego etapu prac naprawczych i modernizacyjnych. Pojazd ten wyprodukowano, według źródeł, w 1982 roku. W trakcie swojego życia, pojazd został już raz skreślony w 1995 roku ze stanu PKP, a następnie w tym samym roku przywrócony.

Z kolei w 2012 roku lokomotywa otrzymała status "oczekujący na skreślenie". Szczęśliwie tak się nie stało – i mimo obaw o zezłomowanie lokomotywy – tzw. „Jamnik”, po wielu latach stacjonowania na bocznicy, przechodzi właśnie naprawę piątego poziomu utrzymania wraz z modernizacją. Prace wykonuje spółka wchodząca w skład Grupy PKP Cargo – PKP Cargotabor ZNT Ostrów Wielkopolski.

Już od dłuższego czasu PKP Cargo prowadzi prace sprowadzające się do przywracania sprawności lokomotyw ET41. Do końca 2016 roku przewoźnik zmodernizował kilka pojazdów, w których wymieniono wszystkie elementy w części elektrycznej, łącznie z wymianą instalacji elektrycznej, przebudowano układy pneumatyczne, zmodernizowano wózki i silniki trakcyjne. Gruntownie przebudowana została w nich także kabina maszynisty. Jest w niej nowy pulpit, który zapewnia dostępność w zasięgu ręki maszynisty większości elementów niezbędnych do uruchomienia i prowadzenia lokomotywy. Są nowe, bardziej czytelne wskaźniki i mierniki kontroli parametrów elektrycznych. Ponadto kabina jest zabudowana specjalnymi materiałami wygłuszającymi. Hałas w kabinie zmniejszył się z poziomu 78 dB w starych lokomotywach do około 68-70 dB w tych zmodernizowanych. Pisaliśmy o tym tutaj.

Koncepcja lokomotywy ET41 zakładała połączenie dwóch pojazdów serii EU07, które produkował Pafawag. Pojazdy te charakteryzuje możliwość ciągnięcia ciężkich pociągów pasażerskich o masie do 700 ton z prędkością maksymalną 125 km/h lub pociągów towarowych o masie do 4 tys. ton z prędkością 70 km/h. Jej masa własna to 167 ton. Pociągi o tak dużej masie były odpowiedzią na znaczne zwiększenie ruchu towarowego w latach 70. na sieci PKP. W sumie w latach 1977-1983 w Zakładach Metalowych im Hipolita Cegielskiego w Poznaniu wyprodukowano ogółem 200 sztuk lokomotyw ET41. Obecnie lokomotywy te zatrudniane są przede wszystkim na najważniejszych trasach dowozu węgla ze Śląska do portów m.in. po Magistrali Węglowej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5