Pomimo zmniejszenia liczby kursów Polregio w województwie łódzkim spółka nadal będzie dysponować jednostkami EN57 po modernizacji należącymi do samorządu regionalnego. Wciąż w ruchu pozostają też pojazdy, które nie przeszły tak gruntownej przebudowy. Jeżdżą one na międzywojewódzkiej trasie z Tarnowskich Gór do Wielunia.
Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował o
sprzedaży prototypowej jednostki ED59 Acatus jej producentowi, bydgoskiej Pesie. Samorząd regionalny nadal jest jednak właścicielem zespołów trakcyjnych serii EN57 po gruntownej modernizacji do typów EN57AKM i pochodnych. Część z nich została odkupiona od ówczesnych Przewozów Regionalnych (dziś Polregio), część – od ZNTK Mińsk Mazowiecki, który z kolei ściągnął je z krajów byłej Jugosławii. W epoce PRL wrocławski PaFaWag wyeksportował tam niemal bliźniacze do trafiających na rynek krajowy zestawy.
Do Wielunia dojedziemy jednostką po tzw. estetyzacji, a nie pełnej modernizacji Wszystkie one pozostają w dyspozycji Polregio. – Na stanie mamy 15 zmodernizowanych pojazdów użyczonych przez UMWŁ – mówi Dominik Lebda, rzecznik prasowy spółki. Jeden z nich jest obecnie w naprawie, pozostałe są sprawne i przewoźnik wykorzystuje je na większości zelektryfikowanych linii obsługiwanych na zlecenie łódzkiego samorządu. Jednostki nie mają stałych przydziałów, trudno więc określić, ile z nich wyjeżdża w trasy w standardowy dzień roboczy.
Część kursów wciąż realizowanych jest przy tym zestawami po tzw. estetyzacji, a nie pełnej modernizacji (te nie należą do UMWŁ). – Trasę Tarnowskie Gówy – Wieluń obsługują elektryczne zespoły trakcyjne EN57 [które nie przeszły tak gruntownej przebudowy] – wskazują służby prasowe przewoźnika. Co do zasady pojazdy tej serii, które nie przeszły żadnego unowocześnienia, zniknęły z tras regionu już przed rokiem. Awaryjnie niezmodernizowane jednostki kierowane były jednak m.in. do obsługi międzywojewódzkich połączeń do Poznania czy Wrocławia.
Pomimo zmniejszenia zamówienia województwo pozostawia Polregio taką samą liczbę pojazdówOd czasu wyeliminowania pojazdów niezmodernizowanych w planowym ruchu wielkość zamówienia na przewozy ze strony UMWŁ się zmniejszyła. Z oferty Polregio wypadły kursy do Wrocławia i Torunia, a także spora część połączeń do Częstochowy. Zwiększyła się zaś praca eksploatacyjna wykonywana przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, która przejęła zadania od ogólnopolskiego przewoźnika. Właściciel pojazdów nie zamierza jednak mimo to zmieniać ich delegacji.
– Zgodnie z obowiązującą umową o świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym jednostki te od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2028 r. zostały przekazane w dzierżawę do operatora Polregio – tłumaczy Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Wójewództwa Łódzkiego. Samorząd nie planuje przy tym zmian w zakresie przydziału EN57 w treści kontraktu. Łódzka Kolej Aglomeracyjna wciąż będzie więc dysponować wyłącznie taborem zakupionym jako fabrycznie nowy.