NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Zmodernizowane EN57 zostają w Polregio. Mniej pociągów, tyle samo taboru

| Kasper Fiszer 20.05.2021 3,2k

Łódzkie: Zmodernizowane EN57 zostają w Polregio. Mniej pociągów, tyle samo taboru
EN57 po modernizacji na dworcu Łódź Fabrycznafot. Kasper Fiszer
Pomimo zmniejszenia liczby kursów Polregio w województwie łódzkim spółka nadal będzie dysponować jednostkami EN57 po modernizacji należącymi do samorządu regionalnego. Wciąż w ruchu pozostają też pojazdy, które nie przeszły tak gruntownej przebudowy. Jeżdżą one na międzywojewódzkiej trasie z Tarnowskich Gór do Wielunia.
Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego poinformował o sprzedaży prototypowej jednostki ED59 Acatus jej producentowi, bydgoskiej Pesie. Samorząd regionalny nadal jest jednak właścicielem zespołów trakcyjnych serii EN57 po gruntownej modernizacji do typów EN57AKM i pochodnych. Część z nich została odkupiona od ówczesnych Przewozów Regionalnych (dziś Polregio), część – od ZNTK Mińsk Mazowiecki, który z kolei ściągnął je z krajów byłej Jugosławii. W epoce PRL wrocławski PaFaWag wyeksportował tam niemal bliźniacze do trafiających na rynek krajowy zestawy.

Do Wielunia dojedziemy jednostką po tzw. estetyzacji, a nie pełnej modernizacji

Wszystkie one pozostają w dyspozycji Polregio. – Na stanie mamy 15 zmodernizowanych pojazdów użyczonych przez UMWŁ – mówi Dominik Lebda, rzecznik prasowy spółki. Jeden z nich jest obecnie w naprawie, pozostałe są sprawne i przewoźnik wykorzystuje je na większości zelektryfikowanych linii obsługiwanych na zlecenie łódzkiego samorządu. Jednostki nie mają stałych przydziałów, trudno więc określić, ile z nich wyjeżdża w trasy w standardowy dzień roboczy.

Część kursów wciąż realizowanych jest przy tym zestawami po tzw. estetyzacji, a nie pełnej modernizacji (te nie należą do UMWŁ). – Trasę Tarnowskie Gówy – Wieluń obsługują elektryczne zespoły trakcyjne EN57 [które nie przeszły tak gruntownej przebudowy] – wskazują służby prasowe przewoźnika. Co do zasady pojazdy tej serii, które nie przeszły żadnego unowocześnienia, zniknęły z tras regionu już przed rokiem. Awaryjnie niezmodernizowane jednostki kierowane były jednak m.in. do obsługi międzywojewódzkich połączeń do Poznania czy Wrocławia.

Pomimo zmniejszenia zamówienia województwo pozostawia Polregio taką samą liczbę pojazdów

Od czasu wyeliminowania pojazdów niezmodernizowanych w planowym ruchu wielkość zamówienia na przewozy ze strony UMWŁ się zmniejszyła. Z oferty Polregio wypadły kursy do Wrocławia i Torunia, a także spora część połączeń do Częstochowy. Zwiększyła się zaś praca eksploatacyjna wykonywana przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, która przejęła zadania od ogólnopolskiego przewoźnika. Właściciel pojazdów nie zamierza jednak mimo to zmieniać ich delegacji.

– Zgodnie z obowiązującą umową o świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym jednostki te od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2028 r. zostały przekazane w dzierżawę do operatora Polregio – tłumaczy Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Wójewództwa Łódzkiego. Samorząd nie planuje przy tym zmian w zakresie przydziału EN57 w treści kontraktu. Łódzka Kolej Aglomeracyjna wciąż będzie więc dysponować wyłącznie taborem zakupionym jako fabrycznie nowy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódzkie (1698)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódzkie (1698)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5