NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódzkie chciałoby wznowić ruch na odcinku Wieluń – Kępno

| Kasper Fiszer 14.11.2022 2,5k

Łódzkie chciałoby wznowić ruch na odcinku Wieluń – Kępno
Dworzec kolejowy w Kępniefot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 pl
W ciągu kilku lat możliwe jest wznowienie obsługi odcinka z Wielunia-Dąbrowy do Kępna przez pociągi regionalne. Samorząd województwa łódzkiego planuje bowiem skierować tam kursy z Łodzi jadące po projektowanym odcinku Chorzew-Siemkowice – Wieluń. Ma on zostać zbudowany do 2028 r.
Pasażerski ruch kolejowy w południowo-zachodniej części województwa łódzkiego utrzymywany jest na znacznie niższym poziomie niż w centralnej części regionu. Po części wynika to z niedostosowania siatki linii kolejowych do aktualnych granic administracyjnych, w wyniku czego najważniejszego ośrodka na wspomnianym obszarze – Wielunia – nie łączy z Łodzią żadna trasa umożliwiająca przejazd bez znaczącego nadkładania drogi. Kursy regionalne są więc realizowane tylko w relacji do Tarnowskich Gór w województwie śląskim.

Część województwa poza siecią połączeń marszałkowskich

Na odcinku z Wielunia do Kępna utrzymywany jest natomiast tylko skromny ruch dalekobieżny. Od kilku lat nie są tam prowadzone przewozy regionalne, a w ostatnim okresie obsługi oferta była bardzo skromna – ograniczała się do zaledwie jednej pary kursów kategorii Regio relacji Tarnowskie Góry – Kępno. W jej finansowanie zaangażowane były samorządy aż czterech województw: śląskiego, opolskiego, łódzkiego oraz wielkopolskiego.

W związku z zawieszeniem przewozów poza siecią wojewódzkich przewozów kolejowych znalazł się leżący na terenie województwa łódzkiego, ale blisko granicy z administracyjną Wielkopolską Wieruszów. W kilku mniejszych miejscowościach pociągi nie zatrzymują się natomiast w ogóle (w Wieruszowie przystają pojedyncze kursy PKP Intercity). Jak zapewnia samorząd województwa łódzkiego, w przyszłości ma się to zmienić.

Z Łodzi bez przesiadki do Kępna

Samorząd wiąże to z planowaną budową łącznika pomiędzy liniami nr 131 i 181 spinającego stacje Chorzew-Siemkowice i Wieluń. Ma ona być realizowana w ramach rządowego programu Kolej Plus. – W sierpniu podpisana została umowa na realizację projektu – przypomina Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. W przesłanym nam komunikacie zaznaczono też, że trasa ma zostać zbudowana do 2028 r., a rozmowy z krajowym zarządcą infrastruktury w tej sprawie wciąż trwają.

– Powstanie łącznika umożliwi uruchomienie zintegrowanej oferty przewozowej z Łodzi przez Zduńską Wolę, Chorzew-Siemkowice, Wieluń do Wieruszowa i dalej w kierunku Kępna – zapowiedziały służby prasowe marszałka. W Kępnie powstałby więc ponownie punkt przesiadkowy do pociągów zamawianych przez samorząd województwa wielkopolskiego jadących w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. Nie ma natomiast planów wznawiania obsłługi relacji z Kępna do Tarnowskich Gór.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5