Na przyszły rok PKP PLK zaplanowała w regionie łódzkim szereg robót, które nie pozostaną bez wpływu na ruch. Prace obejmą m.in. dwie stacje węzłowe – Kutno i Skierniewice, wyremontowany zostanie też jeden wiadukt na dopiero co zmodernizowanym odcinku Łódź Widzew – Zgierz. Duży zakres prac zostanie wykonany także na magistrali E20.
PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły wstępne plany dotyczące prac wymagających dłuższych zamknięć torowych w regionie łódzkim, które mają być wykonane w przyszłym roku. Największą z inwestycji będzie duża modernizacja magistrali E20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz. – Prace planujemy rozpocząć w trzecim kwartale 2016 roku. To będzie jedna z pierwszych inwestycji z nowych pieniędzy UE na lata 2014 – 2020 – zapowiada Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP PLK.
Większa przepustowość w Kutnie, LCS w Skierniewicach
Elementem tych robót na linii nr 3 będzie przebudowa węzłowej stacji w Kutnie, która ma zacząć się na początku września przyszłego roku. – Prace polegać będą na przebudowie układu torowego. Dzięki temu na stacji zwiększy się przepustowość. Roboty obejmą również pełną przebudowę peronów i wszystkich elementów infrastruktury kolejowej – mówi przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jest więc spora szansa, że standard peronów dogoni wreszcie ten prezentowany od kilku lat przez gruntownie zmodernizowany budynek dworcowy.
Przebudowywana będzie też jeszcze jedna stacja z północnej części regionu – w Skierniewicach. To o tyle zaskakujące, że stację stosunkowo niedawno zmodernizowano – podczas pierwszego etapu robót na trasie Łódź – Warszawa (m.in. w miejsce starych powstały tam wtedy nowe). – Przyszłoroczne roboty obejmą natomiast północną część skierniewickiej stacji wykorzystywaną do wyjazdów w kierunku Łukowa i Łowicza – tłumaczy Maciej Dutkiewicz. – Pracom będzie towarzyszyć budowa lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu będziemy dysponowali łańcuchem LCS-ów od Łodzi Widzewa przez Koluszki i Skierniewice do Grodziska Mazowieckiego. Będą one obsługiwały ruch od Łodzi aż do granicy Warszawy. Prace potrwają do końca kwietnia 2016 r. – dodaje.
Miesiąc przerwy po dwóch latach od modernizacji
Pewne prace wykonane zostaną także w samej stolicy aglomeracji łódzkiej. Na około miesiąc wstrzymany zostanie ruch na otwartej w zeszłym roku po gruntownej modernizacji trasie Łódź Widzew – Zgierz przez Stoki i Radogoszcz. Wymieniana ma być bowiem konstrukcja nośna wiaduktu nad ul. Łagiewnicką przy przystanku Łódź Arturówek. – Wiadukt kolejowy ze względu na poziom finansowania ze środków RPO zmodernizujemy teraz z własnych nakładów finansowych, ponieważ pieniądze z urzędu marszałkowskiego były niewystarczające – tłumaczy Maciej Dutkiewicz. Remont ma zakończyć się w lipcu przyszłego roku.
Wśród innych zaplanowanych inwestycji warto wymienić także kontynuację robót na tzw. magistrali węglowej. PLK zapowiada też prace na odcinku Pabianice – Łask na charakteryzującej się dużym ruchem linii nr 14. – Będą one mieć charakter typowo utrzymaniowy, obejmą głównie wymianę zużytych podkładów i szyn – mówi Maciej Dutkiewicz. – Całą linię czeka jednak modernizacja z wykorzystaniem środków unijnych – przypomina. – Dokumentacja przedprojektowa na rewitalizację linii do Ostrowa Wlkp. będzie gotowa na przełomie 2015 i 2016 roku. Całą inwestycję przeprowadzimy z wykorzystaniem środków europejskich na lata 2014 – 2020 – dodaje.
Pełną listę planowanych przez PKP PLK przetargów w 2015 roku wraz z jej analizą znajdziesz w Monitorze. Zarejestruj się już dziś!